De sedvanliga "åbäkena" (Bilder)

Startat av Oskar A, 22 februari 2008, 00:05:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Inte är väl Scania CN 113 ALB några "åbäken". Just 3676 och 3677 gick en tid i Gävle
efter sin vistelse i Falun.

Mvh Peter Ö

Oskar A

Nej, bussarna i sig är trevliga. Rubrikvalet hade mer med att göra att bussarna alltid syns när man är i Märsta och vill ha annat på bild. I torsdags var jag förutom två Volvoleder även på jakt efter två andra Scania 113 ALB (3846 och 4157 för att vara exakt).
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Svemicke

Citat från: Optimal skrivet 23 februari 2008, 16:12:02 PM
Bara vissa Scania vagnar. Ex Omnicity 5301-5375 gör inte det. Det är bara pusher som har det, eftersom kan ska slippa att få ledsläpp i kruvor m.m. Tror även att Volvo pusher har nått liknande system
Men OmniCity är väl också pushers?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico


Citat från: Peter Öden skrivet 23 februari 2008, 17:03:10 PMInte är väl Scania CN 113 ALB några "åbäken".

Beror väl på vad man jämför med. Själv ser jag ju alla pushers som åbäken om man jämför med hur snyggt och geschwint man glider igenom med en ledvagn som har motor och drivning på 'rätt ställe'. Pushers är ju verkligen åbäken enligt en sådan jämförelse för istället för att rinna som ett snöre genom trafiken så får i alla fall jag mera känslan av något som måste baxas igenom.  ;D  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2008, 17:50:21 PM
Men OmniCity är väl också pushers?

Jo det är dom, Men jag menade bara att bussar som driver på mitthjulen ex. volvo höggolv, har inte denna funktion.

Svemicke

Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 01:09:49 AM
Jo det är dom, Men jag menade bara att bussar som driver på mitthjulen ex. volvo höggolv, har inte denna funktion.
Nej, där fungerar ju släpet som just ett släp.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2008, 15:52:56 PM
Intressant! Är det bara Scania som stryper gasen vid svängar? Man hör ju inget om att t. ex Volvos ledvagnar med släpmotor beter sig så.

Inte heller Solaris ledvagnar stryper gasen, varken i svängar som CN113ALB eller vid marginellt hjulspinn som OmniCity-led.
Denna avsaknad av strypning gör dem trevligare och mjukare att framföra än Scaniorna.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 17:33:37 PM
Inte heller Solaris ledvagnar stryper gasen, varken i svängar som CN113ALB eller vid marginellt hjulspinn som OmniCity-led.
Denna avsaknad av strypning gör dem trevligare och mjukare att framföra än Scaniorna.
Är de pushers?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2008, 17:43:03 PM
Är de pushers?

Ja, de är de. Det är väl mest bara Volvo som gör "drag-ledvagnar"?
Jag har då inte sett någon "utomsvensk" europeisktillverkad ledvagn som inte är något annat än en pusher.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 17:48:57 PM
Ja, de är de. Det är väl mest bara Volvo som gör "drag-ledvagnar"?
Jag har då inte sett någon "utomsvensk" europeisktillverkad ledvagn som inte är något annat än en pusher.
Ikarus 280 är ingen pusher.

Men om dessa inte stryper gasen vid svängar, hur går det då med fällknivssyndromet? Det var väl det Scania ville förebygga med att bussen stryper gasen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2008, 18:01:26 PM
Men om dessa inte stryper gasen vid svängar, hur går det då med fällknivssyndromet? Det var väl det Scania ville förebygga med att bussen stryper gasen?

Bra fråga. Jag är inte teknisk nog för att kunna förklara hur, men något fällknivssyndrom eller fastkörningar existerar ändå knappt med Urbinon. Den har ASR som antispinn istället för TC, och kanske kan man tänka sig att detta system sackar ner kraften i tid, så snyggt och mjukt, så att man inte behöver "klippa" all kraft på ett ögonblick som Scanian ju gör.

Ersa


Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 18:12:22 PM
Jaså? :) Vad har denna för chassie och drivlina?
Motorn satt i mitten i alla fall. Avgasröret satt framför mittaxeln, vilket inte gick att ta miste på eftersom man inte kunde undgå den svarta rök som bolmade ut därifrån.

Chassiefrågan var intressant. Ikarus är väl bara en karossör? Vad är det för chassie på dessa öststatsklassiker?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -