Huvudmeny

plingknappar

Startat av Jacob, 15 februari 2008, 20:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Nån som vet varför det är tre olika sorters plingknappar i manbussarna i uppsala??
Alla är iofs gråa och röda, men några är fyrkantiga och några är ovala. varför?
Särskrivning är en dödssynd!

76

De runda är väldigt snygga, men ack så lätta att komma åt. Krävs bara en lätt touch för att det ska plinka.

Därför håller man på att byta ut de knappar som är illa placerade till den gamla fyrkantiga typen.

Jacob

men då borde man väl byta ut alla?

Björn Ax

Ja vissa är otroligt lätta att komma åt.

Det värsta är att nästan ingen vet att dom runda för handikapp och barnpling är plingknappar.

Så dom har armen där och det behövs inte mycket för att det ska plinga. Dom som sitter där har ingen aning att det är dom som har tryckt. :(

Niclas Rosenius

Citat från: Jajje skrivet 15 februari 2008, 21:08:21 PM
men då borde man väl byta ut alla?

Man har i första hand börjat bytt dom som sitter på dumma ställen som gör att man kan med ett huvud, knä eller arm trycka på knappen av misstag.

Sen kostar varje knapp-sats 270 :- plus moms. Och det blir ju en del om man skall byta alla knappar i 14 bussar.

//Niclas

Martin Maltkvist

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 februari 2008, 23:43:04 PM
     Sen kostar varje knapp-sats 270 :- plus moms. Och det blir ju en del om man skall byta alla knappar i 14 bussar.

//Niclas
En av uppgifterna under min verkstadspraktik var att kolla hur många knappar som saknades, efter att ha avverkat kanske en handfull ledvagnar uppgick det saknade antalet till mellan 5 och 10.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

jocke

Åkte med 103 idag. Såg ut som att samtliga knappar var bytta i hela bussen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Jsg ser också fler och fler knappar i MAN-bussarna som ser ut som de gamla vanliga. Det skulle inte förvåna mig om nästa serie MAN-bussar i Uppsala bara får vanliga knappar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

men 103 är ju en neoplan ;)

Fredde

CitatJsg ser också fler och fler knappar i MAN-bussarna som ser ut som de gamla vanliga. Det skulle inte förvåna mig om nästa serie MAN-bussar i Uppsala bara får vanliga knappar

Vadå, kan man välja det när man beställer bussen? Trodde det som fanns av plingknappar att välja på var enbart en standardmodell...

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde_J skrivet 20 februari 2008, 12:14:00 PM
Vadå, kan man välja det när man beställer bussen? Trodde det som fanns av plingknappar att välja på var enbart en standardmodell...

Det finns olika tillverkade av stoppknappar eller plingknappar som vissa kallar det. Den vanligaste varianten som vi ser på de allra flesta är tillverkade av Happich i Tyskland, se länken nedan

http://www.happich.com/pdf/Signalgeber.pdf

Ibland väljer en och annan busstillverkare att köpa in från en alternativ tillverkare och köper då in stoppknappar som ser lite annorlunda ut. De hittills nyaste MAN-bussarna i Uppsala har en annan typ av stoppknappar istället för de vanliga från Happich. Men GUB verkar helt klart inte nöjda med dessa specialknappar för de byts ut. Så en gissning från min sida är att nästa omgång MAN-bussar som kommer hit till Uppsala får de vanliga från Happich igen

Det är möjigt att en busstillverkare kanske har en modell av stoppknappar som standard. Men om en kund säger till speciellt att de vill ha en annan sort som finns i produktion så tror jag inte att en busstillverkare skulle säga nej till detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Clabbe

Jag tvivlar på att utförande och fabrikat står med i en offert på en buss. Man måste säkert gjort egna dåliga erfarenheter för att komma frågan på tal.
Offerten på vår Integro har jag för mej att det bara stod stannarknapp, alt utrustning för ljus luft och stannarfunktion ( intergrerad enhet i takpanelen) på varje plats.

Jacob

samma sak på omnicity i uppsala. knapparna på stängerna är gråröda, men knapparna i taket är gulröda.

Simon A

Fast pappa påstår att även de knappar som har bytts till den äldre modellen är lite för tryckkänsliga även dem. Händer fortfarande att det kan plinga i tid och otid. Dock tycker jag som åker nästan de nya MAN:arna dagligen till skolan på 115 att det har blivit en stor förändring. Det plingar iallafall inte hela vägen in till stan längre :)

//Simon