Huvudmeny

Totalhaveri, eller??

Startat av HH, 14 februari 2008, 22:27:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HH

Idag när jag körde från Borås mot Kinna mötte jag SYP733 transporterandes på en maskintrailer.
Betyder det ett allvarligt haveri när man transporterar en "nyare" buss på detta sätt, undrar man.
(SYP733 = Nuv.ägare: VG Resor AB, Dalsjöfors. Tidigare ägare: Gustafssons buss, Limmared)

/Hans H.

Blue

Det kan räcka med ett skuret lager i bakaxeln för att det inte ska gå att bärga på vanligt vis.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Jonas Gustafsson

Citat från: HH skrivet 14 februari 2008, 22:27:46 PM
Idag när jag körde från Borås mot Kinna mötte jag SYP733 transporterandes på en maskintrailer.
Betyder det ett allvarligt haveri när man transporterar en "nyare" buss på detta sätt, undrar man.
(SYP733 = Nuv.ägare: VG Resor AB, Dalsjöfors. Tidigare ägare: Gustafssons buss, Limmared)

/Hans H.

"Totalhaveri" är väl ändå att ta i. Jag trodde att totalhaveri innebar att bussen aldrig mer kan användas.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nilz

Björn Forslund

Då räcker det väl med att man plockar ur drivaxlarna?

Nilz

Det beror helt på vilka kontakter som bussägaren har i transportbranschen...

robbes

Transporter med maskintrailer kan man få rätt billigt om man har tur dvs retur lass för åkaren. Finns ett antal sådana annonser i bland på blocket.

En bekant ringde till dem o bad om pris för en lastbilstransport och han kunde ej köra kumla gävle tur o retur ens billigar än det blev att frakta hem dem som retur lass

HH

OK, beklagar ordet "totalhaveri". Det förstår även en mindre tekniskt bevandrad person som jag att bussen ej gick till skrot. Men det är ju inte så vanligt att man ser en buss transporteras på en maskintrailer, så därför min undran.
/Hans H.

Björn Forslund

Tja, SvOf:s CF gick på maskintrailer ner till Småland. Har man bara tid och kontakter som fixar sådant går det förstås bra att åka som returlast. Men är det brådis är det  bärgare som gäller.