Huvudmeny

Omniled som skolbuss

Startat av Jonas M. Bobjörk, 21 februari 2008, 18:05:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Hejsan!

Idag körde man linje 282, nämligen skolbussen.
Skolbuss innebär ledbuss. Så det var ingen överraskning när jag fick beskedet att jag skulle ha 3701. Finns inte så många andra att välja på. Frågade lite hur man skulle köra i slutet och för att komma tillbaka till Södergarnsvägen.
Sen fällde jag ut skolskyltarna, och åkte iväg mot Södergarnsvägen något sen.
Vid Södergarnsvägen skulle jag köra 204 mot Elfvik i anslutning till 212. Denna hade då redan gått, så det var inga problem.
Vid Elfvik skyltade PC:n det man sällan ser:

Busslink 3701 (Scania CL94UA6X2/2) vid Elfvik.

Såhär fint ska skolbarnen få åka.

Körde sen skolbussen, med alla trevliga små barn. Blink-blink med skylten vid varje stopp.
Släppte av barnen vid skolan, och vände tillbaka till Södergarnsvägen. Nu skulle de vuxna få åka till Ropsten med direktbussen.

222 går Södergarnsvägen-Askrikevägen, och därifrån direkt till Ropsten.

Kör till Ropsten, sen tommar jag till Aga. Intressant gång i Hamnkopplet. Uppförsbacke vill man gärna gasa i. Men är det en tvär kurva samtidigt så...

Parkerade bussen och började redan sakna den.

Framförallt förarplatsen.

Åkte sen med A30 305 till Torsvik och löste av 221 som kördes med 3115, som var en riktigt seg pryl. Bromsade kraftigt när man släppte gaspedalen.
Såg sen att 3115 stod utanför verkstaden.

Det var ungefär vad jag gjort idag.

Ersa

Kan PC:n numera skylta "Skolbuss" i kombination med linjenummer? Det var något nytt.
Ställer inte Lidingö krav på bälten i skolbussar, som Vallentuna redan gör och Norrtälje så smått börjat göra?

homer

Har Lidingö tankning för Etanol? de var ny kunskap hos mig

Signvard

Citat från: Verspieder skrivet 21 februari 2008, 18:37:12 PM
Kan PC:n numera skylta "Skolbuss" i kombination med linjenummer? Det var något nytt.
Ställer inte Lidingö krav på bälten i skolbussar, som Vallentuna redan gör och Norrtälje så smått börjat göra?

Det har den kunnat göra hela tiden den har funnits... ;)
Trevligt se att det faktiskt används någonstans också.

Ted Selander

Citat från: Verspieder skrivet 21 februari 2008, 18:37:12 PM

Det är SL som är huvudman för turen, inte Lidingö stad. SL-taxa gäller, vilket betyder att den är öppen för alla resenärer, om man vet vart den tar vägen..

/Ted

Jonas M. Bobjörk

Lite svar, orkar inte citera alla frågor :D

Jodå, den kan skylta linjenummer och Skolbuss. Gör det helt automatiskt.
Ang. bälten så tycker man ju att det kravet borde finnas, men tydligen inte. Likadan förarstol som i 47-vagnarna, med en skillnad: Ingen pedal för att vrida stolen och inget bälte :(
Däremot var jag flitig med skolskjutsskylten.

Etanolstation har vi ja, jobbigt att tanka etanolbussarna annars :)
Etanolbussarna är väl främst för linje 73, men de används även på andra linjer.

Och angående att den är öppen för alla resenärer så är det så att de främst åker Elfvik-Södergarnsvägen, eftersom det inte går nån annan buss. Sen efter det är det bara skolbarn, eftersom det inte är så många vuxna som åker Rudboda-Högnäsvägen. :)
Framförallt inte frivilligt i en ledbuss full med barn :)

Anders C

Inte kan du ha åkt A30 305 till Torsvik? Möjligen 315.

Jonas M. Bobjörk

Anders C

Så nu har den äntligen kommit i trafik? Vad jag hörde skulle den ha börjat gå till hösttidtabellen förra året.

Optimal

Citat från: Anders C skrivet 22 februari 2008, 22:05:04 PM
Så nu har den äntligen kommit i trafik? Vad jag hörde skulle den ha börjat gå till hösttidtabellen förra året.

Den vagnen har rullat ett bra tag nu. Säkert 2 år nu.

Jonas M. Bobjörk

Nej, på Lidingö har den endast rullat sen 3 dagar eller nåt. Om vi talar om B30 605. Talar vi om 3701 så har den rullat sen 2006 typ.

Bussmicke

Har man flyttat över B30 605 från Nockebybanan?
Tillfälligt eller?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas M. Bobjörk

Ja, man har flyttat över den. Tror det är permanent.

Ulf Berlin

Citat från: Ted S skrivet 21 februari 2008, 19:48:09 PM
Det är SL som är huvudman för turen, inte Lidingö stad. SL-taxa gäller, vilket betyder att den är öppen för alla resenärer, om man vet vart den tar vägen..

/Ted

...och dessutom är den annonserad i vanliga tidtabellen 7.51 från Elfvik.
(Dock står det fel anmärkningsbokstav jämfört med förklaringen;g i st f h.)/Ulf
http://sl.se/ficktid/vinter/v20412.pdf