Huvudmeny

Säffle Kaross

Startat av Stefan P, 19 februari 2008, 15:33:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När började Säffle bygga busskarosser och när vart uppköpta Volvo.
Har Säffle byggt karosser på något annat än bussar.

Är det någon som vet varför det slutades bygga fyra halvljus, har ett svagt minne av det kom någon lag med att man inte fick ha två halvljus på högersida.
Varför?

mvh Stefan P

Clabbe

#1
Lånat från CarlHag:
Säffle Karosseri AB tillverkar bussar på Volvo-chassin.Verksamheten har mycket gamla anor och har funnits påorten sen 1913. Sedan 1950 tillverkas alla karosser ialuminium och 1981 blev företaget ett helägt dotterbolagtill Volvo Bus Corp.

Höglunds var en smedja i Värmlands Bro, började som många andra med påbyggnader, sedan delades rörelsen i ett varsitt för buss och lastbilspåbyggnader. (fritt ur minnet)

Kent kan säkert ännu mer...

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 19 februari 2008, 15:33:33 PM
Är det någon som vet varför det slutades bygga fyra halvljus, har ett svagt minne av det kom någon lag med att man inte fick ha två halvljus på högersida.
Varför?

Det är en tråkig lag, men den gäller dock inte gamla bussar. Jag minns inte från vilken årsmodell men jag vet att bussar så sena som 1983-84 års modell än idag får ha dubbla halvljus på höger sida. Något för Björn K, Kvarne och SvOF att införa på sina vagnar?  ;)

yngrot

Det går fortfarande att köpa bussar med 4 halvljus men du får bara tända 2 ytter eller innre.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

på carrus både 8700 och 9700 är de väl fortfarande möjligt att välja om man vill köra på inre eller yttre ljusparet, även på scala vorde de väl gå?

S Svensson

SJ hade bussarna 2358-2363 som jag tror var de sista levererade med tillåtnaljus. Därefter byggdes bussar med avvikande ljus ex vis 2480-2490.Alltså troligen vid årsskiftet 84/85 kom lagändring.

Staffan Sävenfjord

En historik om Säffle Karosseri vill jag minnas fanns på deras hemsida, men tyvärr är denna stängd för tillfället på grund av underhåll.
http://www.safflekarosseri.se/

Första lättmetallbussen byggdes i alla fall av Höglunds 1948.

S Svensson

Som enligt många är fd SJ 1283 i Uddevalla.
Gunnar Höglund avled sommaren 1981. Dödsboet sålde företaget till AB Volvo.
Företaget hette innan övertagendet H.Höglunds karosseriAB. Karossen kallades Höglundskaross. Förkortas ibland Hög i SJ papper. (Helge=H troligen )

Jan

Citat från: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 19:10:39 PM
SJ hade bussarna 2358-2363 som jag tror var de sista levererade med tillåtnaljus. Därefter byggdes bussar med avvikande ljus ex vis 2480-2490.Alltså troligen vid årsskiftet 84/85 kom lagändring.

SJ 2392 hade också detta extra ljus.
I branschen i 40 år

Signvard

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 19:24:04 PM
En historik om Säffle Karosseri vill jag minnas fanns på deras hemsida, men tyvärr är denna stängd för tillfället på grund av underhåll.
http://www.safflekarosseri.se/

Första lättmetallbussen byggdes i alla fall av Höglunds 1948.


Den sidan har varit nere för underhåll i snart 1 år i alla fall, så den kommer nog inte tillbaka.

S Svensson

När jag skerv 2358-2363 så avses tvåaxliga bussar. De som följer fram till 2400 är ledbussar och dessa har samma front som de tidigare. 2401,2402 är Van Hool för linje 830 och köpta på "allmän" marknad. (ej SJ specade)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 19:24:04 PM
En historik om Säffle Karosseri vill jag minnas fanns på deras hemsida, men tyvärr är denna stängd för tillfället på grund av underhåll.
http://www.safflekarosseri.se/

Första lättmetallbussen byggdes i alla fall av Höglunds 1948.



Och just den bussen finns väl kvar? Har för mig att det är den som visats på bild här ibland
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Undrar om samtliga generationer Säffle finns bevarade idag? En från 1948 finns i alla fall och det finns en Uppsalaödla kvar också och det är en Säffle
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:36:52 PM

Och just den bussen finns väl kvar? Har för mig att det är den som visats på bild här ibland

Jo, den finns kvar. Som Sören skrev så är det alltså fd SJ 1283 och den finns hos en förening i Uddevalla som kallar sig Swebus Weteranclub (med viss reservation för stavningen). SJ-gul och trevlig.


Björn Forslund

#14
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:39:07 PM
Undrar om samtliga generationer Säffle finns bevarade idag? En från 1948 finns i alla fall och det finns en Uppsalaödla kvar också och det är en Säffle


Det finns Säfflebyggen från 1948 till 1983 bevarade.

SJ 1283, som nämns ovan, från 1948
Motorklubben på Scania har en B41 från tidigt 50-tal
SSS har Uppsalaödlan C169
Magnus Knutsson har en tidig 50-talare från GDG, samt ytterligare en under renovering
SvOf hade tidigare en B655 fd GDG från 1963, finns nu i Smedjebacken i toppskick
GDG Weteranklubben har en GDG B655 och en Scania "skakfyra".
Haraldsson i Rystad har en BF56 från ca -65
Tommy Karlsson har två BF76 från -67 fd Sundsvall
Värmlands Bussveteraner har en Karlstad B58 från -67 el -68
och även en B58 från ca -70, fd GDG
Svof har också en B58 från -70, fd Vaxholms Trafik (som skall sättas i stånd nu)
SL Motorklubb har en B58 från -73, typ H54
Spårvägsmuseum och Kvarne har varsin B10M ledvagn H22 från början av 80-talet
SvOf har B10M H3 6332 från 1983

Finns det fler? Ganska bra täckning av Säffles produktion.