Säfflebussen överger Öresundsterminalen

Startat av T-Mis, 22 februari 2008, 11:29:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

T-Mis

Hej, vet inte om detta är någon direkt nyhet för er, men:

"Vår nya tidtabell börjar gälla den 1 april. I den kan du läsa om våra sträckor, avgångar och anslutningar till exempel. För alla som reser via Malmö har vi dessutom en riktigt glad nyhet. Nu flyttar vi nämligen från Öresundsterminalen till den mer lättillgängliga Svävarterminalen, på Skeppsbron 11, precis vid Centralstationen. Det blir enklare så."

När jag ändå är inne på avdelningen expressbussar, hur går det för Bus4You. Bättre eller sämre än förväntningarna? Norrköping hoppar man tydligen över numera, av diverse anledningar. Finns det diskussioner om nya linjer, t.ex. Sundsvall/Falun/Kalmar/Karlstad-Stockholm? Spontant känns ju som att konceptet skulle passa även där, åtminstone veckoslutet.

Jan

Citat från: T-Mis skrivet 22 februari 2008, 11:29:23 AM
Hej, vet inte om detta är någon direkt nyhet för er, men:

"Vår nya tidtabell börjar gälla den 1 april. I den kan du läsa om våra sträckor, avgångar och anslutningar till exempel. För alla som reser via Malmö har vi dessutom en riktigt glad nyhet. Nu flyttar vi nämligen från Öresundsterminalen till den mer lättillgängliga Svävarterminalen, på Skeppsbron 11, precis vid Centralstationen. Det blir enklare så."

När jag ändå är inne på avdelningen expressbussar, hur går det för Bus4You. Bättre eller sämre än förväntningarna? Norrköping hoppar man tydligen över numera, av diverse anledningar. Finns det diskussioner om nya linjer, t.ex. Sundsvall/Falun/Kalmar/Karlstad-Stockholm? Spontant känns ju som att konceptet skulle passa även där, åtminstone veckoslutet.

Jag är tveksam att det finns plats för flera på de linjer som redan finns. Däremot så finns det linjer som skulle kunna ge lönsamhet på sikt om man fattar att reklam är AO. Jag tror också att nya linjer där det finns tåg blir svåra att få lönsamhet i.
I branschen i 40 år

T-Mis

Citat från: Jan skrivet 22 februari 2008, 14:10:07 PM
Jag är tveksam att det finns plats för flera på de linjer som redan finns. Däremot så finns det linjer som skulle kunna ge lönsamhet på sikt om man fattar att reklam är AO. Jag tror också att nya linjer där det finns tåg blir svåra att få lönsamhet i.

Jo, det har du säkert rätt i :) Vad tror du om Kalmar-Stokholm? Tåget innebär minst ett byte och tar ganska lång tid.
Även fast det går X2000 på Sundsvall-Stockholm har Y-buss tack vare bl.a. nya E4:an kommit ner på 4:30 (iaf. enligt tidtabellen ;) )

Jan

Citat från: T-Mis skrivet 22 februari 2008, 15:29:49 PM
Jo, det har du säkert rätt i :) Vad tror du om Kalmar-Stokholm? Tåget innebär minst ett byte och tar ganska lång tid.
Även fast det går X2000 på Sundsvall-Stockholm har Y-buss tack vare bl.a. nya E4:an kommit ner på 4:30 (iaf. enligt tidtabellen ;) )

Stockholm - Kalmar är väl inarbetat av Swebus Express. Tror inte att det finns möjligheter där. Y - Buss är också väl inarbetat.
I branschen i 40 år

T-Mis

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2008, 15:41:09 PM
Knappast någon hit att försöka göra affärer efter ostkusten, varken norr eller söder om Sthlm.
Det går inte att konkurrera med befintliga aktörer och priserna är redan hårt pressade, det finns inte heller någon större möjlighet att försöka slå sig in genom något annat koncept, det är priset som gäller.

SwX har tex aldrig försökt med någon linje efter Norrlandskusten förutom saligen avsomnade Natt i Nitti men den ska man inte räkna in här, söderut mot Kalmar finns idag minst tre aktörer som kör på helår och priserna är pressade mot botten, SwX är tom billigare från Kalmar än tex från Mönterås just av konkurrensskäl

Min tanke var att Bus4Yous nya koncept kanske skulle kunna slå mot tåget och bilen än mot lågprisbussen - Samtidigt som 4:30 är bra gjort för en buss där X2000 ligger på 3:20.

T-Mis

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2008, 15:58:53 PM
Det är svårt att konkurrera på Ostkustbanan med tåget idag, även prismässigt. Y-bussen tar 265:- enkel, SJ från 1:- och uppåt, ett rimligt "medelpris" om man bokar några dagar innan verkar vara 330:-

Ja, det ser ju tungt ut. Vad tror du om Bus4You:s chanser i längden på Stockholm-Jönköping-Göteborg? Vad jag förstått är det planer på gång för länståg Jönköping-Nässjö-Linköping.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2008, 15:41:09 PM
Knappast någon hit att försöka göra affärer efter ostkusten, varken norr eller söder om Sthlm.
Det går inte att konkurrera med befintliga aktörer och priserna är redan hårt pressade, det finns inte heller någon större möjlighet att försöka slå sig in genom något annat koncept, det är priset som gäller.

SwX har tex aldrig försökt med någon linje efter Norrlandskusten förutom saligen avsomnade Natt i Nitti men den ska man inte räkna in här, söderut mot Kalmar finns idag minst tre aktörer som kör på helår och priserna är pressade mot botten, SwX är tom billigare från Kalmar än tex från Mönterås just av konkurrensskäl

Nerläggningen an Nattinitti är för mig ofattbar. Den linjen 867 gick med vinst och det fanns folk som ville med. Men det är väl enklare med bara gods som inte kan klaga.
I branschen i 40 år

Jo

Jag undrar hur länge Swebus express kommer att hålla liv i linje 834. De gånger man ser bussarna i fråga verkar det mycket glest mellan resenärerna och de enda gångerna bussen når upp till halvfylld verkar vara i anslutning till vissa storhelger. Längs Kustbanan är man ju ungefär lika dyr/billig som Öresundståget även fast bussen tar längre tid och tåget har mångdubbelt fler avgångar och stannar på fler ställen.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2008, 17:45:41 PM
Det finns ju klara orsaker till att den upphörde som passagerarlinje, lite av en "ledningsfråga" vad man ville satsa på.

Det är väl allt i ett nötskal. Inte vad som ger pengar utan bara vad som passar in. 1 krona in i börsen är väl lika bra som en annan krona in i börsen.
I branschen i 40 år

Bussmicke

Och jag som en gång hade tänkt åka NattiNitti ..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Ingen som fångat bilder på någon av godsbilarna som kör natti-natti? Får i så fall gärna lägga upp dom i grannforumet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 24 februari 2008, 00:18:41 AM
Ingen som fångat bilder på någon av godsbilarna som kör natti-natti? Får i så fall gärna lägga upp dom i grannforumet.

Det var inte så länge sedan det fanns en bild på dessa. För att ge mer info, så är det fortfarande Swebus som är huvudman på denna linje. Dock så trafikeras de med lastbil.
I branschen i 40 år