Fluktuerande företagsnamn...

Startat av Jonas Gustafsson, 17 februari 2008, 02:23:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

En sen nattfundering...
Flera bussföretag märker bussarna med något annat än de heter enligt officiella handlingar.
Speciellt genitiv-s och ändelsen -trafik verkar ha en förmåga att gå upp i rök... Undrar varför?
"Trafik" kan jag förstå, men ett s mer eller mindre???

STÅR PÅ BUSSARNA             STÅR I OFFICIELLA HANDLINGAR (har ej skrivit med AB, HB, e.dyl.)
Uddevalla Omnibus               Uddevalla Omnibustrafik
Lysekils Buss                      Lysekils Busstrafik
Stigen Buss                        Stigens buss
Horredtrafiken                     Horredstrafiken
Ödeborg buss                      Ödeborgs buss

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Och så har vi ju dramatiska förkortningar som

VL-buss istället för Vänersborgs Linjetrafik

eller

KE's bussar istället för Karl-Erik Elofssons Busstrafik.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

KR Trafik = Klövsjö Rätan Trafik AB
Busslink = Busslink i Sverige AB

Kvarne

Gladö Buss = Gladökvarns Buss & Taxi AB
Fridströms Buss = Fridströms Busstrafik AB
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

S Svensson

Detta är något att tänka på för sådana som forskar om fordon och företag. Där är bokstäverna efter eller före viktiga t ex AB,KB eller HB.
I något äldre tider fanns det enskilda firmor och enkla bolag. Det senare är något knepigt att förstå. Det finns namn men det handlar egentligen oc´m flera olika enskilda firmor som samarbetar.
Sedan kan några företag kalla sig något helt annat än vad man heter. Detta kan vara tillåtet. Namn i all ära.Men vad företag kallar sig är förgängligt. Det som inte ändrar sig är organisationanumret. Men det är något få vet om. Någon som tänker att senare gå i konkurs kan ibland byta namn på sitt företag. Några kända sådana namn är Sandsbacka Taxi eller något annat namn t ex del av kommun. Mölndal har ju en stadsdel som kallar sig Balltorp. Balltorps Taxi var namnet på ett taxiföretag tidigare.
Samtidigt finns det en hel del företag som har samma namn men det är helt olika företag. Och det företag som haft bussar och som senare bytt namn. T ex Tåg i Bergslagen AB men även EH Invest AB hade bussar tidigare.
Jonas tar upp ett viktigt metodproblem. Det var kanske inte detta Du menade. Sen har Du t ex Stigenbuss,Nygårds busstrafik kanske flera företag. Men verksamhetsorten är en helt annan än namnet. Sedan kan vi ta ett gammalt historist namn. Torps textil låter kanske oskyldigt. Detta företag var en gång verksam i Uddevalla. Man svarade för export av havre.Man delägde järnvägen emellan Herrljunga och Uddevalla,byggd för havretransport och i stort sett hade företaget med allt i Uddevalla att göra. Kanske vävde man någon meter väv också.Innan vi fick motorbussar hade vi bussar som gick på havre. I London och på andra platser. Även om vi ibland kallar dem hästskjuts.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2008, 11:24:47 AM
T ex Tåg i Bergslagen AB men även EH Invest AB hade bussar tidigare.

Om du menar dagens Tåg i Bergslagen med orgnummer 556470-2107 har de aldrig haft några bussar. Däremot hyrde de in en liten Mercedes Cito för trafik mellan Hofors station vid Robertsholm och Hofors centrum. Ägandeförhållandena till denna var lite komplicerade men den kördes i alla fall av Hofors Taxi. Denna ägs i dag av Gladökvarns Buss & Taxi AB (Gladöbuss) och är fortfarande lackad i TiB:s färger. De enda fordon som Tåg i Bergslagen äger är två motorvagnar litt Y1. Övriga fordon hyrs in genom AB Transitio.

Jonas Gustafsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 17 februari 2008, 02:23:35 AM
En sen nattfundering...
Flera bussföretag märker bussarna med något annat än de heter enligt officiella handlingar.
Speciellt genitiv-s och ändelsen -trafik verkar ha en förmåga att gå upp i rök... Undrar varför?
"Trafik" kan jag förstå, men ett s mer eller mindre???

STÅR PÅ BUSSARNA             STÅR I OFFICIELLA HANDLINGAR (har ej skrivit med AB, HB, e.dyl.)
Uddevalla Omnibus               Uddevalla Omnibustrafik
Lysekils Buss                      Lysekils Busstrafik
Stigen Buss                        Stigens buss
Horredtrafiken                     Horredstrafiken
Ödeborg buss                      Ödeborgs buss

//Jonas G

Komplettering: Det heter t o m Stigens Buss & Taxi.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 februari 2008, 11:53:06 AM
Om du menar dagens Tåg i Bergslagen med orgnummer 556470-2107 har de aldrig haft några bussar. Däremot hyrde de in en liten Mercedes Cito för trafik mellan Hofors station vid Robertsholm och Hofors centrum. Ägandeförhållandena till denna var lite komplicerade men den kördes i alla fall av Hofors Taxi. Denna ägs i dag av Gladökvarns Buss & Taxi AB (Gladöbuss) och är fortfarande lackad i TiB:s färger. De enda fordon som Tåg i Bergslagen äger är två motorvagnar litt Y1. Övriga fordon hyrs in genom AB Transitio.

Fast bolaget med org.nr 556470-2107 hette tidigare Erlandssons trafik AB och bolaget som nu heter EH invest hette tidigare Gunnarsson Busstrafik. Det är nog det S.Svensson tänker på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 18 februari 2008, 14:54:13 PM
Fast bolaget med org.nr 556470-2107 hette tidigare Erlandssons trafik AB och bolaget som nu heter EH invest hette tidigare Gunnarsson Busstrafik. Det är nog det S.Svensson tänker på.

Erlandssons Trafik AB köptes upp av Dalatrafik och ingick sedan i Dalabuss. Så det var alltså sannolikt organisatonsnumret till ett ledigt dotterbolag till Dalatrafik som användes vid bildandet av Tåg i Bergslagen. Dalatrafik är en av delägarna till Tåg i Bergslagen så det är ju troligt att det är så.
Gunnarsson (skall det inte vara Gunarssons) Busstrafik är väl det bussbolag som en gång fanns i Skene och som köptes av Swebus 1991.

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2008, 15:11:12 PM
Erlandssons Trafik AB köptes upp av Dalatrafik och ingick sedan i Dalabuss. Så det var alltså sannolikt organisatonsnumret till ett ledigt dotterbolag till Dalatrafik som användes vid bildandet av Tåg i Bergslagen. Dalatrafik är en av delägarna till Tåg i Bergslagen så det är ju troligt att det är så.
Gunnarsson (skall det inte vara Gunarssons) Busstrafik är väl det bussbolag som en gång fanns i Skene och som köptes av Swebus 1991.

Gunnarssons Bussaktiebolag, Registreringsdatum: 1982-12-08
Aktiebolaget Bröderna S. & P. Gunnarsson Omnibuss-trafik, Registreringsdatum: 1963-01-23
Aktiebolaget S. & P. Gunnarssons Omnibusstrafik, Registreringsdatum: 1962-12-19

S Svensson

När man kontrollerar föregående ägare för ett fordon kan det komma upp underliga namn. Oftast beror detta på att namnet är ändrat efter det att fordonet lämnat företaget.


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 februari 2008, 19:26:43 PM
När man kontrollerar föregående ägare för ett fordon kan det komma upp underliga namn. Oftast beror detta på att namnet är ändrat efter det att fordonet lämnat företaget.



Jo, tack. Bland annat minns jag att många gamla avställda bussar fanns registrerade på PJ Sol & Energi i Karlstad. Närmare efterforskning visade att de övertagit organisationsnumret från Börje Nilsson Maskin i Vålberg, en bekant uppköpare av gamla bussar på sin tid.
Detta problem har väl i stort sett upphört nu när Vägverket rensat i sitt fordonsregister. Vilket i och för sig medför andra problem för den som vill leta på gamla bussar.