Ovanlig(?) Scania Omni-Link

Startat av Bengt Jönsson, 15 februari 2008, 13:05:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Nu på lnchen råkade jag åka med en för mig ovanlig Scania Omni-Link.  Denna "förortsvagn" hade den för mig udda dörrställningen 2-2-1, dvs en dubbeldörr där framme.  Skall det inte vara en enkeldörr där framme på en Omni-Link i "originalutförande".  Dubbeldörr där fram signalerar för mig Omni-City men vagnen hade lågentre och var alltså högre där bak.  Dessutom var höjden på vagnen Omni-Link

/Bengt
(något nördig)

IntresseTrafik

Cero

Om det var i Stockholm åkte du antagligen en Busslink standard Omnilink (Söderort, Hornsberg, Lidingö). Tror Råstas etanolare är sålunda konfigurerade också. Dock finns även ett antal 1-2-1 vagnar hos såväl Busslink som Swebus.

Walter

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 februari 2008, 13:05:38 PM
Nu på lnchen råkade jag åka med en för mig ovanlig Scania Omni-Link.  Denna "förortsvagn" hade den för mig udda dörrställningen 2-2-1, dvs en dubbeldörr där framme.  Skall det inte vara en enkeldörr där framme på en Omni-Link i "originalutförande".  Dubbeldörr där fram signalerar för mig Omni-City men vagnen hade lågentre och var alltså högre där bak.  Dessutom var höjden på vagnen Omni-Link

/Bengt
(något nördig)

Dörrarna anpassas väl efter behov och inte golvhöjd??? Att bara ha dubbeldörr fram om man har låggolv kan ju knappast vara ett krav. Skulle scania inte sälja Omnilink med dubbeldörr fram hade man inte sålt många.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Tja, vad är normalt?

Busslink förfogar över 94 st. 12-meters OmniLink med dörrställningen 2-2-1 och 40 st. med 1-2-1.
Dessutom 2 st. 12,7-meters med dörrar 1-1-0.

/Ted

Bengt Jönsson

Citat från: Cero skrivet 15 februari 2008, 13:21:16 PM
Om det var i Stockholm åkte du antagligen en Busslink standard Omnilink (Söderort, Hornsberg, Lidingö). Tror Råstas etanolare är sålunda konfigurerade också. Dock finns även ett antal 1-2-1 vagnar hos såväl Busslink som Swebus.

Göteborg, GS, linje 31
Scania Omni-Link är ju rätt så "ovanlig" som vagn här så det var därför jag var lite extra uppmärksam.

/B

homer

Citat från: Ted S skrivet 15 februari 2008, 13:29:17 PM

Dessutom 2 st. 12,7-meters med dörrar 1-1-0.

/Ted

vad är detta för individer? någon som har bild?

Cero

Citat från: homer skrivet 15 februari 2008, 13:40:55 PM
vad är detta för individer? någon som har bild?

Låter som Sundsvall?

homer

Citat från: Cero skrivet 15 februari 2008, 13:42:33 PM
Låter som Sundsvall?

självklart tänkte inte på de, men är de inte fler än två som saknar 3:e dörr?

Cero

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 februari 2008, 13:32:50 PM

Göteborg, GS, linje 31
Scania Omni-Link är ju rätt så "ovanlig" som vagn här så det var därför jag var lite extra uppmärksam.

/B

Ok. Jag har inte koll på hur de vagnar som går i Götet är konfigurerade, men Orusttrafiken 211 var det väl som figurerade i bilderna från spårvagnsersättningen på 3:an häromdagen och den är väl 2-2-1 om jag inte minns heltokigt. Vill minnas att GS egna har samma dörrställning, men det får nog någon av göteborgarna svara på.

Då fick du väl iallafall åka lite trevligt även i Götet då. Jag tycker personligen att Omnilinken är den trevligaste av alla plastbussar på den svenska marknaden just nu.

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 15 februari 2008, 13:47:28 PM
självklart tänkte inte på de, men är de inte fler än två som saknar 3:e dörr?

Jodå, tillkommer 5 boggivagnar i Sundsvall.
Sen har vi alla ledbussar. Återkommer.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Ted S skrivet 15 februari 2008, 13:59:00 PM
Jodå, tillkommer 5 boggivagnar i Sundsvall.
Sen har vi alla ledbussar. Återkommer.

/Ted

Så här fördelar sig Busslinks ledade OmniLinkar:

1-1-1-0, 41 st.
1-2-1-0, 30 st.
2-2-1-0, 28 st.

Orter och garage får ni fundera ut själva!

/Ted

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 15 februari 2008, 13:55:40 PM
Ok. Jag har inte koll på hur de vagnar som går i Götet är konfigurerade, men Orusttrafiken 211 var det väl som figurerade i bilderna från spårvagnsersättningen på 3:an häromdagen och den är väl 2-2-1 om jag inte minns heltokigt. Vill minnas att GS egna har samma dörrställning, men det får nog någon av göteborgarna svara på.

Då fick du väl iallafall åka lite trevligt även i Götet då. Jag tycker personligen att Omnilinken är den trevligaste av alla plastbussar på den svenska marknaden just nu.

Göteborgs Spårvägar har tre OmniLink, 31-33, från olika Buss i Väst-företag. De har alla dörr 2-2-1.

Bengt Jönsson

Citat från: Cero skrivet 15 februari 2008, 13:55:40 PM

Själv tycker jag nog att MAN Lions City i ledvagnsversion verkar vara "bra".  Verkar för mig som passagerare visst lite "plastig" men väl ihopskruvad.  Speciellt de som är lackerade i "stombussfärger".

En annan "egenhet" med Omnilinken var att sätena hade ett grönaktigt tyg, i textur liknande SL:s  med en mängd non-figurativa figurer på sig och inte alls i västtrafiks standardblå.

/B

Johan B

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 februari 2008, 15:41:49 PM

Själv tycker jag nog att MAN Lions City i ledvagnsversion verkar vara "bra".  Verkar för mig som passagerare visst lite "plastig" men väl ihopskruvad.  Speciellt de som är lackerade i "stombussfärger".

En annan "egenhet" med Omnilinken var att sätena hade ett grönaktigt tyg, i textur liknande SL:s  med en mängd non-figurativa figurer på sig och inte alls i västtrafiks standardblå.

/B

GS OmniLinkar är köpta beg. från Mariestad, därav klädseln.