Flygbussar modell mindre, då och nu (Mercedes)

Startat av Mikael T Nilsson, 24 februari 2008, 14:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på mindre flygbussar i Stockholm (placering Råsta). Först en buss som jag inte hittar så mycket uppgifter om. Enligt Svensk Busshistoria tillhör den Westin Buss i Stockholm, men jag hittar ingen ägarhistorik dessförinnan. Hade den SL-littera?

Jag hittade fler uppgifter på denna buss. Enligt Gunnar Berglunds webb-plats "Bussgaraget" hade bussen SL-littera H77. Jag minns inte vad dessa bussar användes till, om det var matarbussar från olika stadsdelar till Hagaterminalen där byte fick ske till större flygbussar som gick till Arlanda.

Slutligen nutid med en modernare Mercedes. Enligt bilregistret tillhör den Marks Limousine, men tillhör väl FAC nu?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 14:39:50 PM

Jag hittade fler uppgifter på denna buss. Enligt Gunnar Berglunds webb-plats "Bussgaraget" hade bussen SL-littera H77. Jag minns inte vad dessa bussar användes till, om det var matarbussar från olika stadsdelar till Hagaterminalen där byte fick ske till större flygbussar som gick till Arlanda.

Slutligen nutid med en modernare Mercedes. Enligt bilregistret tillhör den Marks Limousine, men tillhör väl FAC nu?

Ett tag i slutet på 1990-talet gick det flygbussar mellan stationen i Märsta och Arlanda i anslutning till och från SJ:s tåg norrut respektive norrifrån (dock ej Uppsalapendeln). Jag vet att det kördes med mindre bussar. Kan det ha varit dessa (och någon mer). Efter vad jag hört var det en busstrafik som gjorde skäl för att kallas "Nykteristen".
Marks Limousine liksom FAC tillhör People Travel Group, som i sin tur ägs av Veolia Transport. Marks brukar dock ha egna färger på sina bussar. Och det är ju också en bit från Kinna till Råsta... Så det verkar bara vara som om den är registrerad där. Michael k. eller Sören kanske kan berätta om den brukar finnas i Kinna?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Just denna har jag tänkt fråga om vilket FAC-nummer den har, om den nu har det.
Den, liksom 0618 står på Marks i CBR.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 24 februari 2008, 16:01:38 PM
Man hade väl en Säffle med nummer 5580?

Menar du till trafiken Märsta-Arlanda?
Jag vet att jag såg bilder på bussar på den här linjen (troligen i SJ-Nytt) och då var det midibussar av den typ som på bilderna. Men det är ju möjligt att även större bussar användes på vissa avgångar eller som reserv.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2008, 15:50:06 PM
Ett tag i slutet på 1990-talet gick det flygbussar mellan stationen i Märsta och Arlanda i anslutning till och från SJ:s tåg norrut respektive norrifrån (dock ej Uppsalapendeln). Jag vet att det kördes med mindre bussar. Kan det ha varit dessa (och någon mer). Efter vad jag hört var det en busstrafik som gjorde skäl för att kallas "Nykteristen".
Marks Limousine liksom FAC tillhör People Travel Group, som i sin tur ägs av Veolia Transport. Marks brukar dock ha egna färger på sina bussar. Och det är ju också en bit från Kinna till Råsta... Så det verkar bara vara som om den är registrerad där. Michael k. eller Sören kanske kan berätta om den brukar finnas i Kinna?

Tack för ditt svar  och dina uppgfiter. Jag forskade vidare lite och hittade uppgifter om att det fanns något som hette "Hotell-linjen" som från slutet av 80-talet trafikerade några hotell i Sthlm och som anslöt till flygbussarna mot Arlanda. Det lär ha varit Wasatrafik som utförde trafiken från början med Renault Master-bussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 24 februari 2008, 16:02:43 PM
Just denna har jag tänkt fråga om vilket FAC-nummer den har, om den nu har det.
Den, liksom 0618 står på Marks i CBR.

Är FAC 0618 också en mindre buss?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Peter Elmheden

Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 16:17:31 PM
Är FAC 0618 också en mindre buss?

Nej 0618 är en Setra 417 GT-HD XMX635

Mercan tillhör numera Charter och har fått numret 0619.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 16:16:36 PM
Jag forskade vidare lite och hittade uppgifter om att det fanns något som hette "Hotell-linjen" som från slutet av 80-talet trafikerade några hotell i Sthlm och som anslöt till flygbussarna mot Arlanda. Det lär ha varit Wasatrafik som utförde trafiken från början med Renault Master-bussar.

Visst fanns Hotellbussen. Startade 26 oktober 1987. Om detta skrev Färdskrivaren nr 3-4.87. Artikeln återges med tillstånd av författaren och redaktören (råkar vara samma person):

Trafiken blev inte särskilt långvarig och det blev ännu en "nykterist-linje". Några veckor efter introduktionen kunde man åka gratis med Hotellinjen. En kollega och jag passade på under lunchrasten och vi var de enda resenärerna på hela 35-minutersvarvet.

Gunnar

Citat från: Peter Elmheden skrivet 24 februari 2008, 16:30:58 PM

Mercan är den tidigare flygbussen i Växjö, dock övertalig där sedan Flygbussarna slutade köra där vid årsskiftet.

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Elmheden skrivet 24 februari 2008, 16:30:58 PM

Ett stort tack för uppgifterna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2008, 16:39:27 PM
Visst fanns Hotellbussen. Startade 26 oktober 1987. Om detta skrev Färdskrivaren nr 3-4.87. Artikeln återges med tillstånd av författaren och redaktören (råkar vara samma person):

Trafiken blev inte särskilt långvarig och det blev ännu en "nykterist-linje". Några veckor efter introduktionen kunde man åka gratis med Hotellinjen. En kollega och jag passade på under lunchrasten och vi var de enda resenärerna på hela 35-minutersvarvet.

Tackar, tackar för den utförliga artikeln! Då gick bussarna som jag fotografererade 1997 garanterat inte på hotell-linjen. Hittade en tidtabell för linjen från 1988.
Vänliga hälsningar,

Mikael

bear

Här kommer några bilder på mindre flygbussar i Stockholm (placering Råsta). Först en buss som jag inte hittar så mycket uppgifter om. Enligt Svensk Busshistoria tillhör den Westin Buss i Stockholm, men jag hittar ingen ägarhistorik dessförinnan. Hade den SL-littera?

H77:an gick i ´Hagaslingan´, under en period fick vi inte köra via S:t Eriksplan med de stora bussarna...småbussarna gick från Hagaterminalen, Sveavägen - Odenplan - St: Eriksplan och ner till Haga igen...16 varv på vissa tjäsnter *ryser*

Hotelllinjen blev ett fiasko. liksom den senare City Transfer, en omarbetad hotelllinje som vi körde dels med Renault Master liksom en mini-Carrus, byggd på lastbilschassie, man fick klättra över motorhuven (inne i bussen...vid en ev. brand hade man sannolikt aldrig hunnit ut) för att komma på plats...någon dörr för föraren fanns ej.

Moderators edit: Inlägget redigerat för att bättre se vad som är citat och vad som är nytt. 

Mikael T Nilsson

Citat från: bear skrivet 24 februari 2008, 17:55:50 PM

Aha, det var Haga-slingan de gick på. Jag förstår att det inte kan ha varit roligt att köra 16 varv på slingan. Tack för info!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Frippe Fribas

Var inte dessa bussar (inkl. Carrusen) inblandade i Täbylinjen en tid?
Jag minns bestämt att jag åkte både Mercedes och Master när jag var hemma i Täby och hälsade på under min tid i Oslo...
//Fredrik