Fyrbodal i tisdags, del 3 (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 15 februari 2008, 00:14:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Så har vi kommit till Munkedal, orten där flera bussar brann upp vid Uddevalla Omnibustrafiks depå för ett par månader sedan. Depån används fortfarande men bussarna får vad jag kunde se stå utan värme, den brandskadade rampen har ej bytts ut.

För att klara trafiken har ett antal bussar lånats in. Dessa har övertagit nummer från bussar som brann.
Dessa såg jag i trafik och depån:

133 JSF 378 och 136 JSG 258: Volvo B10BLE/Säffle samt 134 BLZ 890: Scania L94UB4x2/Lahti 402L är fd flygplatsbussar från Arlanda som ägs av BK Invest, ett bussförsäljningsföretag som har nära samröre med Orusttrafiken. SWH 865 (såg ej UOAB-nr) är en Setra S415 som ägs av Stigens buss.
Dessutom finns VL-buss 31 med tillfälligt nummer 132 och så ska det troligen finnas ytterligare en lånebuss.

VL-buss 28 var tidigare inlånad med nr 133, men detta nummer har alltså nu JSF 378 istället.

Kvarvarande bussar som klarade sig i branden är 155 (den var inte ens där vid branden utan placerad i Uddevalla då), 156 och 143.

Och så bilderna...

En översiktsbild. Man ser 133, 134, 136, Setran TGS427 från Ödeborgs buss som ibland är uppställd här, samt 156.

133:

134:

156, en buss som fortfarande har kvar den vackra Bohustrafiklacken. Ser bussen för gammal ut för det  relativt höga numret beror det på att den är köpt begagnad från Bullarens Busstrafik.

SWH 865, som jag inte fotade vid depån utan vid stationen:

Vid stationen fanns även dessa två bussar från Bullarens Busstrafik.

Nu orkar jag inte visa mer idag. Nästa gång blir det Färgelanda!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ingemar

Även Söne buss i Göteborg nr 57, COL655 är utlånad till Uddevalla Omnibuss. Vet inte var den finns, men den kommer till Lerum i slutet av denna månad...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

S Svensson

En Vo Regal var också i Munkedal men blev räddad från branden. Uppgift gör gällande att det var nr 122.
Uddevalla OAB hade tidigare även VL53 inlånad. Dock lånad från Scaniahandlaren.Nu i Vara.
Stigenbuss finns i Frändefors och hyr garage som Utters Resor/BG Resetjänst&Utters Buss tidigare disponerade.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Brollan

Citat från: S Svensson skrivet 15 februari 2008, 10:40:08 AM
En Vo Regal var också i Munkedal men blev räddad från branden. Uppgift gör gällande att det var nr 122.
Uddevalla OAB hade tidigare även VL53 inlånad. Dock lånad från Scaniahandlaren.Nu i Vara.
Stigenbuss finns i Frändefors och hyr garage som Utters Resor/BG Resetjänst&Utters Buss tidigare disponerade.

För 3 veckor sedan (den 27/1) var Uddevalla OAB 122 hos Leja-Touring i Mölndal, troligtvis utlånad med tanke på skyltningen.