Hur gammal är den buss...........

Startat av Stefan P, 18 februari 2008, 18:18:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur gamla bussar finns det som är upprusatade till körbart skick.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 18 februari 2008, 18:18:49 PM
Hej

Hur gamla bussar finns det som är upprusatade till körbart skick.

mvh Stefan P

Om du menar i Sverige och sätter gränsen vid minst 30 år samt undantar husbussar och liknande så har jag hört flera veteranbussägare uppskatta det till ett 70-tal. Då inkluderas även tillfälligt avställda bussar som snabbt kan ställas på igen. Räknar man bussar som visserligen startar och kan rulla för egen maskin (rent teoretiskt alltså, det finns ju också trafikregler) men där det återstår vad som brukar kallas "lite småfix för den händige" blir det betydligt fler.
I Norge uppges det finnas minst 100 veteranbussar i körbart skick. Just 100 bussar är vad man räknar med skall komma till 100-årsjubileet i Molde under pingsthelgen, fast då är väl också ett par svenska bussar med. Kanske också det kommer någon buss från andra länder. Helt säkert skall i alla fall Magnus Knutsson åka dit med sin fd SJ 0616 Scania-Vabis BF76 Hägglund.

Stefan P

Hej

Vilken är den äldsta buss som reoverats till körbart skick.  Jag vet det skall finnas en rätt gammal fransk buss i Karlstad som är renoverad.

mvh Stefan P

S Svensson

Har sett en mycket gammal Volvobuss som härstammar från Värmland.Kommer ej ihåg vagnsnummer.
Kan vara byggd ungefär 1930-35

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 18 februari 2008, 21:35:26 PM
Har sett en mycket gammal Volvobuss som härstammar från Värmland.Kommer ej ihåg vagnsnummer.
Kan vara byggd ungefär 1930-35


Finns det inte en eller annan buss som är från 1920-talet som faktiskt är fullt körbar och som dessutom är i drift och tillåts att köra med på vägarna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

76

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 21:37:26 PM

Finns det inte en eller annan buss som är från 1920-talet som faktiskt är fullt körbar och som dessutom är i drift och tillåts att köra med på vägarna?

Det torde vara den här du talar om:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1219.msg53332#msg53332

Niklas Bygdestam

Citat från: 76 skrivet 18 februari 2008, 22:10:54 PM
Det torde vara den här du talar om:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1219.msg53332#msg53332


Hoppsan! Det blev ett förfärligt blinkande med alla kyrkbilder. Så jag länkar direkt till bilden istället

http://www.savenfjord.nu/gudhem_2.JPG

Men den bussen är från 1936 enligt bilregistret. Har för mig att minst en buss som är påställd faktiskt ska vara från tiden före 1930. Kan det stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

#7
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 22:16:35 PM

Hoppsan! Det blev ett förfärligt blinkande med alla kyrkbilder. Så jag länkar direkt till bilden istället

http://www.savenfjord.nu/gudhem_2.JPG

Men den bussen är från 1936 enligt bilregistret. Har för mig att minst en buss som är påställd faktiskt ska vara från tiden före 1930. Kan det stämma?

Och eftersom det är min bild tar jag mig friheten att lägga ut den direkt.


Chassit är från 1936 och från början ett lastbilschassi. Karossen är av betydligt yngre datum.
Ett tänkbart alternativ om man vill ha en buss så nära orginal som möjligt skulle kunna vara den här från 1945. Den har dock fått ny front några år efter tillverkningen:


Men det finns äldre bussar hos Värmlands bussveteraner. Denna är från 1932. Frågan är väl dock om den skall kallas buss.


Deras Renault har också nämnts. Den är från 1936 och ser ut så här:


Båda värmlänningarna är inregistrerade och i trafik. Beklagar de gryniga bilderna men fotoförhållandena på platsen var inte precis optimala för min kamera. Se alltså bilderna som dokument och inte objekt som behöver kritiseras ur fototeknisk synvinkel.



Björn Forslund

Spårvägsmuseum har en Scania-Vabis från 1928. Fler 20-talsbussar finns nog, även om en del är rekonstruktioner där man plockat ihop chassin och karosser från olika håll.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord


P-J.E

Postens Diligenstrafik hade en buss som är sedan 1922
Scania motor med magnettändning.
Kunde utrustas med band vintertid för att komma fram i snön
som ny trafikerade den sträckan Lycksele- Tvärålund.
den finns på museum. Dil 1. BZG568.
Har även funnits på frimärken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 februari 2008, 22:47:02 PM
Spårvägsmuseum har en Scania-Vabis från 1928. Fler 20-talsbussar finns nog, även om en del är rekonstruktioner där man plockat ihop chassin och karosser från olika håll.

Jo, men hur många av dessa är körbara? Spårvägsmuseets Scania-Vabis från 1928 har varit avställd sedan januari 2004 men de brukar ju hålla sina fordon i körbart skick.
Som alltid när man frågar om äldsta är det en fråga om definitioner och beroende på hur man formulerar dessa kan man få nästan vad som helst i bussväg som är äldre än 30 år att bli Sveriges äldsta buss.
Vi har nu i alla fall fått en bra provkarta på exempel på vad som kan vara Sveriges äldsta bevarade buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: P-J.E skrivet 19 februari 2008, 08:59:40 AM
Postens Diligenstrafik hade en buss som är sedan 1922
Scania motor med magnettändning.
Kunde utrustas med band vintertid för att komma fram i snön
som ny trafikerade den sträckan Lycksele- Tvärålund.
den finns på museum. Dil 1. BZG568.
Har även funnits på frimärken.

Registreringsnumret innehas sedan 2006 av en husvagn. Så om det är rätt återgivet så är bussen avregistrerad och kan knappast betraktas som körbar.
Därmed inte sagt att uppgiften skulle vara ointressant.

Björn Forslund

Huru med Brockway-bussen i Östersund då?