GS nummer 6 fd. Polarbuss 60 där den hör hemma [Bild]

Startat av Nupski, 22 februari 2008, 10:06:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski



Bussen står och väntar på att få komma in i verkstan istället för att rulla. Undrar om det är ECAS fel som vanligt. Sist jag styrde henne, hon kallas "Kråkan" så studsade hon som en aggresiv tjur över vägen och sen fick luftstolen fnatt så den resan glömmer man aldrig.

olasand

När den fungerar, vad används den till då? Linje 87?

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 22 februari 2008, 10:06:17 AM
Bussen står och väntar på att få komma in i verkstan istället för att rulla. Undrar om det är ECAS fel som vanligt. Sist jag styrde henne, hon kallas "Kråkan" så studsade hon som en aggresiv tjur över vägen och sen fick luftstolen fnatt så den resan glömmer man aldrig.

Tänk då vi i Umeå som har kvar fem av de jämngamla syskonen, och att dessa skall gå i trafik 6-7 timmar/dag, 6 dagar i veckan... i 1½ år till!  ;)

Nupski

Citat från: olasand skrivet 23 februari 2008, 22:18:08 PM]När den fungerar, vad används den till då? Linje 87?

Ja mest extra vagn på 87an och i viss mån reservagn.


Citat från: Verspieder skrivet 23 februari 2008, 22:24:37 PM
Tänk då vi i Umeå som har kvar fem av de jämngamla syskonen, och att dessa skall gå i trafik 6-7 timmar/dag, 6 dagar i veckan... i 1½ år till!  ;)

He he  ;D trevlig upplevelse att köra dem heldag, eller inte. Hatar det där idiotin att behöva använda blinkersspaken för att få dörrbromsen att släppa.

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 24 februari 2008, 18:13:31 PM
He he  ;D trevlig upplevelse att köra dem heldag, eller inte. Hatar det där idiotin att behöva använda blinkersspaken för att få dörrbromsen att släppa.

Max körtid på dem är 2 timmar, (inkl 5 min rast efter 25 min körning).
Jag föredrar dock 1 timme i sträck...  ;)

Det där med blinkersspaken var något Polarbuss beställde inte bara på dessa, utan även på alla OmniCity/Link.

yngrot

Alla bussar i Borås med dörrbroms har den kopplad via blinkers vad är problemet med det? Du måste ju blinka vid utfart från hållplats. Borås lokaltrafik klarade till och med att gå fri vid en olycka när försäkringsbolaget fick klart för sig att bussen inte kunde köra ut utan att använda blinkers! Den som körde på bussen försökte med att den inte blinka.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

#6
Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2008, 16:47:56 PM
Alla bussar i Borås med dörrbroms har den kopplad via blinkers vad är problemet med det? Du måste ju blinka vid utfart från hållplats. Borås lokaltrafik klarade till och med att gå fri vid en olycka när försäkringsbolaget fick klart för sig att bussen inte kunde köra ut utan att använda blinkers! Den som körde på bussen försökte med att den inte blinka.

Detta är till och med en boråsisk uppfinning. Det var en verkmästare vid Stadsbussar i Borås som kom på detta redan på 1950-talet sedan Borås fått sina första bussar med automatisk bakdörrar och dörröppning. Först var vagn 75 P 751 Volvo B627x Hägglund från 1951. Vilket eventuellt skulle kunna vara de i första i landet med denna finess.
Det finns för övrigt en kul (men säkert påhittad) historia om en odalman som för första gången åkte med en av dessa bussar, vars bakdörr manövrerades med fotocell. Han hade strax tidigare varit nere i "underjorden" vid Västerbro, där en för tiden högmodern rostfri ränna fanns. När odalmannen förrättat sitt behov skulle han spola och letade efter knappen men den som stod bredvid sa att det spolar automatiskt när ljusstrålen bryts och pekade på fotocellerna (som alltså fanns vid rännan). Så var det då bussresan och när han gick av öppnades inte dörren. Han skrek på chauffören som svarade att dörren öppnas automatiskt. Mannen såg då fotocellerna och tänkte att det är väl som nere i underjorden varför han... Ja, jag kanske inte behöver vara övertydlig.



yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 24 februari 2008, 18:13:31 PM
Ja mest extra vagn på 87an och i viss mån reservagn.

Ute och gled på 158:an imorse var den. Väldigt lämplig vagntyp för pendlarlinje 8)

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 22 februari 2008, 10:06:17 AM


Bussen står och väntar på att få komma in i verkstan istället för att rulla. Undrar om det är ECAS fel som vanligt. Sist jag styrde henne, hon kallas "Kråkan" så studsade hon som en aggresiv tjur över vägen och sen fick luftstolen fnatt så den resan glömmer man aldrig.
Majorna? Där var jag på studiebesök ifjol. Bara dieselbussar där, men inga vidare höjdarlinjer. Det är väl bara linje 50 som är något jag blev intresserad av.

Vad är det för buss förresten? En Neoplan?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

#10
Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2008, 22:32:33 PM
Ute och gled på 158:an imorse var den. Väldigt lämplig vagntyp för pendlarlinje 8)

Ja kanske inte  ;D bussen är ju inte vidare bekväm och tar inte mer än 19 sittande så det vart nog trångt. När man närmar sig 70 känns det som om skapelsen håller på att ge sig ut i omloppsbana runt vår kära planet.


Citat från: Svemicke skrivet 26 februari 2008, 23:40:56 PM
Majorna? Där var jag på studiebesök ifjol. Bara dieselbussar där, men inga vidare höjdarlinjer. Det är väl bara linje 50 som är något jag blev intresserad av.

Vad är det för buss förresten? En Neoplan?

Jo det är en Neoplast hela 8,55meter lång  8).

Linjerna på Majorna är väldigt snälla ingen stress där inte. Linje 50 är en mycket bra linje fast med lite väl tilltagen körtid på nattkröken, vi har även 58an 3mil från villaförorten Billdal i söder till betongförorten i norr Bergsjön mycket rolig linje om inte för de 23 fartguppen från Askims Backaväg till Brottkärr.

Skulle själv vilja ha lite mer fart och fläkt får väl söka mig till Backa.


Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 27 februari 2008, 01:34:27 AM
Ja kanske inte  ;D bussen är ju inte vidare bekväm och tar inte mer än 19 sittande så det vart nog trångt. När man närmar sig 70 känns det som om skapelsen håller på att ge sig ut i omloppsbana runt vår kära planet.


Jo det är en Neoplast hela 8,55meter lång  8).

Linjerna på Majorna är väldigt snälla ingen stress där inte. Linje 50 är en mycket bra linje fast med lite väl tilltagen körtid på nattkröken, vi har även 58an 3mil från villaförorten Billdal i söder till betongförorten i norr Bergsjön mycket rolig linje om inte för de 23 fartguppen från Askims Backaväg till Brottkärr.

Skulle själv vilja ha lite mer fart och fläkt får väl söka mig till Backa.



58:n verkar kul. Den körs väl även av Kruthus?

Jag gillade inte Majornas pausrum på Frölunda. Det var rätt trist där. Garaget var i så fall lite bättre, men BL är nog den trevligaste arbetsplatsen sett ur social gemenskapsfaktor. Det finns nästan alltid folk i BL:s pausrum.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2008, 16:47:56 PM
Alla bussar i Borås med dörrbroms har den kopplad via blinkers vad är problemet med det? Du måste ju blinka vid utfart från hållplats. Borås lokaltrafik klarade till och med att gå fri vid en olycka när försäkringsbolaget fick klart för sig att bussen inte kunde köra ut utan att använda blinkers! Den som körde på bussen försökte med att den inte blinka.
Dock saknar jag det GS har på sina MAN-bussar. En manuell dörrbroms som man kan ansätta vid rödljus. Sen släpper den när man trycker på gasen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Citat från: Svemicke skrivet 27 februari 2008, 01:53:45 AM
58:n verkar kul. Den körs väl även av Kruthus?

Jag gillade inte Majornas pausrum på Frölunda. Det var rätt trist där. Garaget var i så fall lite bättre, men BL är nog den trevligaste arbetsplatsen sett ur social gemenskapsfaktor. Det finns nästan alltid folk i BL:s pausrum.

Ja den körs av Kruthus och Majorna. Men kör du på Majorna får du köra dessa diggabla dansare även kallade Den Oudsten, dansare är för deras roliga sätt att ta sig fram ömsom slingrande ömsom gungandes  ;D.

Det vart i Borås mitt bussintresse startade.

Citat från: Svemicke skrivet 27 februari 2008, 02:00:08 AM
Dock saknar jag det GS har på sina MAN-bussar. En manuell dörrbroms som man kan ansätta vid rödljus. SEn släpper den när man trycker på gasen.

Den Oudsten har automatisk hållbroms. När du stått still i 5 sekunder annsätts hållbromsen.

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 26 februari 2008, 23:40:56 PM
Vad är det för buss förresten? En Neoplan?

Gamla Polarbuss 60 är exakt likadan som 61-66 (idag Veolia 1061-1066):
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/1000/Veolia_1064_mfl_Umea_070905.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/P/Polarbuss/Polarbuss_66_Lidingo_centrum_050331d.jpg

60: Såld till GS som nr 6
61-65: Rullar kvar hemma i Umeå som Veolia 1061-1065
66: Heter idag Veolia 1066, blev flyttad till Partille och är liksom fd 60 omlackad i Västtrafikblått