Bussar och Bussbolag mm.

Startat av Stefan P, 25 februari 2008, 17:16:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Ett antal frågor:

1. WWJ 383 ägs Gimo Buss. Vad är det för kaross och chassi.

2. Vem kör åt Viking och Silja Line. Vem kom på att köra buss till båt.

3. Går flygbussen fortfarande mellan Karlstad - Arlanda. Vem kör?

4. Vilka flygpatser har inte flygbuss.

5. Hur var GDG: internummering på bussar och lastbilar uppbyggd.

6. Hur går Solaris bussarna i trafik?

7. Vilka företag har kört eller kör och uppköpta av Värmlands Trafik.

8. Hur går linje 500 mellan Karlskoga - Karlstad?

9. När kom automatiska bakdörrar?

10. Varifrån kommer följande Swebussar som nu finns i Uppland. 4218, 4814, 4885, 4894, 5137?

11. Vilka bussar används av lagen i Elitserien och allsvenskan i fotboll. Gärna bilder.

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 25 februari 2008, 17:16:09 PM
6. Hur går Solaris bussarna i trafik?

I Sverige finns Solarisvagnar i Landskrona, Umeå, Skellefteå och Luleå

Landskrona: Solaris Trollino. Trådbussar. 12-meters kortvagnar.
Umeå: Solaris Urbino. Diesel. Både 12-meters kortvagnar och 18-meters ledvagnar.
Skellefteå: Solaris Urbino. Biogas. 12-meters kortvagnar.
Luleå: Solaris Urbino. Diesel. 12-meters kortvagnar.

Peter Öden

Hej !

Några delsvar på frågorna:

1. WWJ 383 Iveco Magoo 100 E 21 årsmodell 2004 och 1:a reg.datum 2005-02-03.
    Gimo Buss & Taxi är 3:e ägaren på fordonet.

9. Var det inte på Scania-Vabis C 50 Metropol 1953 ?

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Är Iveco vanligt förekommande som buss. Jag har bara sett skåpbilar och lastbilar förut.

mvh Stefan P

Esbjörn

11. Vilka bussar används av lagen i Elitserien och allsvenskan i fotboll. Gärna bilder.

Elitserielagen åker med följande bolag. Lite osäker på om Frölunda fortfarande åker med VL - deras resor upp hit till Timrå går aldrig med buss.

Luleå - Bergdahls Busstrafik
Skellefteå - Skelleftebuss
MoDo - Bredbyns Åkeri
Timrå - Ceris Resor
Brynäs - Swebus
Mora - Swebus
Djurgården - Interbus
Södertälje - Botkyrka Buss
Linköping - Bankekinds Buss
HV71 - Smålandsbussen
Färjestad - Swebus
Frölunda - VL Buss

S Svensson

Rätt så nyligen såg jag en ny Interbus,Göteborg som gjorde reklam för Frölunda.

Peter Elmheden

Elfsborg åker väl med Marks Limo va?

Oskar A

Hej

10. Varifrån kommer följande Swebussar som nu finns i Uppland. 4218, 4814, 4885, 4894, 5137?

mvh Stefan P

4218 kom från Jönköping, 4814 och 5137 från Blekinge och 4885 och 4894 från Skåne. Vill förövrigt än en gång passa på och hänvisa till vagnlistorna som finns på min hemsida.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 20:37:46 PM
Rätt så nyligen såg jag en ny Interbus,Göteborg som gjorde reklam för Frölunda.

Denna:

Interbus Göteborg skall också få en ny spelarbuss för IFK Göteborg, en Volvo 9700. Eventuellt har den redan hunnit komma, annars kommer den under våren (som började i Västsverige i går).

Christer K

Hej

Ett antal frågor:

3. Går flygbussen fortfarande mellan Karlstad - Arlanda. Vem kör?

4. Vilka flygpatser har inte flygbuss.

mvh Stefan P
På fråga 3 så kör Solstabussarna från Karlstad - Arlanda, även till Skavsta i samarbete med Flygbussarna från Örebro. Från Örebro går sedan 1/2 2008 även Flygturen (Swebus).

På fråga 4. Ingen buss till Örebro Flygplats, även fast Länstrafiken i Örebro äger flygplatsen, endast taxi eller egen bil dit. http://www.orebroairport.se/template/StartPageAir____2034.aspx
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

9. När kom automatiska bakdörrar?

Intressant fråga som även jag undrar om. I gamla forumet förekom en debatt om att det fanns någon äldre buss med sensorer i själva trappstegen. Men när kom fotocellerna? De äldsta bussar jag sett i linjetrafik är Säfflebussar från mycket tidigt 80-tal, och de har ju samma system med fotoceller som dagens tätortsbussar. Det jag är fundersam över är hur folk i många städer inte verkar kunna hantera fotocellstyrda dörrar trots att dessa verkar ha funnits i över 30 år...

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 26 februari 2008, 16:59:35 PM
Intressant fråga som även jag undrar om. I gamla forumet förekom en debatt om att det fanns någon äldre buss med sensorer i själva trappstegen. Men när kom fotocellerna? De äldsta bussar jag sett i linjetrafik är Säfflebussar från mycket tidigt 80-tal, och de har ju samma system med fotoceller som dagens tätortsbussar. Det jag är fundersam över är hur folk i många städer inte verkar kunna hantera fotocellstyrda dörrar trots att dessa verkar ha funnits i över 30 år...

Fotoceller fanns i de Büssing och Leyland SL beställde till 1967.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 26 februari 2008, 16:59:35 PM

Som jag just skrev i en annan tråd så fanns fotoceller i de bussar som levererades till Stadsbussar i Borås 1951. Det kan möjligen ha varit en installation i efterhand, men det fanns i alla fall redan från leverans i de Hägglunds helbyggen som levererades 1955. Det fanns också hos Göteborgs Spårvägar åtminstone från slutet av 1950-talet, förmodligen tidigare än så.
Däremot är jag lite mer tveksam till när kontakt i fotsteget kom. Fanns i alla fall i Uppsalas CF-ar, som levererades 1960.