Bränsleförbrukningsfråga

Startat av Cyklisten, 23 februari 2008, 23:39:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Hej på alla!
Jag fick en fråga angående bränsle (CNG) förbrukning på skånska gasbussar:
Volvo B10LA, tex. fd. Swebus 4850
B10M, t.ex. Swebus 4022
De gamla B10L / Säffle 5000 från Connex som ersattes av nyare fordon
Samt de små Mercor O405NK som rullar i Eslöv.

Någon som har siffrorna?

Optimal

#1
enda jag vet är att trycker man i botten på Nya Scania omnilink etanol så drar den 11 liter. Men det var inte den du frågade efter, men svarade endå :P

homer

Citat från: Optimal skrivet 23 februari 2008, 23:49:44 PM
enda jag vet är att trycker man i botten på Nya Scania omnilink etanol så drar den 11 liter. Men det var inte den du frågade efter, men svarade endå :P

är de sant??? och de kallas miljövänligt!!! herregud när ska politikerna vakna

Optimal

Citat från: homer skrivet 23 februari 2008, 23:53:12 PM
är de sant??? och de kallas miljövänligt!!! herregud när ska politikerna vakna

Enligt fordonsdatorn iaf. hållar man jämngas å håller 50 så är den uppe i kanske 5 liter milen.
Har vart uppe i 14,3 L per mil också, då var det kickdown aktiverat å brant uppför

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 februari 2008, 09:32:32 AM
Medelförbrukningen för en etanolbuss (normalbuss) ligger kring 7-8 liter/mil

Då är ju inte 14,3 Så farligt. Såg bara att den stod på 5.5 L Milen på bron över Rolambsholvsparken

Nupski

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 februari 2008, 09:32:32 AM
Medelförbrukningen för en etanolbuss (normalbuss) ligger kring 7-8 liter/mil

Och en dieslare normalvagn ligger strax under halva förbrukningen per mil. Kan det var miljövänligt att köra med etanol i sådana lägen?

homer

En volvoledbuss B10 drar ungefär 4,3 liter / mil blandad körning

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Tomas skrivet 24 februari 2008, 18:33:03 PM
Och en dieslare normalvagn ligger strax under halva förbrukningen per mil. Kan det var miljövänligt att köra med etanol i sådana lägen?

Ja, eftersom etanolen inte släpper ut samma saker som dieseln.

homer

Nu är de ju inte samma etanol i personbilar (E85) som Sl använder, eller har jag fel? motorn är väl en dieselmotor i grunden och det är precis om i E85 fosilt (diesel) bränsle inblandat i etanolen

Nupski

Citat från: homer skrivet 24 februari 2008, 23:50:13 PM
Nu är de ju inte samma etanol i personbilar (E85) som Sl använder, eller har jag fel? motorn är väl en dieselmotor i grunden och det är precis om i E85 fosilt (diesel) bränsle inblandat i etanolen

Etamax D heter bränslet för bussar. Bioetanol (Sockerör) blandat med diesel.

Nico


Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 februari 2008, 22:15:23 PM
Ja, eftersom etanolen inte släpper ut samma saker som dieseln.

Nja, det där blir nog en avvägningsfråga då förbränningsmotorer alltid innebär utsläpp oavsett valt bränsle. Även etanolen släpper alltså ut en hel del sk-t. Speciellt vid kallstarter så släpps farliga kolväten, som t.ex. formaldehyd, bara rätt ut. I det här fallet kommer alltså avvägningen handla om att dieseln faktiskt kan vara mer miljövänlig då man inte behöver förbränna lika mycket för att nå samma verkningsgrad och mindre förbränning/förbrukning kan alltså innebära att den totala miljöpåverkan blir mindre än med etanol. Vänder man på det så visst är etanolen renare i sig, men man måste alltså använda mängder av den för att uppnå samma effekt som man får med diesel  och frågan är då vilken process som släppt ut mest sk-t totalt sett?


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Etamax D
innehåller etanol med 5 % vatten (92.2 % totalt), tändförstärkare, korrosionsförhindrare plus MTBE och isobutanol.

Etamax D är avsett för konverterade dieselmotorer utan tändstift, Etamax B är den blandning som säljs på mackar under namnet E 85, denna är endast avsedd för "etanolkonverterade bensinmotorer" med tändstift.

Citat från Lars Ödlund