Huvudmeny

DHB 041 i Örebro.

Startat av Kent Skoog, 15 februari 2008, 17:40:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

DHB 041 ScV BF 76.59 T. Knudsen 1965, Södra Hjämarstranden, foto Örebro sent 70-tal.

Staffan Sävenfjord

Mycket trevlig bild på Sveriges första dieselledbuss. Inalles byggdes åtta sådana här bussar, varav sju hamnade i Norge. Den här bussen gick sedan över till Länsbussarna och så småningom Grunds Busstrafik i Färgelanda. Stod sedan i många år i Axvall (med reservation för minnesfel) i väntan på att byggas om till husbuss, vilket det dock aldrig blev något av.

Den här bilden tog jag i Örebro någon gång sedan den blivit Länsbuss. Har tyvärr inte antecknat när.

Kan ju också komplettera med en norsk systerbuss

Stefan P

Hej

Vart Södra Hjälmarstranden uppköpta av Örebro Läns Regionaltrafik. Och blev ett dotterbolag.

mvh Stefan P

Bussmicke

Otroligt, en ledbuss med bara en dörr. Hade väl aldrig funkat idag...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 16 februari 2008, 10:41:06 AM
Hej

Vart Södra Hjälmarstranden uppköpta av Örebro Läns Regionaltrafik. Och blev ett dotterbolag.

mvh Stefan P

Ja, de köpte upp de flesta bussbolag i Närke. Bland annat Södra Hjälmarestranden.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 16 februari 2008, 10:57:57 AM
Otroligt, en ledbuss med bara en dörr. Hade väl aldrig funkat idag...

Den fick ytterligare en dörr ganska snabbt. Det man var ute efter var många sittplatser för främst skolskjutsar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2008, 15:01:11 PM

Den fick ytterligare en dörr ganska snabbt. Det man var ute efter var många sittplatser för främst skolskjutsar.

Nej, det tog lång tid. Jag tror att den andra dörren precis bakom leden inte kom till förrän bussen såldes till Grunds Busstrafik i september 1981. På Peters bild enligt uppgift tagen sent 70-tal finns ingen bakdörr och inte heller på min bild som är tagen sannolikt i december 1979. Det har också tidigare sagts att bakdörren kom från en skrotad norsk systervagn, vilket ju också tyder på att det tog ett tag.
Däremot hade den två dörrar från början eftersom den levererades som omställningsvagn juli 1966. Men då gällde det alltså en dörr på varje sida. I mars 1983 såldes Grunds till SJ och den här bussen var med i köpet men den såldes snabbt vidare till bröderna Bengt och Mats Karlsson, kända busshobbyister. I maj 1983 såg bussen ut så här och observera då dörren bakom leden:

Den här bilden har jag också visat förut men Mats Karlsson tyckte då att färgerna hade blivit för gröna. Han gjorde därför en bearbetning i Photoshop för att få fram en riktigare färg. Av misstag har jag inte visat den här bilden i detta utförande förut i snacket:

Mats har också berättat lite om bussen färgsättning:
Mörkgrön/beigegul(eller liknande gul) hos Södra Hjälmarstranden
Ljusblå hos Örebro Trafik
Kompletterad med mörkblå rand hos Länsbussarna
Så slutligen blå/vit (eller lite svagt gulvit) hos Grund
Av detta framgår också att bussen faktiskt såldes till Örebro Trafik och borde sålunda ha gått i tätortstrafik. Eller körde de också regionala linjer. På min bild har bussen nummer 101 och inte 301 som den fick hos Länsbussarna. Och den är skyltad "Odensbacken". Dessutom har den inte fått den mörkblå randen än varför den alltså rimligen är i det utförande den hade hos Örebro Trafik AB.

Staffan Sävenfjord

Jag har fått mejl från Mats Karlsson om denna buss. Först bekräftar han att den andra dörren kom till 1981 och den kom från en norsk Knudsen-buss men en vanlig tvåaxlig.
Han daterar också Peters bild till att vara tagen 1973 eller 1974. Örebro Trafik AB köpte Södra Hjälmarestranden 1969 men drev trafiken vidare som eget företag och bussen gick kvar till Odensbacken. Ommålning till Örebros färger torde ha skett 1974 och min bild är därför sannolikt tagen i februari 1975 i stället, eftersom jag den dagen har antecknat ett besök i Örebro. I skiftet 1974/1975 överfördes Örebro Trafik AB på Örebro Regionaltrafik AB ("Länsbussarna") och det är ju troligt att bussen i februari 1975 inte hunnit märkas eller målas om.

Så här såg bilden ut på bussen hos Grunds. Fotot utlagt med upphovsmannens tillstånd.

m.e.

Her kan dere se litt blider fra en av de Norske bussene som er tatt vare på og venter på restaurering:
http://geira.danielsen.fotopic.net/c1190625.html

Staffan Sävenfjord

Citat från: m.e. skrivet 16 februari 2008, 17:40:16 PM
Her kan dere se litt blider fra en av de Norske bussene som er tatt vare på og venter på restaurering:
http://geira.danielsen.fotopic.net/c1190625.html

Mycket intressant. Vet du vem som är tidigare ägare? Kanske den blir klar till Molde och bussens 100-årsjubileum under pingsthelgen. Om inte annat kommer en en Scania-Vabis BF76 att vara där, nämligen Magnus Knutssons SJ 0616 med Hägglunds-kaross. Fast den är inte ledad.

Björn Forslund

Jaha, minsann...jag trodde den andra dörren tillkom redan när bussen hamnade hos länstrafiken i Örebro. Men nu minns jag att Mats berättade att det var efter detta.
Har någon bild på bussen i nuvarande skick?
/Björn

Lars Fredrik Andersen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2008, 17:57:10 PM
Mycket intressant. Vet du vem som är tidigare ägare? Kanske den blir klar till Molde och bussens 100-årsjubileum under pingsthelgen. Om inte annat kommer en en Scania-Vabis BF76 att vara där, nämligen Magnus Knutssons SJ 0616 med Hägglunds-kaross. Fast den är inte ledad.

Bussen eies av Sporveismuseet i Oslo og er lagret. Jeg kan si helt sikkert at den ikke kommer til Molde. (Dessverre)

Bussen ble originalt levert til BO-bussene i Skien.

/Lars Fredrik
www.sporveismuseet.no

*edit-skrivefeil fikset

Vidar