Långväga expressbusstrafik

Startat av Bengt Jönsson, 14 februari 2008, 21:05:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

När släpptes den långväga (express)busstrafiken fri?

I tidigare inlägg här kan man läsa om när en av Forumets moderatorer på 50-talet(?) såg en buss på väg mellan Göteborg - Stockholm men förekom det verkligen då såpass långväga reguljär trafik?  Den resan måste med dåtidens vägar ha tagit minst hela dagen med uppehåll för raster och måltider mm

I mitten på 90-talet har jag för mig att det blev färre restriktioner och en mängd linjer "poppade upp" och försvann lika hastigt.
Idag verkar det dock ha lugnat ner sig något och inte ens Swebus har kvar sin garanti om att "om bussen blir full kör vi fram en ny".

/B

S Svensson

Redan 1926 förekom trafik Göteborg-Stockholm med buss. Det var två företag (officiellt) som hade tillstånd.Det ena var Göta Kanal rederi och det andra hittar jag inte namnet på.Men båda var Göteborgsägda av Broströms/Tirfing.Möjligen var dessa början av det som GDG tog över 1982 under namnet Nymans.Exakt när detta blev statligt vet jag ej men vad som sagts övertog Uddevallavarvet  (staten) Eriksbergs varv någon gång på 70 talet. Då hade Eriksbergs varv även flygplan.

SJ hade tidigt,redan 1952, långväga busstrafik.Jag har en kopia där Sven Andersson skriver om långväga busstrafik (han slutade som utrikesminister,tidigare kommunikationsminister och även ombudsman på metall i Göteborg)
Boken Efter 100 år har en bild på sid 82 på M443

När det gäller trafik över länsgräns krävs linjetrafiktillstånd(med en del undantag). Sådan kan beviljas med upptagningsförbud på vissa sträckor.
Någon gång ca 1975 förändrades tillståndsreglerna så att linjetrafik inte kunde utövas med enbart tillstånd till beställningstrafik.
Sådan trafik var omfattande åren 1967-1975.
Viss avveckling av snabbusstrafik skedde på tidigt 60 tal. Under en period fanns i Sv Kommunikationer enbart linjerna Värnamo-Göteborg och Kramfors-Stockholm.Detta var SJ linjer. Linjerna Sundsvall-Luleå fanns liksom Lidköping-Alingsås och Jönköping-Växjö (Linjebuss med samarbete). Det kan diskuteras om LB drev annat än lokaltrafik på de två sistnämnda men de annonserades som snabblinjer.
Sveriges Television har på sin hemsida www.svt.se en filmsida om en bussfärd som också visats i TV.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 14 februari 2008, 21:05:50 PM
När släpptes den långväga (express)busstrafiken fri?

I tidigare inlägg här kan man läsa om när en av Forumets moderatorer på 50-talet(?) såg en buss på väg mellan Göteborg - Stockholm men förekom det verkligen då såpass långväga reguljär trafik?  Den resan måste med dåtidens vägar ha tagit minst hela dagen med uppehåll för raster och måltider mm

I mitten på 90-talet har jag för mig att det blev färre restriktioner och en mängd linjer "poppade upp" och försvann lika hastigt.
Idag verkar det dock ha lugnat ner sig något och inte ens Swebus har kvar sin garanti om att "om bussen blir full kör vi fram en ny".

/B

Jomen... De bussar som den tråden handlade om gick som "snabbussar" bland annat mellan Göteborg och Stockholm och det var på 1950-talet.
För övrigt utreddes detta med att expressbusstrafiken släpptes fri häromdagen. Men jag tror inte vi kom till annat än att det var i slutet på 1990-talet. Jag har ett luddigt minne av att det var 1997 på Göteborg-Malmö, en av de sista linjerna där trafiken släpptes fri. Kan ha varit 1998 också.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2008, 22:40:58 PM
Jomen... De bussar som den tråden handlade om gick som "snabbussar" bland annat mellan Göteborg och Stockholm och det var på 1950-talet.
För övrigt utreddes detta med att expressbusstrafiken släpptes fri häromdagen. Men jag tror inte vi kom till annat än att det var i slutet på 1990-talet. Jag har ett luddigt minne av att det var 1997 på Göteborg-Malmö, en av de sista linjerna där trafiken släpptes fri. Kan ha varit 1998 också.

Om mina fakta stämmer lär det ha krävts ett riksdagsbeslut innan busstrafiken kunde släppas fri, även om Fjärås Bilstation startade en försökslinje utan tillstånd.
Bussmonopolet upphörde 1997 eftersom det inte låg i tiden att SJ skulle bestämma över busstrafiken och på 1990-talet började man skilja SJ från en del uppgifter av myndighetskaraktär. På så vis möjliggjordes en bolagisering av det gamla affärsverket Statens Järnvägaroch dessutom gjordes vid SJ olika bedömningar för olika linjer, på vissa var expressbusstrafiken helt fri, andra var begränsade och på andra i princip stoppad.
SJ Buss körde f.ö daglig expressbusstrafik Kramfors-Stockholm och veckoslutstrafik tillsammans med Linjebuss och dåvarande Norrbuss Sollefteå/Örnsköldsvik-Sundsvall-Stockholm, tidigare körde man i samarbete med andra företag Skellefteå/Umeå-Stockholm.
Den sista norrlandslinjen som trafikerades i Swebus regi var Ljusdal-Stockholm och dessförinnan Kemi/Luleå-Stockholm, den senare ingick ock inte i expressens "riktiga" linjenät även om bussarna var märkta "Swebus Express".
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niklas Bygdestam

Är det någon som vet när den första expressbusstrafiken till Uppsala kom?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Kramfors-Stockholm var en av de första snabusslinjerna. Denna linje passerade Uppsala.
Ren expressbusstrafik menade Du säkert inte. Eftersom vi använt detta synonymt (lika) så var detta ca 1952. Kanske året efter.

Snabbusstrafik och expressbusstrafik är i huvudsak lika om man anser att trafikutbyte sker diskontinuerligt.
SJ har inte använt termen expressbusstrafik mer än något enstaka år i Sv Kommunikationer.Troligen därför att SJ använde benämningen snälltåg och expresståg. Jag har någon gång kallat snabbussar för snällbuss.
Nästan alla benämningar hänför sig nämligen till reshastigheten. Det är bara detta att egentligen handlar det inte om hastigheten direkt utan detta är en följd av att trafikutbytet sker diskontinuerligt (inte på varje hållplats,stannar när någon vinkar).

S Svensson

Ett litet missförstånd Martin.
Expressbusstrafik eller vad man kan kalla det,gränsöverskridande trafik, är INTE fri. Det krävs nämligen trafiktillstånd. Sedan har det ibland varit svårt och ibland varit lätt att få.
När en ansökan kommer in till vägverket eller till departement vid överklagan så skall dels prövas det som står i ansökan och dels vad övriga anför. Det skall även prövas annat t ex företaget och trafikansvarit.

På mycket goda grunder vill jag påstå att Fjärås Bilstation HB hade trafiktillstånd för sina övertagna bussar från Swebus för trafik Göteborg-Malmö. Innan denna startade körde man även Göteborg-Ystad-Polen. Busstrfiken togs över av Kungsbacka Buss AB som drev den ett tag. Efterföljaren till Fjärås Bilstation A&G Johansson buss AB körde till Polen. De är mest kända för att ha kört Autosan i Kungsbacka.
Alltså det finns uttalanden från dep chef Andersson 1952,samma från B Norling ca 1974,det finns riktlinjer mm. När SJ i slutet av 80 talet sökte trafiktillstånd för långväga linjer så betonades i ansökan att SJ såg denna busstrafik såsom komplement till tågtrafik.
När det gäller trafik på sk Y-bussen så föreskrevs i tillstånden att flera företag skulle samarbeta. Norling uttalade sig ganska säkert på denna punkt.
Sedan förekommer det en uppgift om att USA ägda Greyhound skulle sökt trafiktillstånd under 60 talet för expressbussar. Vad jag kunnat utröna är detta fel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 15 februari 2008, 11:03:22 AM

På mycket goda grunder vill jag påstå att Fjärås Bilstation HB hade trafiktillstånd för sina övertagna bussar från Swebus för trafik Göteborg-Malmö.

Fjärås Bilstation var alltså i gång med expressbusstrafik Göteborg-Malmö innan trafiken släppts "fri" (med de inskränkningar som Sören skriver; i dag är dock trafiktillstånd i princip en formalitet om det är ett seriöst företag med skaplig ekonomi eftersom inga remissinstanser längre kan stoppa dem). Om de hade tillstånd eller inte var föremål för många diskussioner, men helt klart hade Fjärås Bilstation uppfattningen att de hade det. Det var alltså ingen medveten "svartkörning". Det torde ha varit 1995 och 1996 som de körde och då gällde ännu SJ:s "veto-rätt". Och SJ gav inte sitt medgivande utan såg tvärtom denna busslinje med väldigt låg beläggning som ett hot mot hela SJ:s framtida trafik på Västkustbanan.
Att man skyddade Västkustbanan så länge som möjigt berodde på att bussarna gick väl så fort som tågen på sträckan - åtminstone om man räknar rent ändpunktsresande. Men när tunneln genom Hallandsås blev klar år 2000 skulle det inte längre vara några problem. Jaså, blev den inte klar? Nåväl, som sagt redan sommaren 1997 kunde SJ inte längre stoppa expressbussarna.
Hur gick det då för SJ när Swebus Express och Säfflebussen började köra här med flera turer om dagen? Försvann tågen? Nej, tvärtom ökade faktiskt tågresandet sommaren och hösten 1997.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2008, 11:47:15 AM
Fjärås Bilstation var alltså i gång med expressbusstrafik Göteborg-Malmö innan trafiken släppts "fri" (med de inskränkningar som Sören skriver; i dag är dock trafiktillstånd i princip en formalitet om det är ett seriöst företag med skaplig ekonomi eftersom inga remissinstanser längre kan stoppa dem).
Tack alla för klarläggandet, det var ungefär så jag menade även om det kanske inte framgick så tydligt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulrik Berggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2008, 11:47:15 AM
Fjärås Bilstation var alltså i gång med expressbusstrafik Göteborg-Malmö innan trafiken släppts "fri" (med de inskränkningar som Sören skriver; i dag är dock trafiktillstånd i princip en formalitet om det är ett seriöst företag med skaplig ekonomi eftersom inga remissinstanser längre kan stoppa dem). Om de hade tillstånd eller inte var föremål för många diskussioner, men helt klart hade Fjärås Bilstation uppfattningen att de hade det. Det var alltså ingen medveten "svartkörning". Det torde ha varit 1995 och 1996 som de körde och då gällde ännu SJ:s "veto-rätt". Och SJ gav inte sitt medgivande utan såg tvärtom denna busslinje med väldigt låg beläggning som ett hot mot hela SJ:s framtida trafik på Västkustbanan.
Att man skyddade Västkustbanan så länge som möjigt berodde på att bussarna gick väl så fort som tågen på sträckan - åtminstone om man räknar rent ändpunktsresande. Men när tunneln genom Hallandsås blev klar år 2000 skulle det inte längre vara några problem. Jaså, blev den inte klar? Nåväl, som sagt redan sommaren 1997 kunde SJ inte längre stoppa expressbussarna.
Hur gick det då för SJ när Swebus Express och Säfflebussen började köra här med flera turer om dagen? Försvann tågen? Nej, tvärtom ökade faktiskt tågresandet sommaren och hösten 1997.

Samma sak hände på Dalabanan vid samma tidpunkt. Konkurrens mellan de kollektiva trafikspagen verkar således på många håll gynna resenärerna, åtminstone kortsiktigt. Men trots att expressbusstrafiken Stockholm - Dalarna idag är ganska blygsam har SJ fortfarande låga biljettpriser här jämfört med t ex i Mälardalen på motsvarande avstånd.

/UB

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 15 februari 2008, 13:47:01 PM
Samma sak hände på Dalabanan vid samma tidpunkt. Konkurrens mellan de kollektiva trafikspagen verkar således på många håll gynna resenärerna, åtminstone kortsiktigt. Men trots att expressbusstrafiken Stockholm - Dalarna idag är ganska blygsam har SJ fortfarande låga biljettpriser här jämfört med t ex i Mälardalen på motsvarande avstånd.

/UB

Mellan Mora  och Stockholm eller del av sträckan var konkurrensen mellan tåg och buss ett tag väldigt påtaglig och även mellan olika bussbolag. Vi hade ju MasExpressen, Swebus Express, Säfflebussen (Västanhede Trafik) och Hugos Buss. SJ fick ett stort tapp i tågresandet och hade inte mycket annat att göra än att hänga på. I dag har SJ mellan Mora/Falun och Borlänge konkurrens inom branschen eftersom dessa sträckor trafikeras av såväl TiB/Tågkompaniet som SJ. Detta har gjort att priserna fortfarande är låga, men man skall naturligtvis inte glömma bussarnas roll för detta fördenskull.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2008, 14:36:02 PM
Mellan Mora  och Stockholm eller del av sträckan var konkurrensen mellan tåg och buss ett tag väldigt påtaglig och även mellan olika bussbolag. Vi hade ju MasExpressen, Swebus Express, Säfflebussen (Västanhede Trafik) och Hugos Buss. SJ fick ett stort tapp i tågresandet och hade inte mycket annat att göra än att hänga på. I dag har SJ mellan Mora/Falun och Borlänge konkurrens inom branschen eftersom dessa sträckor trafikeras av såväl TiB/Tågkompaniet som SJ. Detta har gjort att priserna fortfarande är låga, men man skall naturligtvis inte glömma bussarnas roll för detta fördenskull.

Men just på denna sträcka har man väl sedan den våldsamma haussen när den långväga expressbusstrafiken släpptes "fri" kunnat notera först en väldig uppgång i både trafikutbud och bolag och sedan en "tillnyktring" med färre bolag och glesare trafik.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 februari 2008, 15:38:04 PM
Men just på denna sträcka har man väl sedan den våldsamma haussen när den långväga expressbusstrafiken släpptes "fri" kunnat notera först en väldig uppgång i både trafikutbud och bolag och sedan en "tillnyktring" med färre bolag och glesare trafik.

/B

Expressbusstrafiken har antagit mer normala proportioner i dag. Swebus Express är vad jag vet ensam kvar och även de har dragit ned rejält på sitt utbud. Tågtrafiken däremot har ökat något de senaste åren.