Kan vi gemensamt såga de här förslaget längs med fotknölarna?

Startat av homer, 13 februari 2008, 21:12:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

På hemsidan www.knutpunktslussen.se som enligt sidan är "privatfinansierat Medborgarinitiativ" en sida som vill göra nya slussen på deras sätt

om bussarna står de så här

"Knutpunkt Slussen har utformat alla hållplatser utifrån resenärernas behov. Bussarna står framkörda och öppna vid hållplatsen minst 10 minuter före avgång och inga bussar står tomma och uppställda.

Busshållplatserna är dynamiska och både avstigning och påstigning sker så nära övriga trafikslag som möjligt. Tillsyn av bussarna under förarnas raster sker med bussvärdar som idag finns på gatan.

I och med att avstigning och påstigning sker från samma plats fordras ingen rundkörning, vilket förhindrar mycket onödigt resurslöseri.

Dagens situation
Idag har Slussen statiska hållplatser där avstigning alltid sker närmast T-banan och påstigning alltid sker på numrerade uppställningsplatser. Det är förmånligt på morgonen när flödet är stort för avstigande och sker nära T-banan men blir förödande på eftermiddagarna när resenärerna tvingas köa under omänskliga förhållanden och bussarna till nöds anländer till hållplatsen ett par minuter innan avgång.

Till yttermera visso är det ett stort energislöseri att bussarna vid varje tur ska göra en extra rundkörning och parkeras på speciella uppställningsplatser under förarnas pauser.

Dynamiska hållplatser skulle kunna införas omgående på Slussen vilket även har varit på förslag från Värmdö Kommuns kollektivtrafikberedning."

Ur resenärenas synpunkt kan man iof se de som positivt att man kan sitta i bussen 10 minuter innnan de ska åka, men tänker man några steg länge förstår man att de skulle i mina ögon skapa en mycket obehaglig arbetsmiljö.

vad är era åsikter???

Nico

Tja, mitt första intryck är väl mest att allt det där har hittats på av någon som inte är speciellt insatt och förslagen blir ju därefter. Många idéer i den stilen blir ju mest bara luftslott så antagligen är det här inget direkt att bekymra sig över.

BTW, kanske missat något väsentligt när jag jobbade i verkligheten, men vaf-n är en dynamisk hållplats?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AndersP

Citat från: Nico skrivet 13 februari 2008, 21:38:26 PM
BTW, kanske missat något väsentligt när jag jobbade i verkligheten, men vaf-n är en dynamisk hållplats?

Jag tror att de menar att hållplatserna inte är knutna till en speciell linje utan att den aktuella avgången tilldelas en ledig hållplats, som annonseras på en informationstavla. Ungefär som flygplan tilldelas en gate på vissa flygplatser. Gissar att man vill utnyttja platsen effektivare på detta sätt. Idag är dock alla hållplatser ändå upptagna hela tiden i eftermiddagsrusningen, så jag tror inte att man skulle vinna någonting på det.

Fredde

Hur ska detta gå till i eftermiddagsrusningen? Nej det var det mest idiotiska påfund jag har hört talas om! Folk kommer springa till bussen hur det än blir.

Det som är lite bra är kanske värdarna, som gott kan plocka dessa gratistidningar... ::)

Jag kastar detta i papperskorgen! >:(

/Fredde

Danne B.

En typisk skrivbordsprodukt utan verklighetsförankring...

//Danne

Kinslayer

Nu vet ju inte jag hur det ser ut på detta stället iom att jag inte bor där men det verkar ju som att dom inte vill att förarna ska kunna komma undan nånting mellan körningar. Den lilla tid man har kan vara guld värd om man är i behov att gå på toaletten eller vill vara för sig själv och ladda upp för nästa körning. Och det kan man inte göra med en massa folk i bussen. Så är det i Skövde.....har man 10 minuter mellan ankomst och avgång så är det bara att köra bort o ställa sig längst bort på en tom gate annars invaderas bussen direkt av nytt folk som vill sitta i bussen och häcka.
Så det verkar vara ett dåligt förslag tycker jag