Vilket år kom Säffle 2000 New Look?

Startat av Niklas Bygdestam, 26 februari 2008, 19:04:50 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Försöker minnas vilket år Säffle 2000 i New Look-utseende kom. Säffle 5000 har jag för mig kom 1996 och jag trodde New Look kom samtidigt för att de skulle se lika ut. Men det verkar som om New Look kom något år senare. Stämmer detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Öden

Hej !

På Älvsjömässan 1996 sågs en Säffle i New Look utförande. Var väl en demo.buss från Säffle.

Mvh Peter Ö

Walter

GS har väl en "mula" eller är det en korsning mellan 2000NL och 8500?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer


Peter L


Oskar A

Har för mig att denna fråga var uppe på gamla forat när det gäller Swebus vagnar. Vill minnas att det då nämndes att första Swebusen med New Look var den numera skrotade 4420 och att den sista med gamla utseendet var 4342 i Halland. Lars Ö. eller någon annan Swebuskunnig kanske kan bekräfta?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Esbjörn

New Lookfronten kom någon gång mitt under modellåret 1998.
Inom bilindustrin är det vanligt att produktionen läggs om under semestern och jag gissar att så kan vara fallet även här.

Veolia har 98or av båda varianterna. 2167 levererades i mars 98 och lär väl ha varit den sista "old look" till dåvarande Linjebuss.

Johan B

Citat från: Walter skrivet 26 februari 2008, 20:29:18 PM
GS har väl en "mula" eller är det en korsning mellan 2000NL och 8500?

Yupp. Av årsm. 99. Fronten är New Look, baken 8500. Karossidorna är något däremellan eftersom B12M har lite andra mått. Inredningen är New Look fast med dagens intrumentbräda med justerbara sateliter (skulle dock gissa på att den är en eftermonterad provvariant och att denna buss hade den första 8500-brädan först).

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2008, 22:27:09 PM
Yupp. Av årsm. 99. Fronten är New Look, baken 8500. Karossidorna är något däremellan eftersom B12M har lite andra mått. Inredningen är New Look fast med dagens intrumentbräda med justerbara sateliter (skulle dock gissa på att den är en eftermonterad provvariant och att denna buss hade den första 8500-brädan först).
När kom 8500?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

#10
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 februari 2008, 22:33:30 PM
När kom 8500?

2002 skulle jag säga även om det finns fåtalet sena 01:or.

Edit: Låter lite motsägelsefullt det där kom jag på men 2001 byggdes fortfarande B10-chassin till de gamla karosserna. Skulle nog vilja kalla de 8500 (och för den delen andra karosser på TX-plattan) som kom före 2002 för förserier. 2002 vill jag minnas var den officiella premiären.

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2008, 22:46:56 PM
2002 skulle jag säga även om det finns fåtalet sena 01:or.
Jag anade att det var något sånt men undrar även hur det kommer sig att en 99:a har en 8500-bak.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2008, 22:46:56 PM
2002 skulle jag säga även om det finns fåtalet sena 01:or.

Swebus 4983 lär väl vara en av de första, åtminstånde som jag känner till,  tagen i trafik 2001-09-27

Johan B

B12M-chassit har andra mått än B10M-chassit. Eftersom New Look i normalgolvsutförande och boggi aldrig var byggd för annat än B10M och man här skulle ha dit ett chassi med längre axelavstånd så blev det till att anpassa karossen lite. Dessutom rör det sig om ett helt annat elsystem och säkerligen en hel del avvikande komponenter utöver det.

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 februari 2008, 22:51:31 PM
Jag anade att det var något sånt men undrar även hur det kommer sig att en 99:a har en 8500-bak.
Jag vill inte säga för säkert nu, men jag tror att bussen är GS 215 och att jag har hört ryktas om att den hamnade i en olycka och skadade bakdelen. Eftersom produktionen av Säffle 2000 NL-bakar inte längre fanns, så fick man sätta dit en 8500-bak istället. Detta är vad jag har hört ryktesvägen i alla fall.

Typmodellen 8500 kom väl inte förrän 2005? Designen kom väl tidigare, men benämndes väl då som Volvo B12M/Säffle eller B12BLE/Säffle.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -