Huvudmeny

Perssons Bussar

Startat av Kent Skoog, 25 februari 2008, 18:32:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

X 323 Volvo B 57 VBK 1968 Perssons Bussar, foto augusti 1972, busstationen Gävle.

Stefan P

Hej

Är det samma bolag som kör betällningstrafik idag eller har jag fel.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 25 februari 2008, 18:35:11 PM
Hej

Är det samma bolag som kör betällningstrafik idag eller har jag fel.

mvh Stefan P

Ja, det kan man väl säga men de fick för ett par år sedan helt nya ägare utan anknytning till den tidigare ägarefamiljen. Förra året såldes bolaget till VS-Trafik i Valbo. Namnet Perssons Bussar behålls dock tills vidare. Det finns också Perssons Resor i Gävle, som har närmare anknytning till ursprungliga Perssons Bussar.
Lite mer om Perssons Bussar och Perssons Resor finns här

Åkarns Kalle

Tack intressant det där har jag också funderat på

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 25 februari 2008, 19:20:38 PM
Tack intressant det där har jag också funderat på

mvh Åkarns Kalle

Jag gjorde i det gamla forumet misstaget att själv ställa frågan om förhållandet mellan Perssons Bussar och Perssons Resor trots att jag själv tidigare svarat på den frågan.  :-[  Det var därför jag hittade den här länken relativt lätt nu.
Det fanns också något som hette Nya Perssons Bussar men det får väl bli överkurs så länge.

Åkarns Kalle

Ja och det finns Persson & co  tillslut har man blandat ihop alla och dessutom Erik & Ralph i Ljusdal som har bytt namn (som tur är) till
Diligensen i Hälsingland AB
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 25 februari 2008, 22:41:30 PM
Ja och det finns Persson & co  tillslut har man blandat ihop alla och dessutom Erik & Ralph i Ljusdal som har bytt namn (som tur är) till
Diligensen i Hälsingland AB

Perssons i Ljusdal är väl lika förvirrande att förklara som Persson-bolagen i Gävle. Men Perssons i Ljusdal och Perssons i Gävle har inget med varann att göra.
Och så har vi ju Perssons Buss i Visby. Där är det dock enklare: det ägs av två flickor Larsson (!) - mor och dotter.