Tågersättningar i Borås idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 23 februari 2008, 19:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Under lördagen har det endast gått tåg i en av fyra riktningar i Borås - och det är till/från Göteborg. Trafiken på Viskadalsbanan till Varberg beräknas kunna komma igång senare idag (första tågen lär väl antagligen gå söndag morgon) medan tågen på Kust till kust mot Värnamo och på Älvsborgsbanan mot Herrljunga troligen inte börjar rulla förrän tidigast på söndagseftermiddagen. Det var därför gott om ersättningsbussar när jag tog vägen förbi resecentrum i eftermiddags.

Det var gott om bussar som sagt. Fyra av dem ska ersätta Kust till kust-tåget 7337 till Karlskrona och en tåg 13831 till Varberg. Det sistnämnda ersattes även av en genomgående buss som kom från Herrljunga lite senare.

Bergkvarabuss 082 och 177 inväntar resenärer mot Karlskrona.

Tågresenärerna strömmar ut från stationen och sätter kurs mot ersättningsbussarna (samma som ovan).

Även Bergkvarabuss 014 och 079 skulle köra till Småland och Blekinge.

Orusttrafiken 70697 skulle ersätta Varbergståget.

Så småningom kom Orusttrafiken 70705 från Herrljunga och efter att ha släppt av resenärer fortsatte den mot Varberg.

Strömstad Tanum Buss BZU192 kom sannolikt också från Herrljunga och ger sig här iväg efter att ha släppt av sina resenärer.

Avslutningsvis en bild på en ordinarie buss också: Hallgrens Buss WJP237 ankommer från Göteborg på linje 100 och ska sedan fortsätta mot Ulricehamn.

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 februari 2008, 19:04:32 PM

Avslutningsvis en bild på en ordinarie buss också: Hallgrens Buss WJP237 ankommer från Göteborg på linje 100 och ska sedan fortsätta mot Ulricehamn.

Det är väl en tågersättningsbuss den med? Den ersätter ju tåg som inte kan gå eftersom det saknas järnväg till Ulricehamn. Och i andra riktningen ersätter den ju också tåg eftersom det saknas kapacitet på banan eller vad det var.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Jag såg hemmifrån den vita Irizar från Orusttrafiken. Tåget från Varberg skulle passera ca 9.30 men var inställt. Ca 10.10 sågs ovan och ca 10 min efter sågs Kjellgrens Setra. De gick RV 41. Tydligen ingen ersättning via Fritsla och Viskafors.
Faktum är att tågtrafiken var väldigt utslagen. Vad skall man tänka på. Jag tänkte på stormen sep 69,då jag själv var ute. Så tänkte jag att järnvägspersonalen arbetar för högtryck. När det inte går några tåg så är det mycket arbete att få fram fordon.
Samtidigt så var i fredags kväll ganska många tåg inställde för att inte bli stående på linjen. Ersattes inte heller med bussar. Det var för farligt för dem också. Det är lätt att "bli fångad av en stormvind".

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2008, 19:07:30 PM
Det är väl en tågersättningsbuss den med? Den ersätter ju tåg som inte kan gå eftersom det saknas järnväg till Ulricehamn. Och i andra riktningen ersätter den ju också tåg eftersom det saknas kapacitet på banan eller vad det var.
Man får väl skilja på tågbuss och tågersättning - den första kan sägas vara en förbindelse som annonseras som tåg men körs med buss medan den sistnämnda är en buss som ersätter tåg vid trafikstörningar. Däremot kan det förkomma att tågersättningar skyltas som tågbuss men resenärerna förstår nog ändå vad som menas.

Till Bernt: Tack för dessa bilder på alla  olika bussar, en 9900 från Orusttrafiken såg jag i Eskilstuna för någon vecka sedan men distansen omöjliggjorde en identifiering.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Cityliner

jag återkommer senare i veckan med tågersättningsbilder från alvesta.
kom nyss hem o ska upp o köra till köpenhamn imorgon vid middagstid..

bjalle

Snygga bilder!
Synd man var bortrest, annars skulle man dokumenterat ersättningstrafik från Hässleholm

Johan Hansson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 februari 2008, 19:04:32 PM
Under lördagen har det endast gått tåg i en av fyra riktningar i Borås - och det är till/från Göteborg. Trafiken på Viskadalsbanan till Varberg beräknas kunna komma igång senare idag (första tågen lär väl antagligen gå söndag morgon) medan tågen på Kust till kust mot Värnamo och på Älvsborgsbanan mot Herrljunga troligen inte börjar rulla förrän tidigast på söndagseftermiddagen. Det var därför gott om ersättningsbussar när jag tog vägen förbi resecentrum i eftermiddags.

Orusttrafiken 70697 skulle ersätta Varbergståget.

Bussen är stationerad i Halmstad där den går som skolbuss.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.