Huvudmeny

Norsk kaross

Startat av Stefan P, 19 februari 2008, 14:20:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Det fanns eller finns norskt kasseri företag som heter VBK. Finns detta företag kvar idag och finns andra norska företag som säljer i Sverige.

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 19 februari 2008, 14:20:29 PM
Hej

Det fanns eller finns norskt kasseri företag som heter VBK. Finns detta företag kvar idag och finns andra norska företag som säljer i Sverige.

mvh Stefan P

Nej de finns inte kvar. Det var länge sedan. De försvann någon gång i början på 1980-talet. Det finns ett norskt företag som säljer bussar i bland annat Sverige och det är Vest. Men de har inget med VBK att göra mer än båda råkar komma från Norge
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 14:40:33 PM

Nej de finns inte kvar. Det var länge sedan. De försvann någon gång i början på 1980-talet

Bör ha varit 1982 som de slutade med busskarossering i Horten. Säffle Karosseri AB tog över lokalerna och flertalet anställda 1983 och tillkverkade bussar där några år under namnet Horten Karosseri A/S. VBK fortsatte dock med att bygga utryckningsfordon.
VBK hade också tillverkning i Danmark. Hur länge denna var kvar vet jag inte.
Ganska många VBK-bussar kom till Sverige. Bland annat köpte SJ ett antal.
Den enda kvarvarande norska karosserifabriken är Vest Buss i Stryn. De säljer som bekant också mycket på Sverige.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 14:44:45 PM
Bör ha varit 1982 som de slutade med busskarossering i Horten. Säffle Karosseri AB tog över lokalerna och flertalet anställda 1983 och tillkverkade bussar där några år under namnet Horten Karosseri A/S. VBK fortsatte dock med att bygga utryckningsfordon.
VBK hade också tillverkning i Danmark. Hur länge denna var kvar vet jag inte.
Ganska många VBK-bussar kom till Sverige. Bland annat köpte SJ ett antal.
Den enda kvarvarande norska karosserifabriken är Vest Buss i Stryn. De säljer som bekant också mycket på Sverige.

En som köpte mycket VBK när det fanns var EB :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej

Även Örebro Läns Regionaltrafik köpte en del VBK, det är otäckt tänka att man körde buss redan i början på 80 - talet.

När försvann VBK bussarna, såldes de utomlands eller gick de till skrot.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 14:47:32 PM

En som köpte mycket VBK när det fanns var EB :)

Ja, till och med VBK på DAF-chassi.
(Reprisbild. Bildtexten är fel. EB stod för Enköpings Busstrafik och inget annat.)

http://www.svenskbusshistoria.se/ förtecknar 171 VBK-bussar i Sverige. Sök på VBK samt på Vestfold på "Karosstillverkare" så kommer de fram.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 18:34:14 PM
(Reprisbild. Bildtexten är fel. EB stod för Enköpings Busstrafik och inget annat.)

http://www.svenskbusshistoria.se/ förtecknar 171 VBK-bussar i Sverige. Sök på VBK samt på Vestfold på "Karosstillverkare" i "Databas" så kommer de fram.

S Svensson

I Norge blev det arbetslöshet varför Säffle fick statlilgt bidrag att fortsätta där VBK slutat en tid. Jag minns att jag i något sammanhang pratat med dåv VD för Säffle KAB och att han då talade om att man slutade karossera i Horten.
VBK stupade troligen på att det var kostsamt att ta fram en ny monteringsmetod.
Men VBK fortsatte bygga om personbilar (förlänga m m ) en tid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 19:21:41 PM
I Norge blev det arbetslöshet varför Säffle fick statlilgt bidrag att fortsätta där VBK slutat en tid. Jag minns att jag i något sammanhang pratat med dåv VD för Säffle KAB och att han då talade om att man slutade karossera i Horten.

Det var då troligen 1986 du pratade med Björn Larsson. Det var i alla fall det året som Horten Karosseri upphörde med sin tillverkning. Det blev alltså bara en verksamhet i tre år.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 18:34:14 PM

http://www.svenskbusshistoria.se/ förtecknar 171 VBK-bussar i Sverige. Sök på VBK samt på Vestfold på "Karosstillverkare" så kommer de fram.

Oj vad nostalgiskt! :D

Egentligen misstänker jag att standard för den här bussmodellen var de strålkastare som ser ut som Mercedes personbilar från tidigt 1970-tal. Men EB kan ha beställt dessa med runda strålkastare istället efter önskemål. Tittar man på fronten så ser man att platsen för strålkastarna egentligen är anpassade för de där Mercedessstrålkastarna. VBK och Arna hade dessa under den tiden

S Svensson

www.rhf.no har uppgifter om VBK.
Som jag trodde finns viss verksamhet kvar. Dvs det som brukar kallas avliggare.
När jag slog google så fick jag fram att biblioteket i Larvik har klipparkiv.