Huvudmeny

Nykteristen

Startat av Stefan P, 18 februari 2008, 17:01:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vet det fanns en servicelinje, tror att det var i Borås som vart kallad nykteristen för ingen åkte med. Och senare när det vart folk som var med vart kallad fylleristen. Jag kan ha fel, rätta mig gärna.

mvh Stefan P

Clabbe

Inte bara i Borås som nykteristen rullat, fanns även i Säffle.

Danne B.

Nykteristen är väl att ganska allmänt vedertaget öknamn på t.ex. servicelinjer vars bussar "aldrig är fulla"...

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 18 februari 2008, 17:01:09 PM
Hej

Jag vet det fanns en servicelinje, tror att det var i Borås som vart kallad nykteristen för ingen åkte med. Och senare när det vart folk som var med vart kallad fylleristen. Jag kan ha fel, rätta mig gärna.

mvh Stefan P

I princip rätt. Namnet Nykteristen ("ingen hade sett den full") användes från början av folkhumorn på en citylinje som kördes i Borås med Neoplan Unibus. Den blev aldrig någon större succé. Visserligen var omloppstiden 12 minuter och bussarna gick var femte minut men den genomsnittliga beläggningen lär ha varit cirka 0,75 per tur. Säkert en höjdare att sitta och köra ett 4-timmarspass med de här motorsvaga bussarna i centrum-trafiken.  :o
Nåväl, bussarna flyttades snart över till speciella linjer som gick mellan bland annat servicehus och vårdhem och uttrycket "servicelinjer" var fött. Det var alltså i Borås detta började. Nu blev det mer folk i bussarna, i synnerhet på tisdagarna när servicehuset Duvan serverade bruna bönor, och det var väl Svensk Lokaltrafik (dock inte jag som skrev det) som föreslog att namnet borde ändras till Fylleristen. Så blev det inte och namnet Nykteristen - eller nykterist-bussar - kan man än i dag höra om servicelinjerna, fast det numera heter stadslinjer.
Namnet har spridit sig till andra ställen i landet och kanske också användes tidigare på andra orter. Bussägaren Walter Widerqvist i Värnamo berättade för mig att hans stadslinje i hemstaden fick namnet "Onkel Toms stuga" (i den här delen av landet uttalar man namnet Tom med o som i sol). För att nu nämna ett annat exempel. Och när Marks kommun införde servicelinjer gick bussen under namnet "den lelle" bland folket. Linjesystemet finns kvar och trafikeras fortfarande med små bussar så benämningen kanske lever kvar.

Stefan P

Hej

Tack för svaret, Staffan.

mvh Stefan P

Johan Hansson

Nykteristen kallades de gamla Laxalinje bussarna i Halmstad.
(de är nämligen aldrig fulla) ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2008, 18:35:11 PM
I princip rätt. Namnet Nykteristen ("ingen hade sett den full") användes från början av folkhumorn på en citylinje som kördes i Borås med Neoplan Unibus. Den blev aldrig någon större succé. Visserligen var omloppstiden 12 minuter och bussarna gick var femte minut men den genomsnittliga beläggningen lär ha varit cirka 0,75 per tur. Säkert en höjdare att sitta och köra ett 4-timmarspass med de här motorsvaga bussarna i centrum-trafiken.  :o
Nåväl, bussarna flyttades snart över till speciella linjer som gick mellan bland annat servicehus och vårdhem och uttrycket "servicelinjer" var fött. Det var alltså i Borås detta började. Nu blev det mer folk i bussarna, i synnerhet på tisdagarna när servicehuset Duvan serverade bruna bönor, och det var väl Svensk Lokaltrafik (dock inte jag som skrev det) som föreslog att namnet borde ändras till Fylleristen. Så blev det inte och namnet Nykteristen - eller nykterist-bussar - kan man än i dag höra om servicelinjerna, fast det numera heter stadslinjer.
Namnet har spridit sig till andra ställen i landet och kanske också användes tidigare på andra orter. Bussägaren Walter Widerqvist i Värnamo berättade för mig att hans stadslinje i hemstaden fick namnet "Onkel Toms stuga" (i den här delen av landet uttalar man namnet Tom med o som i sol). För att nu nämna ett annat exempel. Och när Marks kommun införde servicelinjer gick bussen under namnet "den lelle" bland folket. Linjesystemet finns kvar och trafikeras fortfarande med små bussar så benämningen kanske lever kvar.

Och önskemål från undetrecknad är att dessa linjer läggs ner. De är allmänt tråkiga... kiliga, att köra och känns bara onödiga för att, som nämns ovan, inga åker med.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

michael k

hehe det hade varit ett bra namn på säfflebussen linje 350 ;D
men den är ju nedlagd den drevs ju inte med kommunala pengar så den åkte ju när den inte lönade sig
undrar om buss4you drar igång den igen?
underlag finns ju

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 19 februari 2008, 16:12:13 PM
hehe det hade varit ett bra namn på säfflebussen linje 350 ;D
men den är ju nedlagd den drevs ju inte med kommunala pengar så den åkte ju när den inte lönade sig
undrar om buss4you drar igång den igen?
underlag finns ju

För oss minnessvaga: vilken linje var Säfflebussen 350? Var det Stockholm-Göteborg så stämmer det att den gjorde skäl för namnet Nykteristen. Bus4you kan man ju i så fall säga har tagit över den här linjen med ett annat koncept och en bättre beläggning.
För övrigt äger Bus4you numera Säfflebussen men de båda bolagen kommer att drivas vidare under de tidigare namnen.

michael k

se den är tom bortglömd i busskretsar
stockholm  köpenhamn

Svemicke

Citat från: michael k skrivet 19 februari 2008, 17:44:00 PM
se den är tom bortglömd i busskretsar
stockholm  köpenhamn

Hur kan det ha varit ett litet resandeunderlag där? Ville inte stockholmarna åka till Skandinaviens huvudstad eller? :D

Nu känns det som om jag kommer dra igång en diskussion om huvudstäder här.  ::)
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

michael k

det är massor som åker den vägen men de åker med swebus
marknadsföring är väl ordet
så när det började bli lite folk som åkte med linjen förstörde  bo pettersson det hela  med en linjeändring

Svemicke

Citat från: michael k skrivet 20 februari 2008, 09:03:54 AM
det är massor som åker den vägen men de åker med swebus
marknadsföring är väl ordet
så när det började bli lite folk som åkte med linjen förstörde  bo pettersson det hela  med en linjeändring

Det är väl ett klokare och bättre alternativ att åka med Swebus? Då vet man att man får åka på önskvärd avgång. Varför välja ett sämre alternativ när det redan finns ett väl fungerande? Säfflebussen stänger dörren och kör när bussen är full. "Fullt! Hej då!. Swebus sätter in extrabuss så att alla kommer med. Dessutom var Swebus åtminstone billigare än Säfflebussen förra året då jag jämförde.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2008, 00:23:32 AM
Det är väl ett klokare och bättre alternativ att åka med Swebus? Då vet man att man får åka på önskvärd avgång. Varför välja ett sämre alternativ när det redan finns ett väl fungerande? Säfflebussen stänger dörren och kör när bussen är full. "Fullt! Hej då!. Swebus sätter in extrabuss så att alla kommer med.

Nej, det gör inte Swebus Express från augusti 2007 (fast de har varit dåliga på att marknadsföra detta). Du måste boka minst 24 timmar i förväg för att vara garanterad plats. Extrabussar med kort varsel sätts alltså inte in längre. Möjligen kan väl skillnaden vara att Säfflebussen inte sätter in någon extrabuss även om det skulle vara fullbokat flera dagar innan avgången. Å andra sidan: hur ofta har Säfflebussen fullbokat?
Prismässigt ligger Swebus Express och Säfflebussen så till att ibland är de ena billigare, ibland de andra.

Bussmicke

sjukt att man måste bestämma i förväg exakt när man ska åka, snacka om att vara låst..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.