Borås Lokaltrafik - linjejusteringar 06 el. 08 2008 - del II

Startat av Petter Swanberg (PSw), 18 februari 2008, 22:37:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Petter Swanberg (PSw)

linje 11   Brotorp  angör inte COOP Forum som idag (trol. längre ner)
            Sjöbo angör inte Elins Höjd, ej heller ICA Knalleland (det ICA som ligger vid världens minsta
            rondell)
linje 12  ingen ändring

linje 13  angör Elins Höjd på returen (och går som dagens returnerande 11:a via Duvan till stan)

linje 14  ingen ändring

linje 15  angör nya ICA Maxi på Trandö i rondell nedanför Daltorpsskolan både på ut- och ingång
            kör INTE Nämndemansgatan

linje 16  ingen ändring

linje 10  ingen ändring

           Tillägg till igår: även linje 44 (Granbäcken) går via Druvefors
                               linje 43 utgår - ersätts av förlängd linje 3 (vissa turer)
                               linjerna 48 och 49 - antalet turer minskas mitt på dagen, ev. även ngn tur 
                               kvällen

regionlinjerna:           har ej studerat dessa ännu

yngrot

Minsta rondellen torde väl vara den i Vegby??   länge sen du skrev nått här .... inte sett dig i en buss heller..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 februari 2008, 18:55:02 PM
Minsta rondellen torde väl vara den i Vegby??   

Är det inte den vid Högskolan där Allégatan korsar Järnvägsgatan. Den är så liten att det är oklart om det ens är en rondell. En del kör där som om det vore det, andra tillämpar högerregeln och de flesta kör efter "störst går först". Eftersom det är gångfartsgata (heter det väl numera) på platsen så kör förstås ingen fortare än 7 km/tim (häpp!!) så det är ju ändå ingen större risk för olyckor. Det är väl i alla fall stans nervösaste "hörne" att köra i. Man skall se upp för bussar som nästan alltid tror att de har företräde (de är i alla fall konsekventa), privatbilister som alltid gör på annat sätt än man tror och så alla fotgängare som håller mycket styvt på att de har företräde och att detta gäller även om de tar ett fem meter långt skutt ut i gatan. Till detta kommer att åtminstone en av räddningsledarna vid den närbelägna Räddningstjänsten tycks ha för vana att köra tvärs genom rondellen. Åtminstone gjorde han detta i en annan av Borås mest nervösa rondeller, den vid Dammsvedjan, för ett tag sedan. Med mindre lyckat resultat.

Svemicke

Citat från: Petter Swanberg (PSw) skrivet 18 februari 2008, 22:37:19 PM

regionlinjerna:           har ej studerat dessa ännu


154 skulle väl få kortare paustid ute i Kinnarumma och således få ändrad avgångstid mot stan. Detta för att hinna in till nästa avgång om en timme och inte komma, som idag, 72 minuter till torget efter att den lämnat det samma?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 20:48:11 PM
Är det inte den vid Högskolan där Allégatan korsar Järnvägsgatan. Den är så liten att det är oklart om det ens är en rondell. En del kör där som om det vore det, andra tillämpar högerregeln och de flesta kör efter "störst går först". Eftersom det är gångfartsgata (heter det väl numera) på platsen så kör förstås ingen fortare än 7 km/tim (häpp!!) så det är ju ändå ingen större risk för olyckor. Det är väl i alla fall stans nervösaste "hörne" att köra i. Man skall se upp för bussar som nästan alltid tror att de har företräde (de är i alla fall konsekventa), privatbilister som alltid gör på annat sätt än man tror och så alla fotgängare som håller mycket styvt på att de har företräde och att detta gäller även om de tar ett fem meter långt skutt ut i gatan. Till detta kommer att åtminstone en av räddningsledarna vid den närbelägna Räddningstjänsten tycks ha för vana att köra tvärs genom rondellen. Åtminstone gjorde han detta i en annan av Borås mest nervösa rondeller, den vid Dammsvedjan, för ett tag sedan. Med mindre lyckat resultat.

hm är det en rondell vid högskolan??  finns det nån skylt om det?   Dammsvedjerondellern ja där körde han väl bra ;D ....men den är ju underligt gjord.. sen kan man ju tycka att han skulle se sig för lite oxå ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2008, 01:15:24 AM
154 skulle väl få kortare paustid ute i Kinnarumma och således få ändrad avgångstid mot stan. Detta för att hinna in till nästa avgång om en timme och inte komma, som idag, 72 minuter till torget efter att den lämnat det samma?

Jo, men då tappar man ju samordningen med linje 155 mellan Viskafors och Borås. Körtiden Borås-Kinnarumma är i enligt tidtabellen i dag 31 minuter och Kinnarumma-Borås 29 minuter. Och det är väl ungefär vad som behövs också. Så det lär bli svårt att hinna runt på en timme om man skall hinna lasta till nästa tur också.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2008, 18:06:38 PM
Jo, men då tappar man ju samordningen med linje 155 mellan Viskafors och Borås. Körtiden Borås-Kinnarumma är i enligt tidtabellen i dag 31 minuter och Kinnarumma-Borås 29 minuter. Och det är väl ungefär vad som behövs också. Så det lär bli svårt att hinna runt på en timme om man skall hinna lasta till nästa tur också.


155 är fortfarande under utredning. Återkommer när det getts mer besked om detta.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Petter Swanberg (PSw)

Svar till både Staffan och Svemicke:
Staffan sätter fingret på pudelns kärna: samordningen med linje 155 - de (154 o. 155) går ju i styv tidtabell.
Staffan: minns du saligt 70-tal med SJ-bussar (och din far som trafikledare): lösningen ligger i att köra 155 direkt till Bogryd förmiddagar och via Ögärdet till stan i "rusningsriktnigen"; tvärtom på em.
Men chaffissarna har väl aldrig kommit med något vettigt??

Till Torgny (yngrot) vill jag säga att jag lever i högönsklig välmåga - även Teffic har frågat efter mig. Men som du vet så har antalet tjänster dragits ner (även antalet bussar) i Tranemo. Utökning har däremot skett i granndepån Svenljunga (både antal bussar och tjänster); dit har jag varit kommenderad i snitt en gång i veckan på senare tid, företrädesvis sent och även natttjänster...

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina