Huvudmeny

Stombussar i Göteborg

Startat av Janne, 24 februari 2008, 20:26:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne

Någon som vet hur många nya stombussar som levererats till linje 16? Hur många 24m bussar? jag vet inte hur de prioriterar men som det är idag är de äldre volvo gas-bussarna GS 907, 909, 911, 913-915, 918-925 och 928-932 satta på linje 18 och 19 för att de linjerna är nya?
Visserligen tycker jag MAN-bussarna som mest trafikerar på linje 17 är de klart trivsammaste, gilalr inte alls de nyare med sidomotor som är väldigt tråkiga, är det verkligen bra att ha motorn så långt fram, ljudnivån?

Johan B

Citat från: Janne skrivet 24 februari 2008, 20:26:38 PM
Någon som vet hur många nya stombussar som levererats till linje 16? Hur många 24m bussar? jag vet inte hur de prioriterar men som det är idag är de äldre volvo gas-bussarna GS 907, 909, 911, 913-915, 918-925 och 928-932 satta på linje 18 och 19 för att de linjerna är nya?
Visserligen tycker jag MAN-bussarna som mest trafikerar på linje 17 är de klart trivsammaste, gilalr inte alls de nyare med sidomotor som är väldigt tråkiga, är det verkligen bra att ha motorn så långt fram, ljudnivån?

Motorn sitter där den sitter för att man ska kunna ha drivning på andra axeln och därmed slippa pusherkonstruktionen. Ljudnivån är inte värre än i en B10MA så länge ljudisoleringen får sitta kvar.

Fredde

CitatLjudnivån är inte värre än i en B10MA så länge ljudisoleringen får sitta kvar.

Och när den är borta så låter den märkbart högre vid förarplats...

Janne

ok, det innebär att stabiliteten på bussen borde bli bättre också om den drivs av bakaxeln också? kan ju visserligen vara bra men jag tycker mig upplev att motorljudet är högre i dessa bussar än de med motor bak. Det blir ju mer ett spritt motorljud, som jag tycker är bättre att ha bak i bussen än i främre. Men funktionen går väl före.

Mattias Andersson

Dem nyare volvobussarna är något av de bästa jag kört i volvoväg...

Visst,,där är ju lite mer ljud fram,men samtidigt mycke bättre med motorn fram än bak
tycker jag..

Dem svarar dessutom bra på pedalen med 8)

Brollan

Citat från: Janne skrivet 24 februari 2008, 20:26:38 PM

Det finns 11 st 24-metersbussar. Förra året kom det 13 nya bussar till linje 16. 7 st 24-meters och 6 st 18-meters.
Linje 16 trafikeras huvudsakligen från depå Lundby vid Eketrägatan, i högtrafik även av Kruthusgatan och Grimbo på delar av L16.
Linje 17 trafikeras av Kruthusgatan och Grimbo, i högtrafik även av Lundby på delar av L17.
Linje 18 och 19 trafikeras av Kville.
Kville har gasbussar (Volvo), dieselbussar (MAN och Volvo).
Lundby enbart dieselbussar,(Volvo).
Grimbo enbart dieselbussar, (MAN).
Kruthusgatan blandat gas- och dieselbussar (Volvo).

Johan B

Citat från: Fredde_J skrivet 24 februari 2008, 20:48:42 PM
Och när den är borta så låter den märkbart högre vid förarplats...

Förvisso men det är ju inte ett problem vi kan lasta bussmodellen för utan snarare verkstaden som är lite för bekväm av sig. Fast det var säkert så du menade?

c007

Citat från: Johan B skrivet 24 februari 2008, 20:38:44 PM
Motorn sitter där den sitter för att man ska kunna ha drivning på andra axeln och därmed slippa pusherkonstruktionen. Ljudnivån är inte värre än i en B10MA så länge ljudisoleringen får sitta kvar.

Vad består ljudisoleringen av på dessa?