Någon som vet när Hallandstrafiken påbörja nya upphandlingen för linjetrafiken?

Startat av Johan Hansson, 23 februari 2008, 21:22:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Någon som vet när Hallandstrafiken påbörja nya upphandlingen för linjetrafiken?
SWEBUS har avtalet fram till juni 2010.
Kan det vara så att swebus kan vinna avtalet igen oavsett hur många år de haft avtalen hittills?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer


Walter

Citat från: Johan H skrivet 23 februari 2008, 21:22:18 PM
Någon som vet när Hallandstrafiken påbörja nya upphandlingen för linjetrafiken?
SWEBUS har avtalet fram till juni 2010.
Kan det vara så att swebus kan vinna avtalet igen oavsett hur många år de haft avtalen hittills?


Det finns inget maxår för hur länge du kan bedriva trafik på ett ställe. Så länge man vinner kontrakten är det ju bara att köra på. Dock tror jag inte Swebus kan försvara all trafik man har denna gång.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

Swebus har många starka konkurenter som redan har trafik i närheten med omnejd
Bergkvara, Orust ,Arriva, Bivab är några tänkbara konkurenter

I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Walter

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 24 februari 2008, 11:42:21 AM
Swebus har många starka konkurenter som redan har trafik i närheten med omnejd
Bergkvara, Orust ,Arriva, Bivab är några tänkbara konkurenter



Bergkvara har ju etablerat sig i Falkenberg och Orust i Halmstad. Kanske Veolia vill tillbaka? Vem hade respektive paket innan senaste upphandlingen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan Hansson

Har för mig att swebus har haft statstrafiken i Halmstad sedan 1993 och i samband med upphandlingen 2002 vann de även varberg och all landsbygdstrafik dock har de låtit Buss i väst tagit hand om några så kallade matarlinjer och givit dessa till Lokala Bussbolag
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 24 februari 2008, 20:52:25 PM
Har för mig att swebus har haft statstrafiken i Halmstad sedan 1993 och i samband med upphandlingen 2002 vann de även varberg och all landsbygdstrafik dock har de låtit Buss i väst tagit hand om några så kallade matarlinjer och givit dessa till Lokala Bussbolag

Swebus/SJ Buss har väl kört stadstrafiken i Falkenberg sedan 1940-talet. I Halmstad tog Swebus över efter Halmstads Lokaltrafik, som de köpte sedan de vunnit en upphandling. Och i Varberg var det Linjebuss som körde fram till 2002, en trafik de fick i samband med att de köpte Varbergs Omnibus. Buss i Väst förlorade rätt mycket linjetrafik i södra Halland i samband med upphandlingarna år 2002.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2008, 21:35:01 PM
Swebus/SJ Buss har väl kört stadstrafiken i Falkenberg sedan 1940-talet. I Halmstad tog Swebus över efter Halmstads Lokaltrafik, som de köpte sedan de vunnit en upphandling. Och i Varberg var det Linjebuss som körde fram till 2002, en trafik de fick i samband med att de köpte Varbergs Omnibus. Buss i Väst förlorade rätt mycket linjetrafik i södra Halland i samband med upphandlingarna år 2002.

Min förhoppning är att i kommande upphandling så blir det flera paket. Detta för att få 4-5 olika bolag som kör. Detta ger en bra kvalitee då man kan jämföra olika bolag. För att inte ett företag ska få allt införs en klasul, vilket talar om att ett företag kan få max X antal paket. Det ska också vara möjligt att kunna räkna på en enskild regionlinje.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2008, 08:18:54 AM
Att införa någon begränsning i förfrågningsunderlaget på liknande sätt är med dagens lagstiftning inte möjlig, det enda man kan göra är att inte godkänna kombinationsbud, att upphandla linjevis blir knappast heller aktuellt av olika skäl annat än när det gäller enstaka glesbygdslinjer på samma sätt som det är redan idag.

Du har rätt enligt lagstiftningen. Det hade iallafall gett en mångfalld. End
I branschen i 40 år