Wasatrafikbuss på Råstalinje 510 1987

Startat av Mikael T Nilsson, 01 mars 2008, 15:24:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

1987 hyrdes ett antal bussar in på några av SL:s linjer, bl a i innerstan och på Råstalinjer. Enligt mina anteckningar var det bussförarbrist under sommaren och hösten. Wasatrafik körde bl a på linjerna 43, 510, 519 medan Vallentuna Buss körde på linje 519. Den här bilden visar en av Wasatrafik Trångsunds tvåvåningsbussar på linje 510 mellan Danderyd och Brommaplan.

510:an finns kvar idag, den är ersatt av linjerna 156, 176/177. >:(
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Att ha en plastskylt i övre rutan skulle knappast fungera idag. Inte många skulle se den.

Patrik

Citat från: Verspieder skrivet 02 mars 2008, 17:48:17 PM
Att ha en plastskylt i övre rutan skulle knappast fungera idag. Inte många skulle se den.

Samma som om den sitter där nere alltså...  ;D

Ersa

SL-land idag (t.ex Mörby C): Stå kvar inne i kuren på din hållplats och läs Metro tills en buss stannar. Sök aldrig kontakt med bussföraren, och visa aldrig intresse. När bussen väl stannat, titta då upp på sidoskylten. Är den svart skall du sucka, pusta och lunka fram till bussens främre ände och jämra dig medan du letar linjenumret...  ::)

Umeå stad idag: Titta på bussens sida. Läs på skylten. Gå sedan fram till bussens främre ände för att dubbelkolla att det står samma linjenummer där. Står det en åtta på båda ställena frågar man för säkerhets skull om detta verkligen är linje fem. Lite tröttsamt, men ingen kommer då fel!  ;D

Nico

Nja, med lite god vilja kan man nog ändå komma fel om man verkligen försöker.  :D  ;)

Satt ett par vändor på SL-linjerna 179 & 515 härom veckan och vid åtminstone två tillfällen så kom det fram folk när jag kom till Vällingby C samt Sundbyberg C och undrade om inte bussen gick till Sollentuna C respektive varför jag inte istället kört till Odenplan för 515 går ju dit...? Att de allra flesta busslinjer även går åt andra hållet verkade dessa individer inte ens ha reflekterat över.  :-X  :P  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HB

Hurvida kunderna "kunde läsa" skyltarna eller ej var väldigt olika från linje till linje. Jag körde ofta själv dessa inhyrda bussar på den tiden, och på linjer där det ofta förekom inhyrda - så var det inget problem. En av linjerna som sällan hade inhyrda bussar var linje 524 som på den tiden gick mellan Åkersberga och Upplands Väsby. Där fick man stanna på varje hållplats när man åkte genom Täby kyrkby på kvällen och fråga kunderna vilken linje dom väntade på. Trots flera stora plast/pappskyltar. Wasatrafik körde en kvällsavgång från Åkerberga vid 19:30-tiden fram och åter till Väsby. Alla övriga turer gick med röda bussar.