Höganäs den 15 februari - del 2 - samt Mölle [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 26 februari 2008, 21:56:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här kommer så del 2 av bilder från Höganäs - samt ett par från Mölle. Många MAN blev det...


Swebus 6713, på Centralgatan utanför Stadshuset, kommer från Arild på linje 223 - men skyltade om sekunden innan jag tog bilden.


Swebus 6703 står på busstationen och ska gå till Helsingborg och Landskrona på linje 220. Bakom står 6713.


Swebus 6711 kommer från Helsingborg på linje 220 och kommer här på Centralgatan. Även den skyltade om ögonblicket innan bilden togs.


Höganäs Taxi SKB301 kör just in på Järnvägsgatan som Flexlinje 1.


Swebus 6716 utanför Bruksskolan som linje 223 till Arild.


Sista bilden i Höganäs togs när kvällsmörkret lägrade sig - den visar Swebus 6722 innan avgång mot Ängelholm på linje 225.



På eftermiddagen tog jag en tur till Mölle mellan ett par bussar. De båda följande bilderna togs där i ganska svårt eftermiddagsljus.


Swebus 6714 startar just från busstationen i Mölle som 222 till Höganäs. Detta är den f d järnvägsstationen där.


Swebus 6703 ankommer Mölle busstation som 222 från Höganäs.

Svemicke

Mmmm... Gôrvackert! Denna del av Skåne är något speciellt. Var mycket i Mölle då jag bodde i Helsingborg på 90-talet. Man åkte ju gratis buss i hela Skåne. :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nils-Bertil

Hej
Skyltningen sköts av GPS (fråga mig inte hur det funkar) och i Höganäs skyltar bussen om just på dom ställena du har tagit bild. Sen ska bussen skylta själv ca 1 min före avgång. Man kan hjälpa den manuellt med en enkel knapptryckning, så vet resenärerna i god tid vart man ska köra.
mvh/nils

Svemicke

Citat från: Nils-Bertil skrivet 28 februari 2008, 00:47:47 AM
Hej
Skyltningen sköts av GPS (fråga mig inte hur det funkar) och i Höganäs skyltar bussen om just på dom ställena du har tagit bild. Sen ska bussen skylta själv ca 1 min före avgång. Man kan hjälpa den manuellt med en enkel knapptryckning, så vet resenärerna i god tid vart man ska köra.
mvh/nils
Första steget till att bussarna snart börjar köra själva utan chaufförer. Någon kontrollerar dem på en trafikcentral via GPS. Hur länge dröjer det innan busschauffören inte längre behövs?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nils-Bertil

Det är ingen som känner sig "kollad" idag. Gps visar hur långt det är till nästa hpl (bra vid dimma), vad den heter ocg om bussen är sen, tidig eller rätt i förhållande till tidtabellen. Detta är "kalla fakta", vilka även Trafikplaneraren ser, så han kan ge förarna en tidtabell "som stämmer med verkligheten". Skånetrafikens och vårt mål är att ge kunderna bästa service på en bra resa med bussen.
mvh/nils

Svemicke

Citat från: Nils-Bertil skrivet 28 februari 2008, 09:21:04 AM
Det är ingen som känner sig "kollad" idag. Gps visar hur långt det är till nästa hpl (bra vid dimma), vad den heter ocg om bussen är sen, tidig eller rätt i förhållande till tidtabellen. Detta är "kalla fakta", vilka även Trafikplaneraren ser, så han kan ge förarna en tidtabell "som stämmer med verkligheten". Skånetrafikens och vårt mål är att ge kunderna bästa service på en bra resa med bussen.
mvh/nils
Men det blir ett stressmoment. Jag har själv erfarit det. "Du är nu 7 minuter sen". Visst. För passagerarna är det kanske service, det säger jag inte emot. Kan man stänga av TV-skärmen till "skyltaren", så man slipper se eländet eller höra den där rösten som tjôtar vid varje ny hållplats, så är det bra. "Nästa Botulfsplatsen". Det är rätt enerverande att höra det hela tiden. Vi ska få eländet i Borås också under året.

Hur åkte folk buss förr i tiden förresten? Då fanns det inga låggolvsbussar, inga hållplatsutrop och inga GPS. Ändå gick det bra att åka buss. Konstigt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nils-Bertil

Jag framför min mening om detta i förklarande syfte. Det är ledsamt att du inte kan se möjligheterna utan bara vara negativ. Snälla, tänk om, vi har ett mycket trevlig och bra jobb. Det blir till stora delar vad man gör det till.
Slut.

mvh/nils :)

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2008, 12:49:53 PM
Men det blir ett stressmoment. Jag har själv erfarit det. "Du är nu 7 minuter sen". Visst. För passagerarna är det kanske service, det säger jag inte emot. Kan man stänga av TV-skärmen till "skyltaren", så man slipper se eländet eller höra den där rösten som tjôtar vid varje ny hållplats, så är det bra. "Nästa Botulfsplatsen". Det är rätt enerverande att höra det hela tiden. Vi ska få eländet i Borås också under året.

Hur åkte folk buss förr i tiden förresten? Då fanns det inga låggolvsbussar, inga hållplatsutrop och inga GPS. Ändå gick det bra att åka buss. Konstigt.

Om man känner sig stressad av C90, så täck över den så ser du den inte.
I branschen i 40 år

Svemicke

Citat från: Nils-Bertil skrivet 28 februari 2008, 13:48:49 PM
Jag framför min mening om detta i förklarande syfte. Det är ledsamt att du inte kan se möjligheterna utan bara vara negativ. Snälla, tänk om, vi har ett mycket trevlig och bra jobb. Det blir till stora delar vad man gör det till.
Slut.

mvh/nils :)

Inget påhopp på Dig alls. Jag tycker bara inte om övervakningen i systemet.

Om det är bussföraryrket Du åsyftar så är det mycket trevligt. Bättre jobb har jag aldrig haft. Ännu trevligare är det här i Borås än på andra ställen än så länge eftersom vi slipper just C90, men tipset med övertäckningen har jag redan applicerat.

Sedan undrade jag överlag, ur filosofisk synpunkt, hur folk åkte buss förr utan låggolvsbussar, bussänkning och hållplatsutrop. Varför gick det förr, men ine nu? Begärde inte att Du skulle svara på den frågan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -