Trollhättan m m i fredags del 1 (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 17 februari 2008, 12:48:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

I fredags blev det en ny sväng norrut, fast denna gång kom jag inte längre än till Trollhättan.

På vägen stannade jag i Lödöse och Lilla Edet och tog kort på idel Säffle-Swebus:

Lödöse var Sveriges första port mot väster och kanske landets viktigaste handelsstad under en period på medeltiden. Eftersom orten låg flera mil uppåt älven skattades handelsfartygen ofta av danskarna (älvens västra strand tillhörde ju Danmark/Norge). Därför flyttades handeln så småningom till Nya Lödöse, idag förkortat Nylöse vilket ju är namnet på församlingen där Gamlestaden i Göteborg ligger idag.
Efter att även under korta perioder legat vid nuvarande Älvsborgsbrons södra resp. norra fäste-nu under namnet Göteborg-flyttades landets västra handelsstad slutligen till sitt nuvarande läge på förslag av Gustav II Adolf.
Ett intressant museum i Lödöse minner om ortens stolta historia, men idag är Lödöse bara en av de små orterna som ligger som ett pärlband längs E45:an mellan Göteborg och Trollhättan

Efter denna historiska utvikning fortsätter vi till Lilla Edet, centralort i kommunen med samma namn.

Vi kan på dessa fem bilder göra två intressanta iakttagelser:

1) Swebus i Vänersborg/Trollhättan verkar vårda sina bussar väl. 3896 är från 1996, 4212 från 1997 och 4491 från 1998. Notera hjulsidor av aluminium, hela gardiner och frånvaro av lackskador.

2) Swebus i Vänersborg/Trollhättan anlitar en kreativ lackeringsfirma. Grå färg runt strålkastarna finner man mig veterligen endast här i hela Västtrafikområdet (finner man det hos Swebus i Skaraborg är bussen flyttad från Vg).  Personligen tycker jag det är snyggt men därom är väl åsikterna delade...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Det innebär väl då att Säffle 2000 NL kom 1998 va? Jag trodde först den kom 1996 i samband med Säffle 5000-stadsbussarna, men tydligen inte.

Fina bilder och ett intressant resmål att välja fototillfälle på. Låg Lödöse i Älvsborgs län tidigare? Annars måste det väl ha depånerats (fyndigt va?) en hel del GLAB-bussar i Vänersborg/Trollhättan som låg i Älvsborgs län?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Grått runt strålkastare finns även på en del buss i västbolag Vårgårdabuss även Sönebuss om jag inte minns helt galet
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buss-tobbe

Walter

Grått runt strålkastarna är väl snyggt på 2000-modellen men på 2000NL ser det allt konstigt ut. Tack för fina bilder!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 13:33:30 PM
Det innebär väl då att Säffle 2000 NL kom 1998 va? Jag trodde först den kom 1996 i samband med Säffle 5000-stadsbussarna, men tydligen inte.

Fina bilder och ett intressant resmål att välja fototillfälle på. Låg Lödöse i Älvsborgs län tidigare? Annars måste det väl ha depånerats (fyndigt va?) en hel del GLAB-bussar i Vänersborg/Trollhättan som låg i Älvsborgs län?

1998 är korrekt. Det finns även System 2000 av årsmodell 1998 men mig veterligen är alla dessa tagna i trafik före årsskiftet 97/98.

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 13:33:30 PM

Ja, Lödöse låg tidigare i Älvsborgs län. Lilla Edets kommun, där även Lödöse ligger, fick 400-nr på linjerna (samma som Ale) först för ett par år sedan, innan dess gällde 600-nummer.
Linje 307 är egentligen ett Kungälvsnummer, även om vissa turer vänder vid Skår finns genomgående turer L Edet-Skår-Diseröd-Kungälv.

På den tiden Swebus körde i Ale och Kungälv var det rentav tvärtom mot vad du beskriver.
En ÄLAB-målad buss vardera fanns i Kungälv för linje 619 (nu 307) och i Älvängen för linje 620 (nu 420) mellan Lödöse och Prässebo.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ingemar

Citat från: yngrot skrivet 17 februari 2008, 14:06:09 PM
Grått runt strålkastare finns även på en del buss i västbolag Vårgårdabuss även Sönebuss om jag inte minns helt galet
Mycket riktigt, Söne Buss nr 54 & 55 är grålackade runt strålkastarna.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Jonas Gustafsson

Citat från: Ingemar skrivet 18 februari 2008, 10:57:45 AM
Mycket riktigt, Söne Buss nr 54 & 55 är grålackade runt strålkastarna.
MVH Ingemar

Ja, jag var nog lite för snabb i tanken när jag utnämnde Swebus Vänersborg som unika i detta avseende. När jag kollat gamla bilder har jag även sett att flera bussar hos Vårgårdabuss har denna egenhet, åtminstone 2, 7, 11-15.
//Jonas G