Kalmargult mot Skånegult

Startat av Jan, 28 februari 2008, 17:33:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

I branschen i 40 år

Walter

Ingén av Uppland, Skåne, Kalmar eller Värmland har väl samma nyans. Undrar om Gotland hittar en egen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 28 februari 2008, 21:35:06 PM
Ingén av Uppland, Skåne, Kalmar eller Värmland har väl samma nyans. Undrar om Gotland hittar en egen?

Skånegult är mörkast och UL-gult är ljusast av dessa varianter
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 28 februari 2008, 21:35:06 PM

Piteå har väl också en egen gul nyans. Liksom på sin tid Västtrafik hade för expressbussarna (kom i praktiken bara att användas på Blå Express, Ö-Snabben och Marstrands-linjen).

Ersa

Jaså, Gotland ska även de härma Skåne? Kan ingen komma med egna färgidéer numera?  :(
Har någon en hum om hur de gula Gotlandsbussarna kan komma att se ut då det blir dags?

Zella

Skåne kan sträcka på sig... för dom har den snyggaste region designen, det är en snygg brytning gult & rött  :D

Niklas Bygdestam

Citat från: Zella skrivet 29 februari 2008, 12:18:23 PM
Skåne kan sträcka på sig... för dom har den snyggaste region designen, det är en snygg brytning gult & rött  :D

Det är en smaksak. Jag håller jag inte alls med om detta. Jag gillar inte alls deras senapsfärg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 29 februari 2008, 11:10:53 AM
Jaså, Gotland ska även de härma Skåne? Kan ingen komma med egna färgidéer numera?  :(
Har någon en hum om hur de gula Gotlandsbussarna kan komma att se ut då det blir dags?

Det är fantasilöst att det är så mycket gult. I Uppland hade jag föredragit om man hade behållit UL-03-designen som var silvergrå med vinröd rand. Det var en bra design som inte heller liknade Skåne

Walter

Stadsbussarna i Östersund, är inte dom gula?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 01 mars 2008, 11:56:31 AM
Jo, tyvärr.

Jo, det blir mer tråkiga färgsättningar nu. Man kan hoppas att inför den stora upphandlingen i X län, att man väljer en ny variant precis som i Blekinge.

Bolagen har gått i släntrian när det gäller lackeringar. Värmland gick från en Ok variant till en usell. Dettsamma gäller i Jämtland dvs Z lacken. Ötraf gjoirde ingen förbättring heller.
I branschen i 40 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 01 mars 2008, 15:29:25 PM
Jo, det blir mer tråkiga färgsättningar nu. Man kan hoppas att inför den stora upphandlingen i X län, att man väljer en ny variant precis som i Blekinge.

Bolagen har gått i släntrian när det gäller lackeringar. Värmland gick från en Ok variant till en usell. Dettsamma gäller i Jämtland dvs Z lacken. Ötraf gjoirde ingen förbättring heller.

Jag tycker att X-trafik har en bra lack. Den är tydlig och dessutom deras egen. Det går inte att ta miste på en buss som har X-trafiks lack. Det stora X:et är väldigt tydligt och sticker ut lite från mängden

Ersa

SL-rött, X-trafik, Västtrafik, UL03 (den förra grå), Norrbotten och Jämtlands godsvita färg är exempel på riktigt tydliga varumärksfärger. Om man nu prompt behöver en länshuvudmannafärg.  ::)

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 01 mars 2008, 19:07:07 PM
SL-rött, X-trafik, Västtrafik, UL03 (den förra grå), Norrbotten och Jämtlands godsvita färg är exempel på riktigt tydliga varumärksfärger. Om man nu prompt behöver en länshuvudmannafärg.  ::)

Nej verspeider, du sa det själv behövs lacken verkligen?
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 02 mars 2008, 12:29:05 PM
Nej verspeider, du sa det själv behövs lacken verkligen?

I storstadsområden, Stockholms län och annan typ av ren stadstrafik kanske.
Men knappast när det gäller landsbygdstrafik i län som Dalarna och norrut.