Huvudmeny

En buss i Björklinge

Startat av Stefan P, 15 februari 2008, 15:05:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När man kör linje 888 genom Björklinge utanför Uppsala står det en buss med lack från Älvsborgs färger vit, röd och gul står i villa trädgård. vilket ursprung har denna buss.

mvh Stefan P

Niclas Rosenius

Hej!

Du måste mena denna buss.

Fd. Borås Lokaltrafik 507 enligt SBH efter en snabb koll där.

Bussen håller på att byggas sakta men säkert om till husbuss.

Bilden är tagen av min äldsta som satt på rätt sida av blen för att ta bilden när jag körde.

//Niclas

Stefan P

Hej

Det är helt korrekt. När man kör förbi med linjebussen kan man inte gå ut och titta.

mvh Stefan P

yngrot

En gammal bekant den har man kört en del. Men om jag minns rätt så rulla den inte så många år hos BL.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2008, 20:24:16 PM
En gammal bekant den har man kört en del. Men om jag minns rätt så rulla den inte så många år hos BL.

Nu vet jag inte vad du menar med "inte så många år" men den rullade faktiskt här i 17 år. Kom som ny 1987 och var kvar till sommaren 2004. År 1995 fick den nytt nummer - 103. Jag vill minnas att det var den som i början av 2000-talet gick som fast vagn på linje 48 till Viared, men det är möjligt att jag förväxlar med systervagnen 102.
Så den här lär väl snarare vara bland de äldsta bussarna vid Borås Lokaltrafik på senare år. Och jag vet åtminstone ett par förare som uppskattade den i det sista. Även verkstaden var förtjust i dessa bussar. Dagen efter novemberstormen över Västsverige den 17 november 1995 fick för övrigt denna (eller om det nu var 102) det förnämliga uppdraget att ersätta tåg mellan Borås och Varberg.
Jag åkte med den för övrigt i april 1997 i en annan form av tågersättning, nämligen på gamla Kindsbanan. Den lades dock ned redan 1900 och nu är också busslinjen (44 delsträckan Granbäcken-Norlid) nedlagd. Vägen går nämligen på den gamla banvallen, vilket märks så väl på dess bredd som att den går fram på höga bankar mellan många bergsskärningar. Ett rent nervpirrande jobb att köra buss på den vägen.

yngrot

Jaså vi hade den så länge   en får väl skylla på åldern ;) den var iaf skön att köra...

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Finns det några andra bussar kvar i Älab färg. Kanske i trafik. Vad jag vet så har Erikstads Buss & Taxi AB (Åke Andersson) kvar två bussar i Älab färg. Dessa kanske är de allra sista i denna färg. Skaraborgsfärg vet jag inget om. Men det är möjligt även några sådana är kvar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 20 februari 2008, 20:03:58 PM
Finns det några andra bussar kvar i Älab färg. Kanske i trafik. Vad jag vet så har Erikstads Buss & Taxi AB (Åke Andersson) kvar två bussar i Älab färg. Dessa kanske är de allra sista i denna färg. Skaraborgsfärg vet jag inget om. Men det är möjligt även några sådana är kvar.

Hörde i dag av en kännare som åkt förbi Erikstad att det skulle ha stått fyra Älvsborgslackerade inne på Åkes och  Ingelas tomt i Erikstad. Men två av dem torde nog vara i mer befintligt än skick.
En Älvsborgsmålad buss fanns åtminstone till helt nyligen hos Björks i Hallstahammar. Möjligt att den finns kvar.

yngrot

Om jag minns rätt är det väl inte godkänt med Älab-lacken längre?

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 21 februari 2008, 18:38:03 PM

Precis. BL har då inga Älab-lackade fordon kvar numera, vad jag vet.
Frågan är om det finns någon annan åkare i f.d. Älvsborgs län som kör åt Västtrafik med gamla Älab-lacken.

yngrot

Alla våra bussar är blå sen några år tillbaka.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 februari 2008, 18:38:03 PM

Kanske borde varit tydligare med att bussarna inte används i trafik för Västtrafik utan som skolbussar för Melleruds kommun. Det lär inte heller finnas någon annan åkare som kör med Älab-lackerade bussar för Västtrafik. Det är som sagt inte tillåtet.