Passar det med lite gammalt "rat" på söndagskvällen?

Startat av Greger Larsson, 17 februari 2008, 20:45:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Walter

Underbara tidsdokument som vanligt. Snacka om K-special!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Fernestad

Trevligt att pärmen har kommit tllbaka, uppskattat :D
Nu skulle det vara kul med lite info om de tre sista bilderna i synnerhet den 3:e plus näst sista bilden postbussen har jag tytt till 7571, mvh kvällshälsningar Fernestad

Åkarns Kalle

Hej fina bilder info om Skvadern önskas tack

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 17 februari 2008, 21:08:05 PM
Trevligt att pärmen har kommit tllbaka, uppskattat :D
Nu skulle det vara kul med lite info om de tre sista bilderna i synnerhet den 3:e plus näst sista bilden postbussen har jag tytt till 7571, mvh kvällshälsningar Fernestad

Postbussen nederst ska vara "två helrör" dvs 7575. Den röda KABO:n ovanför var en 635:a som tillhörde Sixten Långström i Kåtaselet och den gråa skvadern var en B62/KABO som tillhört först Oskar Burström senare Yngve Harnesk, båda i Norsjö.

/GL

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 februari 2008, 20:45:59 PM

Jadu, på FFV satt man och torrkörde bakom ratten på gamla postbussar när man var i tio-tolvårsåldern.
Här är vi ju verkligen i mina tassemarker - jag växte upp i närheten av Sköns kyrka som syns på bilden och vid den här tiden var Birsta industriområde ett spännande mål för cykelturerna.
De sista diligenser jag minns stod till salu där var Ajokkivagnar av exakt den modell som på sista bilden. Det bör ha varit under det sena åttiotalet. Sedan började omvandlingen från att ha sålt uttjänta polisbilar och gamla militärprylar till det tempel av lågprisshampoo och verktyg av tveksam kvalitet som idag är Ö&B.
Sundsvallsbilder är ju alltid kul att se, men FFV-bilden var en nostalgihöjdare för mig!
Tackar så mycket! :)

Stefan P

Hej

Den blå Ajokki bussen med linjenummer 69. Vart kommer den ifrån, kan det vara en buss från Västerås Lokaltrafik.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 18 februari 2008, 15:45:45 PM
Hej

Den blå Ajokki bussen med linjenummer 69. Vart kommer den ifrån, kan det vara en buss från Västerås Lokaltrafik.

mvh Stefan P

Bilden är tveklöst tagen i Västerås i alla fall.

Stefan P

Hej

Det kan mycket väl stämma. Linje 69 går till Sala via Ransta.

mvh Stefan P

Clabbe

Isch  ;D En Skvader. Kran monterad på en dylik har ja aldrig sett, det kan inte ha varit vanligt.
Kabo vad är det förkortning för??

Mvh Claes

Svoca

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 februari 2008, 22:58:38 PM
Postbussen nederst ska vara "två helrör" dvs 7575. Den röda KABO:n ovanför var en 635:a som tillhörde Sixten Långström i Kåtaselet och den gråa skvadern var en B62/KABO som tillhört först Oskar Burström senare Yngve Harnesk, båda i Norsjö.

/GL
Är verkligen den gråa skvadern en B62, för det menas väl att det är en Scania-V? Tycker det står "VOLVO" på stötfångaren
och också Volvos typiska uppåtriktade kylarlock. Kanske Volvo B725 eller B635 ?

Åkarns Kalle

Hej enligt mitt tydande är regnr CBL050 och i sådana fall då är det en Volvo B 63506 lastbil årmod 1962 4 passagerare i trafik 1ag 1962-02-12
14 ägare nu reggad på en privatperson i Haninge

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 februari 2008, 22:58:38 PM
Den röda KABO:n ovanför var en 635:a som tillhörde Sixten Långström i Kåtaselet och den gråa skvadern var en B62/KABO som tillhört först Oskar Burström senare Yngve Harnesk, båda i Norsjö.

/GL

Citat från: Svoca skrivet 18 februari 2008, 17:38:39 PM
Är verkligen den gråa skvadern en B62, för det menas väl att det är en Scania-V? Tycker det står "VOLVO" på stötfångaren
och också Volvos typiska uppåtriktade kylarlock. Kanske Volvo B725 eller B635 ?

Visst, jag svamlade till det litegrann här. Visst var/är även skvadern en Volvo B635. Med KABO-kaross dock och ägarna är också korrekt återgivna ;)
Angående Clabbes kommentar om kranen så vill nog jag påstå att många "godsare" försågs med kran i slutet av 50-talet och framåt. I alla fall i Skelleftetrakten där FOCO-kranen togs fram.

/GL