Skillnad mellan etanolbussar och dieselbussar?

Startat av Marcus Karlsson, 01 mars 2008, 15:45:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus Karlsson

Hej,

Jag har några frågor angående etanol-bussar som kanske någon här kan svara på.

- Vilka modifieringar måste göras till den konventionella dieselmotorn för att möjliggöra etanoldrift?

- Saab marknadsför ju 30 extra hk vid om man kör sin Biopower-motor på etanol, innebär etanoldrift någon effektökning även i dieselmotorer? I så fall, skulle man kunna tillverka dieselmotorer med mindre volym för att minska etanolförbrukningen?

- Vad får anses vara det bästa drivmedlet för bussar sett ur miljösynpunkt av de alternativa bränslen som finns på marknaden (etanol, vätgas, biogas...)?

- Hur kommer det sig att det inte finns (eller i alla fall är ovanligt) långfärdsbussar som drivs med andra bränslen än diesel?

Mvh
Marcus

Björn Ax

Citat från: Marcus Karlsson skrivet 01 mars 2008, 15:45:23 PM
- Hur kommer det sig att det inte finns (eller i alla fall är ovanligt) långfärdsbussar som drivs med andra bränslen än diesel?

Mvh
Marcus

För etanol bussarna drar så himla mycket etanol. På swebus hade vi 2 etanol bussar. Dom drog runt en 8-9 liter/mil. Så tanken räckte inte så länge.

Sen var vi tvungna att åka till märsta för att tanka så det är väl också en orsak. Att det inte finns så mycket tankställen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marcus Karlsson skrivet 01 mars 2008, 15:45:23 PM

- Vad får anses vara det bästa drivmedlet för bussar sett ur miljösynpunkt av de alternativa bränslen som finns på marknaden (etanol, vätgas, biogas...)?

Mvh
Marcus

En fråga man kan diskutera hur länge som helst. Minsta utsläppen i ett totalperspektiv ger i alla fall  etanol som framställs i Sverige och biogas. Men om etanolen framställs av vete eller majs i Brasilien försvinner dessa fördelar helt. Samma sak om biogas inte räcker och får kompletteras med naturgas. På lite sikt torde bränsleceller vara bäst. Och så får vi ju inte glömma eldrift (trådbussar).

Jonas M. Bobjörk

Och skillnaden mellan E85 och Etamax D är att E85 är etanol med 15% bensin iblandat, och Etamax D är... etanol.

Marcus Karlsson

Vad jag har förstått blandar man i 15% bensin i E85 dels för smörjningen, och dels för att underlätta kallstarter. Om då Etamax D är 100% etanol, betyder det att dieselmotorer behöver mindre smörjning och således är mer "lättstartade" på etanol?

Mvh
Marcus

Optimal

Det är tändförstärkelse eller vad det heter i Etanol för bussar m.m

Henasa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 mars 2008, 19:07:19 PM
Det är skillnad på Etanol och etanol, i personbilar med konverterade bensinmotorer används E85 vilket har ett högre okantal än vanlig handelbensin, detta medger ett högre effektuttag ur främst turbomotorer.

I bussar där det är dieselmotorer i grunden används något som kallas Etamax D istället.

//Lars

Blir inte 85 oktan lägre än vad 95 är. Eller är oktantalen vända. Logiken säger ju att E85 är lägre oktan än 95. Och högoktan till tex flygplan som har över 100 oktan (å en del fotogen).

/Henrik

Henasa

yngrot

En inte oviktig skillnad är ju att Etanolbussar är betydligt mer underhållskrävande = mer besök på verkstad = mer pengar . Man kan ju undra om det är försvarbart med alla dessa extra kostnader för andra drivmedel.... jo jag vet miljöhänsyn men som sagt inte alltid det är mer miljövänligt med etanol eller gas ....etanoltillverkning av överblivet vin från eu är ju tydligen sämmre för miljön...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JB

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2008, 16:12:26 PM
En inte oviktig skillnad är ju att Etanolbussar är betydligt mer underhållskrävande = mer besök på verkstad = mer pengar . Man kan ju undra om det är försvarbart med alla dessa extra kostnader för andra drivmedel.... jo jag vet miljöhänsyn men som sagt inte alltid det är mer miljövänligt med etanol eller gas ....etanoltillverkning av överblivet vin från eu är ju tydligen sämmre för miljön...

Det är väl lika bra att sätta igång att leta alternativa drivmedel med tanke på att diesel inte kommer vara tillgängligt så länge till. http://www.hubbertpeak.com/campbell/Campbell_02-3.pdf

/Jonas

Yujin Zhang

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2008, 16:12:26 PM

Appropå underhållskrävande:

Jag känner en förare som kör i Kalmar tätortstrafik (= Volvo B10BLE) och enligt honom så kan tätortsbussarna där rulla max 2-3 timmar innan de måste till verkstad...
Nu är föraren visserligen äkta Scaniaälskare, men jag undrar fortforande om det ligger något i det han påstår.  ???