Nytt fall av oenigheter - Bussförare anmäls för tjänstefel

Startat av Martin Maltkvist, 14 februari 2008, 20:10:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Eskilstunas båda lokalblaskor skriver om en händelse där föraren uppges ha avvisat ungdomar från bussen maa ett ständigt plingande utan avstigning.
En och annan läsarkommentar står på ungdomarnas sida men i övrigt talar de sitt tydliga språk, föraren gjorde helt rätt och "dagens ungdomar har ingen respekt för bussförare."
Folket
Eskilstuna-Kuriren
Å ena sidan:
CitatBussföraren borde ju ha förstått att i dagens Sverige är det skolungarna som bestämmer till 100%. Han skall ju enbart köra bussen och inte störa dessa "änglar" oavsett hur de än bråkar och trakasserar.
CitatDet är absolut inte föräldrarnas fel! Är man 17år så har man ett eget ansvar över sina handlingar.
Stå på er busschaufförer det finns många som håller med er i frågor som denna.
Kommunen ta ert ansvar att få mer "aktiva" ungdomar genom att ta bort deras busskort och låt alla som betalar få en lugn resa till och från sitt arbete.
CitatVad gör föräldrarna i den här frågan, stödjer polisanmälan eller diskuterar hur pojken uppförde sig på bussen? Hoppas att föräldrarna inte osynat tar sonens parti och uppmuntrar dåligt uppförande.
Bra rutet av chaffisen!
Å andra sidan:
Citat
Aj aj aj
Fan va ni anklagar föräldrarna så fort det händer något. Ni är fan helt sjuka ni vuxna. Ni kastar skit på er själva hahaha ! SUCKERS
Å-S-F
CitatHelt rätt
Vet exakt hur denna incident gick till och att slänga av ungdomar som är oskyldiga till saken är fel! Men han vågade väl inte slänga av dom skyldiga för då hade han väl åkt på stryk! Tycker killen gjorde precis rätt som anmälde chaffören. Rätt ska vara rätt!
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Eller så kan det bli som när Jacob var inne och åkte linje 1 i Umeå med undertecknad senast. En skolgrupp bestående av 20 elever och 2 lärare åkte från Umedalen till Vasaplan, och en av eleverna tryckte på stoppknappen hela tiden, men ingen steg av vid hållplatserna. Föraren var för alltför upptagen med att diskutera kollektivtrafikpolitik med den medåkande Ö-viksbon för att orka bry sig, men 4-5 hållplatser före Vasaplan röt en av lärarna till: "Nu åker du ut!", tar tag i eleven och drar ut honom ur bussen. "Jag ska inte av här!" skriker han, varvid läraren svarar "Jo, du tryckte på knappen så nu är det du och jag som går till Vasaplan härifrån!"

Resten av resan förflöt under absolut tystnad från de 19 kvarvarande eleverna. ;D

Johan Hansson

Citat från: Verspieder skrivet 14 februari 2008, 20:21:50 PM
Eller så kan det bli som när Jacob var inne och åkte linje 1 i Umeå med undertecknad senast. En skolgrupp bestående av 20 elever och 2 lärare åkte från Umedalen till Vasaplan, och en av eleverna tryckte på stoppknappen hela tiden, men ingen steg av vid hållplatserna. Föraren var för alltför upptagen med att diskutera kollektivtrafikpolitik med den medåkande Ö-viksbon för att orka bry sig, men 4-5 hållplatser före Vasaplan röt en av lärarna till: "Nu åker du ut!", tar tag i eleven och drar ut honom ur bussen. "Jag ska inte av här!" skriker han, varvid läraren svarar "Jo, du tryckte på knappen så nu är det du och jag som går till Vasaplan härifrån!"

Resten av resan förflöt under absolut tystnad från de 19 kvarvarande eleverna. ;D

Underbart, bra gjort av läraren.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Nico

Överlag behövs det nog lite allmänt civilkurage... och troligen även en bra mycket snålare tilldelning av gratis busskort trots att det kanske handlar om gymnasister med en viss resväg. Känns som livet onekligen blivit lite för lätt för många och då verkar man inte värdesätta något alls eller rättare sagt så verkar man ofta tro att man bara har rättigheter, men inga skyldigheter. Inte för att jag sedan försvarar förarens handlande i sak (själv hade jag bara vridit in till första hållplats och meddelat att jag stått kvar tills vederbörande klev av), men att bli polisanmäld för att man försöker få lite ordning, reda och respekt på sin arbetsplats verkar också ligga i fas med någon nyare snedvriden syn på hur samhället ska fungera.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman