Huvudmeny

InterCity-buss

Startat av Jonas Strömblad, 22 februari 2008, 10:39:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

InterCity-buss a'la Burma! Denna bussen skulle strax sticka iväg på en 70-milatur från Burmas sydligaste stad Kawthaung. Sovstolar och tv... njae, men åtminstone föraren har fönster.
/J

Börje

Välkommen hem från långresan!

Bara för det måste jag kontra med en bild från min långa resa. En citybuss utanför Potalapalatset i Lhasa.

Niklas Bygdestam

Citat från: Börje skrivet 22 februari 2008, 12:21:47 PM

Bara för det måste jag kontra med en bild från min långa resa. En citybuss utanför Potalapalatset i Lhasa.

Hur tibetanskt är egentligen Lhasa idag? Har hört påståenden att kineserna mer eller mindre ska ha förstört staden och tagit bort den tibetanska känslan där. Stämmer det?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Börje

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2008, 12:43:03 PM

Hur tibetanskt är egentligen Lhasa idag? Har hört påståenden att kineserna mer eller mindre ska ha förstört staden och tagit bort den tibetanska känslan där. Stämmer det?

Nu ska vi inte sno Jonas fina tråd från Burma, men visst har Lhasa förändrats. Vår guide påstod att stadens invånarantal vuxit från 25 000 år 1950 till 450 000 idag... Och går man upp i Tibets allra heligaste, Potalapalatset, kan man ta nedanstående bild. Kina visar vem som bestämmer.

Jonas Strömblad

Citat från: Börje skrivet 22 februari 2008, 12:21:47 PM

Tackar!
Den citybussen är nog en aning bekvämare än den Burmesiska långfärdsbussen  :D
/J