Frågor om SJ:s turistbussar från 1950-talet

Startat av Niklas Bygdestam, 14 februari 2008, 18:29:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I ett par böcker har jag sett bilder på SJ:s turistbussar från mitten på 1950-talet. På bilderna ser jag numren 2279, 2281 och 2285. Bussarna verkar väldigt eleganta för sin tid. De är byggda med Hägglundskarosser på Scaniachassi

Tyvärr finns väl ingen kvar?

Det som intresserar mig är dörrarna. Någon dörr på vänster sida som annars skulle finnas då det var vänstertrafik i Sverige finns inte på de här bussarna. Istället har de en dörr i bak. Det var tydligen ett sätt att tillåtas stanna var som helst oavsett vänster eller högertrafik utan att bryta mot lagarna i något land eller att låta folk stiga av på fel sida. Det var väl lättare än att ha dörrar på båda sidorna. Tyvärr ser jag bara bilder på bussarna från ena sidan. Hur var det vid förarplatsen? Fanns det ingen dörr ens för föraren? Fick föraren också kliva in bak i bussen? Jag tycker att det här med en enda dörr i bakpartiet borde ha haft nackdelen när alla skulle stiga av bussen. Säkerhetsmässigt tycker jag det verkar vara lite farligt också. Finns det ingen dörr till vid t ex förarplatsen och dörren i bakpartiet blev blockerad så kommer man inte ut ur bussen om den nu skulle brinna eller så. Men sånt här tänkte man kanske inte lika mycket på under 1950-talet?

Fanns det fler än SJ som hade likadana bussar med samma lösning?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svoca

Jo - f d SJ 2285, numera med reg nr MLC 010 (ScV B63S/Hägglund -54) finns hos Helsingborgstrafikens Museiförening (HTMF). Har gått som veteran ett antal år och varit med på olika rallyn m m. Står f n under
en ganska omfattande renovering. Bl a byts sidoplåtar m m. Blir nog klar till våren/sommaren 2008. Har varit
lackad i SJ:s gamla färg grön/gul och får nog samma färg efter renoveringen också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 14 februari 2008, 18:46:10 PM
Jo - f d SJ 2285, numera med reg nr MLC 010 (ScV B63S/Hägglund -54) finns hos Helsingborgstrafikens Museiförening (HTMF). Har gått som veteran ett antal år och varit med på olika rallyn m m. Står f n under
en ganska omfattande renovering. Bl a byts sidoplåtar m m. Blir nog klar till våren/sommaren 2008. Har varit
lackad i SJ:s gamla färg grön/gul och får nog samma färg efter renoveringen också.

Länk
http://www.htmf.org/buss1.htm
Som synes på bilden fanns det en särskild förardörr även om man måste vara vig som en apa för att ta sig upp genom den. Förarna i dessa bussar hade ingen kontakt med passagerarna utan satt i ett inglasat utrymme ungefär som på en motorvagn typ Xoa5 eller (lite senare) Yoa2. För resenärernas välbefinnande liksom biljettkontroll svarade en bussvärdinna.
Jag minns när dessa bussar stannade till i Borås på sin färd mellan våra två största städer. Som liten grabb vågade jag inte gå för nära. Men en gång såg en vänlig bussvärdinna den lille blyge och försynte parveln och ropade på mig och sa att jag gärna fick komma och titta på bussen. Det bestående minnet är hur illa det luktade från toaletten i bakre änden på bussen. Precis som på farmors utedass. Så mycket mer av bussen minns jag inte.
Jag bestämde mig för att när jag tjänat mina första egna pengar skulle jag köpa en resa på den här bussen. Men när jag några år senare tjänade mina första slantar på att packa korv hos August Svensson så hade dessa bussar hunnit försvinna.
Revansch för detta fick jag inte förrän mer än 60 år senare när jag kunde åka med Bus4you.

Bengt Jönsson

Har det någon gång rullat s.k "Greyhound-bussar" i Sverige?
Jag tänker då på de 50-talsbussar med förhöjd passageraravdelning och med en extra panoramaruta där taket gör en böj uppåt.

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 14 februari 2008, 20:58:20 PM
Har det någon gång rullat s.k "Greyhound-bussar" i Sverige?
Jag tänker då på de 50-talsbussar med förhöjd passageraravdelning och med en extra panoramaruta där taket gör en böj uppåt.

/B

GDG hade detta. Det finns till och med en sådan buss bevarad i Helsingborg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

GDGs 1 1/2 planare stämmer in på denna beskrivning.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2008, 21:00:40 PM

GDG hade detta. Det finns till och med en sådan buss bevarad i Helsingborg

Då kan det ha varit den jag såg utställd i "Nordsta'n" för bra många år sedan.
Svenska reg-skyltar hade den i.a.f  Dock av den "nya" modellen från 1973.

/B

S Svensson

Jag vet inte om Bengt blandat ihop GDGs Arvikabuss från ca 1953 med någon annan buss.
En Europabygd buss typ Greyhound hade ett företag som kallades sig Busspiloten. Bussen köptet sedermera av A&G Johansson I Fjärås (Sista ägaren av Fjärås Bilstation)

Bengt Jönsson

Citat från: S Svensson skrivet 14 februari 2008, 21:28:03 PM
Jag vet inte om Bengt blandat ihop GDGs Arvikabuss från ca 1953 med någon annan buss.
En Europabygd buss typ Greyhound hade ett företag som kallades sig Busspiloten. Bussen köptet sedermera av A&G Johansson I Fjärås (Sista ägaren av Fjärås Bilstation)

Googlade lite och hittade nedanstående bild på ett fordon mycket likt det jag såg i Nordsta'n.

http://busexplorer.com/NABus/Images/MidSize/Scenicruiser.jpg

Moderators edit: länken rättad