På begäran: OEL 517 Scania L113 Vest

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 februari 2008, 18:05:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Här kommer då bilderna på den efterfrågade Vest-karossen OEL 517. Först i demoutförande hos Rune Gustafsson på Busscentrum:

Och så några månader senare på utställning i Jönköping, nu designad för Björks Buss i Hallstahamar

Observera hur smidigt man har rättat till felstavningen från bilden överst till den underst utan tillgång till ordbok. Ja, det står faktiskt "Beställningstrafik" och inte "Bestållningstrafik".

Optimal

Dom 2 översta bilderna är exakt samma bild

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 15 februari 2008, 18:08:36 PM
Dom 2 översta bilderna är exakt samma bild

Tillrättat. Tack för påpekandet!

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 februari 2008, 18:40:38 PM

Inredningen tycker jag ser rätt snygg ut :)

Ja, bussen är helt ny vid fototillfället. Så ny att man med ett undantag inte har hunnit komplettera med antimakasser.

Janne Rickman

Och så några månader senare på utställning i Jönköping, nu designad för Björks Buss i Hallstahamar

Observera hur smidigt man har rättat till felstavningen från bilden överst till den underst utan tillgång till ordbok. Ja, det står faktiskt "Beställningstrafik" och inte "Bestållningstrafik".
[/quote]

Tack för bilderna.
Vilken Vest är de som står bredvid på mässan?

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2008, 18:48:14 PM
Ja, bussen är helt ny vid fototillfället. Så ny att man med ett undantag inte har hunnit komplettera med antimakasser.

ERO 463 som sedan hamnade hos Månkarbo Taxi/Th Arnesson Trafik. Volvo B10M Vest Ambassadør.

Nupski

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2008, 18:48:14 PM

Kallas de vita skydden för huvuden antimakass? Antimakass är väl ett virkat nackstöd på fåtöljer och dylikt bara en undran.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 16 februari 2008, 11:26:12 AM
Kallas de vita skydden för huvuden antimakass? Antimakass är väl ett virkat nackstöd på fåtöljer och dylikt bara en undran.

Ursprunglig användning är den du skriver. Men enligt NE är det också så att I dag används en sorts antimakass på stolsryggarna i en del tåg, flygplan och bussar.
Uttrycket är kanske något vanligare på tåg än bussar men jag har hört det även om bussar. Självklart kan man också säga nackskydd.

Nupski

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2008, 11:43:21 AM
Ursprunglig användning är den du skriver. Men enligt NE är det också så att I dag används en sorts antimakass på stolsryggarna i en del tåg, flygplan och bussar.
Uttrycket är kanske något vanligare på tåg än bussar men jag har hört det även om bussar. Självklart kan man också säga nackskydd.

Där ser man. Gamla ord återanvänds.

Björn Forslund

Ursprunget är något som kallades "makassarolja" vilket herrar fordom hade i håret för att få det att ligga snyggt och se blankt ut.
Fast antimakasserna skyddar ju givetvis mot brylkräm och modernare mousse också. Och fett otvättat hår för den delen.
/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2008, 15:14:13 PM
Ursprunget är något som kallades "makassarolja" vilket herrar fordom hade i håret för att få det att ligga snyggt och se blankt ut.
Fast antimakasserna skyddar ju givetvis mot brylkräm och modernare mousse också. Och fett otvättat hår för den delen.
/Björn

Jo, det var väldigt viktigt när jag var ung att man inte lutade huvudet bak mot tapeten och hälsade på hos svärföräldrar in spe. Råkade man göra det så gällde det att välja en annan flickvän ganska snabbt. Och hade man inte brylcreme - eller i värst fall matfett - i håret så fick man ingen flickvän. Så den som undrar varför jag förblivit ungkarl har fått svaret nu.
Jag har en teori om varför antimakasser alltmer används även om bussar. Nackskydd är ju nu ofta av ett material som lätt kan torkas av och för att särskilja att det är av tyg - eller papper - så använder man beteckningen antimakass.

Åkarns Kalle

Hej på översta bilden står en buss bredvid du har inte bild på den ?

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 16 februari 2008, 20:53:45 PM
Hej på översta bilden står en buss bredvid du har inte bild på den ?

mvh Åkarns Kalle

Tyvärr inte.