Nu till en penga (lön) fråga!

Startat av Fredde, 22 februari 2008, 21:10:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Vad är en normal årslön på en som kör i stadstrafik typ mellanstad där trafiken slutar kl.24 vardagar & 03 på helger. Man kör blandade pass.. Kommer man upp i 300000 kr/år ?

Jag jobbar inom en helt annan sektor å lönen är mycket bra igentligen (tjänar mycket över frågan å har 33timmars/vecka), men nu nyfiken iaf!

//Fredde

76

Möjligtvis att du kan komma upp i 300kkr om du kör mycket OB och har jobbat en hel massa år.

Som ny hamnar du snarare på 250kkr

Fredde

ops, ja då ska man absolut inte byta yrke mer än köra extra när det själv passar.. Sökte jobb på en firma för ett tag sedan å han fråga ef nuvarande lön som svar jag fick var ska du bli högsta chef här eller?

//Fredde (som är nöjd med jobbet idag ändå, men roligt med utmaningar)

HJP

Citat från: Fredde skrivet 22 februari 2008, 21:41:09 PM
ops, ja då ska man absolut inte byta yrke mer än köra extra när det själv passar.. Sökte jobb på en firma för ett tag sedan å han fråga ef nuvarande lön som svar jag fick var ska du bli högsta chef här eller?

//Fredde (som är nöjd med jobbet idag ändå, men roligt med utmaningar)

Vad tjänar du själv då, som verkar lite hemlighetsfull   :-\

HJP

S Svensson

Jag vet inget om förarlöner. Tur är väl det.Men om man inte vet så mycket kanske man vill veta mera.
Hur är det med de olika tilläggen? Samma företag med olika orter kan ha en lön inkl tillägg på en ort och en annan nivå på en annan ort. Sedan kan det finnas flera företag på en ort och uppdraget,produktion av busskilometer, är relativt ganska lika. Varför skiljer sig lönen då?
Likaledes det här med arbetstid. I Sverige tillämpas sedan 20 talet nettoarbetstid. Detta innebär att den tid man arbetar ingår i arbetstiden.Kanske enkelt men många tycker det hela är svårt. Dvs raster ingår ej i lönen men väl "avlösning". En ofta betald form av raster. Är det rimligt att en bussförare börjar sin arbetsdag ca kl 5.00-5.30 och slutar ca 19.00 och då har en eller två obetalda raster emellan. Exemplet kan även gälla andra,såsom tågmästare,lokförare. Arbetsveckan för en bussförare är ofta i medeltal 40h i veckan,ca 165h i månaden.Folk som är resenärer,dvs åker till arbetet,kan också ha samma arbetstid.

Det skulle vara intressant med lite kommentarer. Tänkte på en sommar då GS (Gbg spårväg) drog in på turerna för att personal skulle få sommarsemester. Deltidsanställda fick då inte heller arbeta sin deltid och sedan därefter fylla ut på övertid. Kan man göra detta numera någonstans.Övertid ja,förekommer det att bussförare får sådan ersättning? Ofta kör ju bussförare sin ordinarie tid hos ett företag och sin
"övertid" utan tillägg på ett annat företag.
Vad tycks??????

Fredde

kan jag väl säga, ca: 450000kr/år utan ö-tid dock jobbar jag fullt på det varje år med.

Kan tillägga jag har inga raster i arbetstiden utan det är ren arbetstid. Dvs betald tid all tid jag är på jobbet.

Mvh Fredde som tycker jobbet e roligt med

yngrot

Citat från: Fredde skrivet 23 februari 2008, 15:23:09 PM
kan jag väl säga, ca: 450000kr/år utan ö-tid dock jobbar jag fullt på det varje år med.

Kan tillägga jag har inga raster i arbetstiden utan det är ren arbetstid. Dvs betald tid all tid jag är på jobbet.

Mvh Fredde som tycker jobbet e roligt med

Du tjänar väl typ dubbelt upp mot oss som kör buss. Vi har ju väldigt dåligt betalt egentligen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina