FAC Charter 0104+0402+0900

Startat av Bussmicke, 27 februari 2008, 01:21:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Sedan en lite oskarp bild på..

Lite senare på förmiddagen fick man denna..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

För att vara lite petig så är den fotad på bara Valhallavägen. Lidingövägebn slutade ca 2 meter bakom bussen och Sturegatan börjar inte förrän på andra sidan korsningen, dvs kanske 20 meter framför bussen

Johan B

robbes

var det inte fac 900 som var olycksbussen i arboga? känne rigen regnummret tycker jag

Niclas Rosenius

Riktigt trevliga bilder, speciellt den första men dom andra var bra dom också  ;)

//Niclas

Bussmicke

Tack ska ni ha, fick för mig att sitta och rota lite i arkivet..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

hade rätt om fac 0900  det är dödsbussen från arbogaolyckan

tack för responsen

michael k

när köpte charter den?
för när den krashade ägdes den ju av hellbergs

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 27 februari 2008, 15:01:12 PM
när köpte charter den?
för när den krashade ägdes den ju av hellbergs

TPF 517 var tidigare demo- och uthyrningsbuss hos  Volvo och när bilden togs i september 2005 så var den tydligen uthyrd till Flygbussarna. Den grå färgen hade den redan innan och som synes så är det bara en liten Flygbuss-dekal på den. Hellbergs Buss i Skövde köpte den någon månad innan olyckan så det var alltså efter det att bilden togs. Arboga-olyckan inträffade 27 januari 2006. Bussen står nu reggad på Wetlandia AB men är avställd sedan 2 februari 2006. Jag kan inte tänka mig att den går att reparera.

michael k

marks limo kör ju mycket åt forellen det var en del samtal till kontoret den dagen
om det var vi som hade kört av vägen
chaufören som körde minns inget av händelsen mer en när de tog ut honom ur vraket
det har varit många som undrat hur det går med chaufören under resor för forellen

Peter Elmheden

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 februari 2008, 15:54:54 PM
Den grå färgen hade den redan innan och som synes så är det bara en liten Flygbuss-dekal på den.

Tittar man riktigt noga ser man att den faktiskt var Charter-stripad. Den hade dock en sådan färg att det inte blev så bra.
Den var bara till låns då en del av de nya Volvo som införskaffats (06xx serien) hade vissa fabrikationsfel och skulle åtgärdas.

Göran Westman

Att det var fabrikationsfel på Volvo bussarna håller jag inte med om. Det var levernasproblem som gjorde att vi hade denna buss samt en Neoplan inhyrda.

Peter Elmheden

Citat från: Göran Westman skrivet 27 februari 2008, 22:06:41 PM
Att det var fabrikationsfel på Volvo bussarna håller jag inte med om. Det var levernasproblem som gjorde att vi hade denna buss samt en Neoplan inhyrda.

Så varför var det en motor som skar då (och en som var på väg att göra det)?

robbes

Citat från: Peter Elmheden skrivet 27 februari 2008, 22:13:14 PM
Så varför var det en motor som skar då (och en som var på väg att göra det)?

Om en motor skär beror det på att det ej är tillräckligt med olja i den och det är föraren som skall se till att sådant finns innan de tar bussen

Peter Elmheden

Citat från: robbes skrivet 27 februari 2008, 22:31:52 PM

Om en motor skär beror det på att det ej är tillräckligt med olja i den och det är föraren som skall se till att sådant finns innan de tar bussen

Ok, tack för upplysningen men nu var så ej fallet. Som jag skrev tidigare var det ett fabrikations fel och Volvo fick ta in och åtgärda alla de
8 nya bussarna. Detta tog ett tag då de ej kunde hitta felet omedelbart och därför lånades några bussar ut under tiden.
(Om ni undrar vad felet var så minns jag inte det i detalj).