Huvudmeny

Den första körningen

Startat av Ersa, 21 februari 2008, 05:32:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: IntresseTrafik skrivet 20 februari 2008, 21:54:36 PM
Alla bussförare kommer ihåg sin första körning. För min del SL618. Lycka till även i fortsättningen Kvarne!

Denna kommentar gav mig en idé till en ny tråd:
Minns ni er första körning med passagerare? När, var och vilken linje var det?
För mig var det en nattbuss från Östersund till Åre-Duved efter Storsjöyran sommaren 2001.

Esbjörn

Efter att ha åkt med en förare nästan en hel dag för att lära mig ett par av linjerna på timråtrafiken fick jag själv sätta mig bakom ratten på bussen - Linjebuss 338, AAN993 - en Scania K112TL Kutter 9 Continental på dagens sista tur, som var en sväng på linje 616 Timrå-Laggarberg där det var mindre passagerare.
Det var i april 1994.

Egentligen hade jag kört en hel del buss med passagerare i lumpen före det, men där minns jag inte vart den första körningen med lumparkompisarna gick...men det var säkert upp till något av skjutfälten.

Wolfie

Jag måste erkänna att jag inte är helt säker på min första körning utom att jag vet att en tur på linje 40 ingick. (I Stockholm) Första dagarna var man förvisad till tjänstgöring på kortvagnstjänster, innan de tyckte att man hade fått upp vanan och fick en ledvagnsutbildning.
Att jag minns att linje 40 ingick är för att redan första dagen kom en bekant till mig (som inte visste att jag körde buss) och åkte med mellan Universitetet och Lappis. Dessa första dagar var det mycket harvande på linjer som 40, 42, 72, 59 och 52. Av någon anledning inte så mycket 62, 73 och 49. (Det har hänt lite med vilka garage som kör linjerna sen dess och en finns inte ens mer).

76

Jag nämnde det i tråden som Verspieder blev inspirerad av, men kan ju dra en mer utförlig version.

Det var en kall morgon 4e januari 2005. Efter 4 dagar då jag körde med en annan förare som hjälp så var det dags för mig att göra min debut helt själv. På schemat stod det att jag skulle börja jobba kvart i sex, men jag var nog där innan halv för att vara på säkra sidan. Som jag nämnde i den andra tråden var jag så nervös att jag kunde skita knäck, sömnen hade varit minst sagt dålig natten innan.

Bussen jag hade blivit tilldelad, en gammal Volvo B10M Säffle, startade snällt och jag rullade ut mot Stenhagen. Halvvägs ut dit så insåg jag att bussen varnade för fel i luftfjädringen. Iofs inte helt ovanligt att den lampan tändes en stund hade vi fått veta, men nu hade den lyst en mer än en stund. TL lugnade mig med ett besked att "den slocknar nog snart", vilket den också gjorde 10 sekunder efter att de kopplat ner radion.

Linjen för dagen var 21, en linje som i normala fall trafikeras mest av skolungdomar som ska till Eriksbergsskolan och studenter. Båda dessa kategorier hade ju nu jullov, vilket innebar att min buss var tämligen tom. De enda passagerare jag hade var anställda vid universitetet som förmodligen njöt av lugnet.

De 2½ varven jag skulle köra avlöpte mycket lugnt och utan problem och det enda spännande som hände var att när jag kom ut till Ultuna fösta gången så var det som att köra in i filmjölk. Den kalla morgonen och de öppna ängarna mellan Ultuna och Ulleråker gjorde att bussvägen låg insvept i dimma. Men bara man tog det lugnt så var det ju inga problem.

Framåt 9-tiden så var det dags att vända hem till garaget igen och efter att ha parkerat bussen på ramp 6 så fick jag då äntligen åka hem och vila lite inför det andra passet som började på eftermiddagen. Men vad jag körde då, och hur det gick har jag faktiskt inget minne av :)

Ingemar

Kvällstjänst på linje 520, Västtrafik. Tjänst 5107, buss 22 (Landvetter Buss) Måndagskväll på Göteborgskalaset, jag hade sista turen från Göteborg, ingen förstärkningsbuss fanns...  :( Så man fick avsluta sin första dag med smockfull buss och ringa och vända en buss som slutade som fick förstärka mig en bit på väg. Så började min tjänst, både som busschaufför och trafikledare  ;)
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Kinslayer

Gamla linje 61 i Skövde blev min debut som chaufför. Och det skedde i en MaxiC med inv nr 3456. Den är nog förpassad till dom sälla jaktmarkerna nu skulle jag tro. Detta var 2004 då jag började med busskörandet. Elva år innan tog jag busskortet i det militära och körde runt bassar i halva Sverige med B 58 och Viima från början av 70talet. Uppkörningen gjordes i en Scania Ajokki som var grön o vit. Tror den hade haft nåt förflutet i Strängnäs på sin civila tid innan den blev militärbuss. Ja det var tider det....

yngrot

Min första körning var i Gbg Kålledredsbussarna 1977 på vintern datum minns jag ej. Den första bussen var nr 10 där jag fick visa upp hur jag körde. Det var nervigt minns jag i den bussen fanns ingen skylt som visa hur växlarna låg de hade dessutom gjort om den så den var 5 vxlad men det gick bra för jag fick börja där. Min bana i Borås börja okt 78 men vilken linje dte var har jag inget minne av :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Clabbe

Jag hade haft busskortet några år innan det kom till användning, en fredagkväll våren 1989. Volvo F6 Delta kaross, Karlstad -Kil från rest Sandgrund. Dåvarande flickvännenes familj hade taxi o bussverksamhet, så man halkade med i konceptet, det innebar även höskörd mm.

Nupski

Min första styrning i trafik vart med GS 124 en MAN ledbuss på Linje 50 från stan riktning Frölunda. Killen som skulle ha hand om mig under min trafikdag kom cirka en kvart sent. Första styrningen med folk var en bröllopskörning från Partille till Landvetter i en Volvo B755, då var mitt körkort bara några timmar gammalt.

gubben

Minns inte så noga känns ju som väldigt många år sedan:-) Mars 1990 och jag fick nöjet att köra snabblinje 77 som gick till Gottsunda, för att senare på kvällen köra någon utav lågtrafiklinjerna....
Men visst kändes det första dagen, man var väldigt nöjd och stolt....

Jonas M. Bobjörk

Min första dag med passagerare kan man läsa om i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7652.msg50559#msg50559

Sen var det ju en speciell dag då man körde led för första gången. När man lämnat den saknade man den. Du vet... man svänger och så ser man inte den bakre delen, fortfarande kvar på vägen man lämnat med fronten :)

Jocke Selling

Min första dag  blev den 3/6-1997. Körkortet var knappt 24 timmar gammalt, visserligen hade jag en mentor med.
Jag körde skolbuss från Gränbyskolan till Vattholma, samt ett antal turer på 813, i vagn 0615.
Dagen efter försov sig den jag skulle köra åt, och jag blev solo i 3883 på ett varv 886.

Sommaren gick och 18/8 var första pass på den trafik jag fått mitt körkort bekostat för.

16:01 "pålösning" B-sidan Linje 7/81* Slut i garaget 19:59. vagn 0563
21:05 "pålösning" N-läget (utanför rastlokalen) 53/75, slut i garaget 24:50 vagn 0684.
Dagens kommentar från en yngre dam- "vad är det som händer, i morse var den röd inuti och nu  är den gul."
*) jo första året tillämpades inga "kurser" utan vi använde omlopp.

//JoSe