Blåa SL-bussar i Eskilstuna - nyförvärv?

Startat av Martin Maltkvist, 24 februari 2008, 23:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Denna lördag (gårdagen) passade jag på att ta några bilder när två blåbussar stod på depåområdet i Eskilstuna, det har även hänt förut och verkmästaren sade då att viss service skulle göras i Eskilstuna. Den tanken slog mig även denna gång men efter en nylig koll i CBR är de faktiskt registerade på Veolia Transport Eskilstuna! 4952 förvärvades 10/1 medan dito datum för 4953 är 23/1 och mao har Eskilstuna fått tillökning i fordonsparken. Skärpan blev lite lurig pga att stängslet lurade fokuseringen men det ska nog inte vara några större problem.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

Gamla Råstavagnar som ingick i Veolias tänkta ersättningspool som väl nu är nedlagd. Vagnarna är relativt slut så frågan är ju vilket komplement de kan tänkas utgöra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Skoltrafik/förstärkning på stan/landsorten. Troligast är de väl ute på morgonen men jag vet inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Taunusch

En av de här bussarna kom på Nybron en morgon.....

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 25 februari 2008, 01:22:04 AM
Skoltrafik/förstärkning på stan/landsorten. Troligast är de väl ute på morgonen men jag vet inte.
Jag har aldrig sett dem i trafik och med tanke på lappen i vindrutan på bild 2 låter Bussmickes resonemang logiskt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

jockegrabben

Dessa gamla blåbussar rullar som förstärkningsbussar på tvåan från Torshälla på morgonen eftersom det har varit akut behov av förstärkning. De förstärker också ettan från Årby och tolvan från Fröslunda på morgnarna. Är bannlysta på övriga omlopp.
Bussarna kommer att finnas i Eskilstuna under den här vintern och eventuellt även nästkommande vinter som förstärkningsbussar i avvaktan på nyleveranser i början av 2009.

Leif D

Citat från: jockegrabben skrivet 26 februari 2008, 15:13:47 PM
Dessa gamla blåbussar rullar som förstärkningsbussar på tvåan från Torshälla på morgonen eftersom det har varit akut behov av förstärkning. De förstärker också ettan från Årby och tolvan från Fröslunda på morgnarna. Är bannlysta på övriga omlopp.
Bussarna kommer att finnas i Eskilstuna under den här vintern och eventuellt även nästkommande vinter som förstärkningsbussar i avvaktan på nyleveranser i början av 2009.

Det är väl ofta så, inte specifikt i E-tuna alltså, att då behov av förstärkning uppstår akut och alla kapacitet som upphandlats redan är utnyttjad, så får ju Trafikhuvudmannen göra extrabeställning. En sådan extrabeställning går ju då utöver ordinarie avtal och då är säkert huvudmannen väldigt glad för det som operatörerna lyckas skaka fram i form av äldre bussar från andra håll. Då accepteras nog det mesta, bara det uppfyller trafiksäkerhetskraven. I detta fallet avvaktas tydligen nyleveranser kommande år.
;-)

Martin Maltkvist

Vadan bannlysningen, vilka slags bussar rör det sig om i nyleveranserna och kommer något i Eskilstuna att stryka på foten?

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Av dessa turer verkar ingen passera resecentrum så Fristadstorget verkar vara bra fotoställe.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.