Austaliensisk "haj"

Startat av S Svensson, 13 februari 2008, 19:11:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

I dag,13 feb, stod det en notis i flera tidningar om att ett australiensiskt företag rekonstruerats för ganska många miljoner kronor. Så långt ifrån brukar det inte stå så. Men detta företag tillverkar dataprogram till "hajen".

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 19:11:14 PM
I dag,13 feb, stod det en notis i flera tidningar om att ett australiensiskt företag rekonstruerats för ganska många miljoner kronor. Så långt ifrån brukar det inte stå så. Men detta företag tillverkar dataprogram till "hajen".


Det är alltså ERG som avses. De tillverkar hela biljettsystemet som Västtrafik beställt. Det är ingen rekonstruktion i egentlig mening utan det är den störste aktieägaren som skjutit till 15 miljoner dollar och dessutom gett räntebefrielse tills vidare på ett lån på 85 miljoner dollar. Pengarna anses vara tillräckliga för att ERG skall kunna fullfölja sina åtaganden utomlands. Sedan hoppas väl aktieägaren att få tillbaka dem när de börjar säljas och det rullar in kulor igen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Låter alltså som att det är läge för Västtrafik och även SL (för de använder väl samma) att dra öronen åt sig då. Ägare som skjuter till pengar brukar ha en konstig förmåga vilja få avkastning så småningom och med den finansiella historiken kommer det att vara svårt för företaget att dra till sig nya kunder. Alltså saknas sannolikt grunden för fortsatt sund affär och ekonomi och därmed fortsatt underhåll och vidareutveckling vilket kan leda till höga kostnader för de kunder som trots allt envisas med att driva systemen. Om dom nu överhuvud taget kommer i sjön och fungerar väl, vilket jag utan att vara insatt tillåter mig att tvivla på, kan man dessutom förvänta sig att de behöver bytas ut i förtid vilket också kostar en slant. Närmare bestämt skattebetalarslantar.

S Svensson

I och för sig instämmer jag.

Mjukvaran är alltså problemet i sig själv.
Hårdvaran,själva datorn kan vara problem. GPS mottagningen kanske kan utvecklas vidare. Ny satelit?
Korten är  problem. Bankerna hade dessa tidigare med sk cach-kort(kontantkort,pengar på kort) som nu verkar borta. Folk förlorade pengar och plötsligt sade bankerna att de inte kunde hålla ordning på pengar som satts in. Kan data försvinna på korten? Det verkar så . Korten lär vara känsliga. I TV rapport var det ett nycket kort inslag om SL och tveksamhet samt visade bild på sk smarta kort med chips. Vad jag själv undrar är hur GPS mottagning fungerar inne i en tunnelbana. Kan man ha speciella sändare där?
Sedan är det hur själva betalningssystemet skall fungera. Det går att ha enhetstaxa och betala 30 kr och åka hele länet för detta. Eller ha en avståndstaxa som sköter sig själv genom inloggning när man stiger på och utloggning när man stiger av. Samt behålla  månadskort med zoner som förarena ställer in själva. När det gäller försäljning från värdekort (samma kort kan laddas med såväl månadsladdning som värdeladdning)är det  kanske bättre att säga vart man skall åka och föraren slår in detta. Sedan i tätort så skall möjlighet finnas att ladda med 5 eller 10 resor utan att det skall bli 2,50 över eller liknande. Just betala detta om det fattas torde orsaka irritation.
Sedan skulle jag vilja fråga litet istället för att tycka själv. Flera påstående finns om att nuv dator"haj" användes med bra resultat i olika länder i sydost-asien. Kan detta stämma för värdeladdning ? Behövs de omfattande kringfunktioner som "haj" har möjlighet att utföra. Denna möjlighet fanns ju för flera år sedan också. T ex att veta  var i hela riket en buss eller lastbil befinner sig. Via GPS system. Hur ofta är det en lokalbuss kommer bort ?Att lastbilar råkar ut för stölder vet vi men bussar kör väl fel eller också ställs bussturen in. Skall SJ ha "haj" allmänt i sina lok och vagnar ? Jag läste för några år sedan att NSB hoppat av och inte ville ha sådan i sina tåg.

yngrot

Tyvärr kommer väl Västtrafik inte att överge ERG, Det borde man gjort för flera år sen ett sånt dåligt system har jag inte upplevt sen jag börja köra buss 1977.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kinslayer

Nä Västtrafik är tjuriga av sig....har dom bestämt sig för att köra vidare med Hajen så gör dom det.
Jag tycker för övrigt också att det är ett riktigt dåligt system,det måste ju ha funnits något alternativ som var bättre tycker man...... ::)

michael k

när jag körde i norge hade vi fina biljetmaskiner
almex ;D

Björn Forslund

Av vad jag förstått är det inte hårdvaran som är problemet, utan mjukvaran, dvs programmet.
I London har man ett motsvarande system som fungerar bra, enligt artikel i Bussbranschen. Synd att SL inte gjorde ett studiebesök där, innan man valde leverantör...

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 februari 2008, 11:42:23 AM
Synd att SL inte gjorde ett studiebesök där, innan man valde leverantör...

London ligger för nära och är för likt oss. Man måste nog komma upp med några mer exotiska och långväga resmål för att folkvalda och dess tjänstemän/-kvinnor ska trigga på en resa. Australien och Canada verkar vara poppis i de kretsarna. ;) Dessutom har London haft fungerande manuella, mekaniska och elektroniska biljettsystem i fyrtio års tid utan att SL reagerat så varför skulle man göra det nu?

Björn Forslund

Ja, den tanken har jag också varit inne på, politikerna i SL:s styrelse vill nog hellre göra studiebesök i fjärran exotiska länder, och väljer kanske leverantör på de premisserna. >:(

michael k

men då går ju inte budgetten åt och man kanske får mindre nästa år

Magnus_J

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 22:47:03 PM
Vad jag själv undrar är hur GPS mottagning fungerar inne i en tunnelbana. Kan man ha speciella sändare där?

varför ska man ha GPS i tunnelbanan?
acess och BussPC ska ju kopplas ihop men det är väl ett sätt för att det ska bli rätt bland zonerna,
i tuben är det ju bara en. zon A. inpasseringen ligger ju ofta ovan jord.

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 22:47:03 PMSedan är det hur själva betalningssystemet skall fungera. Det går att ha enhetstaxa och betala 30 kr och åka hele länet för detta. Eller ha en avståndstaxa som sköter sig själv genom inloggning när man stiger på och utloggning när man stiger av. Samt behålla  månadskort med zoner som förarena ställer in själva. När det gäller försäljning från värdekort (samma kort kan laddas med såväl månadsladdning som värdeladdning)är det  kanske bättre att säga vart man skall åka och föraren slår in detta. Sedan i tätort så skall möjlighet finnas att ladda med 5 eller 10 resor utan att det skall bli 2,50 över eller liknande. Just betala detta om det fattas torde orsaka irritation.

Avståndstaxa är nog inget alternativ. Folk är för dumma. de skulle inte klara av det.
tekniskt är det väl inga problem med en enhetstaxa.
Korten inom SL trafiken skall laddas på SL center, butiker, pendeltågsstationer eller via internet och olika automater.
den information jag tagit del av säger att det ska bli olika påladdningar bla: månadskort (30 dagar) 7 dagars och 3 dagars
3 och 7 dagars skall finnas färdiga kort att köpa i tex. pressbyrån för turister mm.

det skall rensas upp bland korten och det ska väl bli en form av färre skolkort istället för x antal av terminskort, pluskort, helgkort, studentkort, mm.

man ska kunna ladda på pengar på kortet. max 2500:- som man ska kunna omvandla till en kontant biljett. (framtiden även kunna utnyttja för andra köp)

Dock var det i programvaran (tidigare) så att det skulle ske med ca 13 eller 14 knapptryckningar och tiden det tog PER 1 styck biljett låg strax över minuten. 10 kontant passagerare lika med 10 minuter!

Personligen vill jag inte ha ett sånt system där man ska slå in vart passageraren ska. Då kan de lika gärna strunta i att betala som de gör i dag och gå in i bakdörrarna. Kanske skulle fungera på Ljusterö eller Norrtälje elelr andra områden med inte så jättemånga resenärer, men inte i innerstaden eller förorterna.
Är inte så genomtänkt förslag när man tänker på en fullsatt stomlinje vagn med 100 pass.

2, 50 över
varför det skulle skapa irritation kan jag inte förstå? har bott i östergötland nästan hela mitt liv och i det systemet dras ju summan av det man åker och jag har då aldrig hört nån som skulle vara irriterad för att det är 2,50 kvar. det finns ju där och man kan ju utnyttja det nästa gång man fyller på, om du menar som tillfällig besökare som skulle ha kort och har pengar kvar man inte kan utnyttja så finns det ju andra alternativ som dygnskort mm.

CitatBehövs de omfattande kringfunktioner som "haj" har möjlighet att utföra. Denna möjlighet fanns ju för flera år sedan också. T ex att veta  var i hela riket en buss eller lastbil befinner sig. Via GPS system. Hur ofta är det en lokalbuss kommer bort ?

bussar kommer bort då och då.  i SL ser trafikledningen var en buss befinner sig via BussPC systemet.
Det händer nån gång att förare tex. på Avlösning i Spånga får en buss istället för avlösningsbil och missar föraren att han ska ta en buss in och skuttar på ordinarie linje för resa in. lika med.. en buss borta. inget unikt bara för Råsta händer i innerstaden också.
fast så ofta är det nog inte.

skulle det hända något är det jättebra att se var bussen befinner sig på en kartbild. samt som jag skrev tidigare att det är väl mer för bussarna att de färdas mellan olika zoner och att få rätt i zonsystemet vs. betalning. och att avståndbedömningen för hållplatsutropen sköts med hur långt man rullar mellan hållplatserna och med GPS positionering när man öppnar dörren för att det ska bli rätt avstånd till nästa,

Cero

Citat från: Magnus_J skrivet 15 februari 2008, 10:41:19 AM

Dock var det i programvaran (tidigare) så att det skulle ske med ca 13 eller 14 knapptryckningar och tiden det tog PER 1 styck biljett låg strax över minuten. 10 kontant passagerare lika med 10 minuter!

Personligen vill jag inte ha ett sånt system där man ska slå in vart passageraren ska. Då kan de lika gärna strunta i att betala som de gör i dag och gå in i bakdörrarna. Kanske skulle fungera på Ljusterö eller Norrtälje elelr andra områden med inte så jättemånga resenärer, men inte i innerstaden eller förorterna.
Är inte så genomtänkt förslag när man tänker på en fullsatt stomlinje vagn med 100 pass.


Det finns säkert tusen balla funktioner i nyare IT-baserade biljettsystem och man kan alltid diskutera för- och nackdelar för såväl resenärer som förare/konduktörer/spärrvakter och för trafikbolaget. Dock måste man komma ihåg att ny teknik inte alltid har den besparings- och effektiviseringspotential som ofta förespeglas. Det krävs många gånger enorma resurser för att hålla system av det här slaget i luften och de många val användaren i vissa fall ställs inför ger ett orimligt komplicerad och tidskrävande dialog handhavande. Att leta buggar är ingen barnlek och följdfelen kan bli många. Den komplexitet systemen har kräver stor processorkraft och därmed komplexa systemlösningar. Att förstå systemen när något går snett kan leda till att en stackars resenär som kanske försöker återvinna enförlorad biljett tillsammans med en lika oförstående representant för trafikbolaget kan förlora många timmar.

Telekombranschen drabbades av hybris av det här slaget mot slutet av 90-talet. Då dök det upp allehanda s.k. billingsystem som kunde ta betalt på längden och tvären, för minuter, sekunder, megabytes, knapptryckningar, you name it. Visst har en del av de här funktionerna kommit till nytta men i det stora hela kan man säga att man i viss utsträckning har tagit ett steg tillbaka och konstaterat att enkelhet vinner i långa loppet. Det kostar helt enkelt för mycket att köpa den flexibilitet som erbjuds relativt intäktssidan. När det börjar kosta lika mycket att skicka fakturan som att leverera tjänsten är något fel.

Ibland måste jag ändå tycka att den gamla hederliga, stenålders, icke high-tech stämpel som SL använt sig av i snart fyrtio år är bland det snabbaste som finns när det gäller att visera 100 personer vid en busshållplats eller spärrkiosk. En gammal Almex med van knappillare kan säkert konkurrera tidsmässigt men inte alltid ett IT-baserat system. Det IT-baserade kanske släpper igenom 90 personer snabbt som ögat men de sista 10 som inte har rätt biljett/laddning/kunskap/etc kan lätt slå ihjäl hela den eventuella tidsvinsten.

S Svensson

Jag skall försöka nämna några rader.Tyvärr har Du Magnus missförstått hur det nya biljettsystemet skall användas.

Det är avståndstaxa det gäller. När man stiger på bussen loggar man in och det dras några hundra kronor på kortet. När man skall stiga av loggar man ut,alltså drar kortet på de blå lådorna vid utgångsdörren. En stor del av pengarna läggs på.

Det kan bli minus på korten så resenärern skall få betala en avgift för sina kort.

Föraren skall hos VT ladda kort och alltså sälja kort och områdesladdningar. Desutom som sagt köra bussen också. Visserliogen pratas det om annat.Några livsmedelsaffärer har börjat sälja områdesladdningar.Men vad hjälper detta. Det är stor skillnad emellan Tätorter och landsbygd. I landsbygdstrafik i såväl fd älvsborgs län som Skaraborg sköäter förarna detta till stor del.
Skall man ta bort förarens arbete kanske sparas några TMU( 1 timma =100000 TMU).
När det gäller SL så avses använda GPS. Det är möjligt att det går att använda annat som komplement. Men hur då? Kan det Du nämner anslutas till biljettdatorn så att resenärerna kan logga ut rätt.

Sedan konstaterar Du att Du aldrig hört att någon blivit irriterad av att det är 2,50 kvar. Det kanske ingen blivit i Östergötland eller i Stockholm. Men i Göteborg är det åtskilliga bussförare (men numera ingen spårvagnsförare) som är irriterade. En stor del av Göteborgs bussförare måste nämligen ta in mera pengar då gröna lådan piper.Dvs när den slutar pipa så skall kunden betala det som fattas.

Övervakningen med GPS kan vara som Du beskriver. Detta är en välvillig tolkning. Men redan på 70 talets slut visste inte lokaltrafikföretagen hur många resenärer de hade. Numera vet man hur många som stiger på. Snart så vet de också hur många som stiger av på ett visst ställe. Genom att korten registreras så vet man dessutom vem det är som åker,vart han är mantalskriven osv. Man vet också om bussföraren kör en extra sväng. Eller låter bli.
Sedan så måste det mesta bli rätt. Lära förare hur man använder maskinen. Kanske han eller hon får högre lön då.

Sedan frågar jag mig om SL inte talat om för sin personal hur systemet är tänkt att användas. Det sprids uppgifter om att hela Sverige skall ha samma system. Jag vet inte om detta stämmer?
Men Magnus J har skrivit intressant. Men med de uppgifter som Du skriver så kan ju använads ett system som fanns för 25 år sedan. I kombination med fordonsdator kan man få bra system utan betala dyra pengar på ett nytt system.

Vissa delar av nuv biljettdatorn kan med fördel fabriksmonters i nya bussar och lastbilar. T ex GPS,mobilanslutning till olika magnetkort med kortläsare.
Uppgifter om VT system kommer från politiker och personal. CD skiva med uppgifter har jag tittat igenom.

Magnus_J

#14
inte min mening att det skall bli något ordkrig.
jag kritiserade inte utan försökte bara komma med lite mer inlägg om det du skrev.
svar blå nedan

för att besvara det andra inlägget du skrev så håller jag bara med.

Citat från: S Svensson skrivet 15 februari 2008, 11:47:00 AM
Jag skall försöka nämna några rader.Tyvärr har Du Magnus missförstått hur det nya biljettsystemet skall användas.
kanske det. men jag tror inte det är samma på västkusten som det är i stockholm.

Det är avståndstaxa det gäller. När man stiger på bussen loggar man in och det dras några hundra kronor på kortet. När man skall stiga av loggar man ut,alltså drar kortet på de blå lådorna vid utgångsdörren. En stor del av pengarna läggs på.

hmm.. Är inte insatt i hur det fungerar på VT men inom SL kommer det inte bli så. det är endast kortläsare monterade fram.

Det kan bli minus på korten så resenärern skall få betala en avgift för sina kort.
förhandsinformationen vid utbildning säger att passagerarna skall lägga sina kort på läsaren och ger den röd lampa är de inte godkända/giltiga och skall erlägga annan avgift.

Föraren skall hos VT ladda kort och alltså sälja kort och områdesladdningar. Desutom som sagt köra bussen också. Visserliogen pratas det om annat.Några livsmedelsaffärer har börjat sälja områdesladdningar.Men vad hjälper detta. Det är stor skillnad emellan Tätorter och landsbygd. I landsbygdstrafik i såväl fd älvsborgs län som Skaraborg sköäter förarna detta till stor del.
Skall man ta bort förarens arbete kanske sparas några TMU( 1 timma =100000 TMU).

som sagt den information jag har fått mig till dels är att vi ska inte sälja kort, alltså ta emot kontanter. men man skall kunna aktivera eller vad man nu ska använda för ord, pengar som satts in via internet etc.till "kontantbiljett"

När det gäller SL så avses använda GPS. Det är möjligt att det går att använda annat som komplement. Men hur då? Kan det Du nämner anslutas till biljettdatorn så att resenärerna kan logga ut rätt.
vet ej.

Sedan konstaterar Du att Du aldrig hört att någon blivit irriterad av att det är 2,50 kvar. Det kanske ingen blivit i Östergötland eller i Stockholm. Men i Göteborg är det åtskilliga bussförare (men numera ingen spårvagnsförare) som är irriterade. En stor del av Göteborgs bussförare måste nämligen ta in mera pengar då gröna lådan piper.Dvs när den slutar pipa så skall kunden betala det som fattas.
som sagt. ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som nåt annat men det är det jag har erfarenhet av. Ötraf korten fungerar endast för förskottsbetalning. Är det så inom VT skulle jag nog också bli irriterad.

Övervakningen med GPS kan vara som Du beskriver. Detta är en välvillig tolkning. Men redan på 70 talets slut visste inte lokaltrafikföretagen hur många resenärer de hade. Numera vet man hur många som stiger på. Snart så vet de också hur många som stiger av på ett visst ställe. Genom att korten registreras så vet man dessutom vem det är som åker,vart han är mantalskriven osv. Man vet också om bussföraren kör en extra sväng. Eller låter bli.
Sedan så måste det mesta bli rätt. Lära förare hur man använder maskinen. Kanske han eller hon får högre lön då.

Sedan frågar jag mig om SL inte talat om för sin personal hur systemet är tänkt att användas. Det sprids uppgifter om att hela Sverige skall ha samma system. Jag vet inte om detta stämmer?

verkar inte så. SL överlag är lite dåliga med information. de skickade ut nytt material med SL acess till garaget förutom tidningarna som kommer direkt hem i brevlådan, hur det skall användas men det var för lite så det tog slut och de har släppt nya kortämnen utan att information finns om det. å andra sidan så har de inte utvecklat programvaran så den fungerar eftersom de bara moterat utrustningen i bussarna. samma system lär det kanske bli men inte helt samma då alla har olika konfigurationer.

Men Magnus J har skrivit intressant. Men med de uppgifter som Du skriver så kan ju använads ett system som fanns för 25 år sedan. I kombination med fordonsdator kan man få bra system utan betala dyra pengar på ett nytt system.

klart man ska ha nåt helt nytt och speceillt sånt som kostar pengar och inte fungerar,

Vissa delar av nuv biljettdatorn kan med fördel fabriksmonters i nya bussar och lastbilar. T ex GPS,mobilanslutning till olika magnetkort med kortläsare.
Uppgifter om VT system kommer från politiker och personal. CD skiva med uppgifter har jag tittat igenom.

Grattis då får ni bättre info än vi får :)




kortläsaren i bakgrunden