Huvudmeny

Helsingborg 1973.

Startat av Kent Skoog, 13 februari 2008, 17:40:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

HTV 124 ScV CR 76  1967, foto Helsingborg juni 1973.

Jeppe Hagelbäck

Mycket trevligt!
Bussen fick regnr. GNJ330 senare samma år.
Bilden är tagen på Hamntorget.

Staffan Sävenfjord

Helsingborgsbussar från den här tiden är alltid intressanta. Observera att bussen står med ena bakdörren öppen medan framdörrarna är stängda. I Helsingborg var det nämligen så på 1970-talet att man steg på genom mittdörrarna och sedan betalade man vid avstigningen och steg av genom framdörrarna.
Systemet var rätt vanligt i Danmark men förekom det någon annanstans i Sverige under 1970-talet?

Björn Forslund

När upphörde Karlstad med detta system? Sista bussarna av  typen 1-0-2 kom 1968, så det bör ha varit strax därefter?

Nils-Bertil

Vi hade prov med påstigning fram på linje 15, Hamntorget - Närlunda. Inbillar mig att det var i samband med att vi provade en Ny sorts "betalningsbössa". Sen fick vi, tror jag, påstigning fram och ett nytt linjenät 1982. Rätta mig om jag har fel.
Linje 17 gick Hamntorget - Elineberg, en kort men trevlig linje. Omloppstiden var 36 min. Som förare behövde man nästan aldrig lyfta en barnvagn. På linje 17 hjälptes alla åt.
Helsingborgstrafikens Museiförening har sparat en CR 76:a och den är i gott skick.

Niklas Bygdestam

Citat från: Kent Skoog skrivet 13 februari 2008, 17:40:10 PM
En bild från Peter Ödén.

HTV 124 ScV CR 76  1967, foto Helsingborg juni 1973.

Jag undrar om inte Helsingborg är var helt unika med Scania CR 76, CR 110 och CR 111 med påstidning i mitten och inåtgående dörrar i mitten? Det fanns väl ingen annan som hade bussar av dessa typer med den typen av dörrar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nils-Bertil

Vi hade inga 110:or.
76:orna hade sina inåtgående dörrar hela livet, den sista 76:an gick väl fram till 1992. Cr 111:orna fick "bladdörrar". Tror att Jeppe har bild på en sån 111.
Nils-Bertil

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Nils-Bertil skrivet 14 februari 2008, 20:14:20 PM
Vi hade inga 110:or.
76:orna hade sina inåtgående dörrar hela livet, den sista 76:an gick väl fram till 1992. Cr 111:orna fick "bladdörrar". Tror att Jeppe har bild på en sån 111.
Nils-Bertil

Sista "76an" gick i trafik till maj-90. På slutet trafikerade den matarlinjen 28, mellan Råå och Raus Södra. Att man körde linjen med CR76 berodde på en numera bortbyggd järnvägsövergång som bussar av nyare snitt inte kunde ta sig över. Har bilder från sista turen. Ska bara bli färdig att välja scanner först, så håll ut ett par tre år till så lovar jag att visa dem  :)

Här en CR111 med "bladdörrar" till Niklas.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 14 februari 2008, 22:01:50 PM
Sista "76an" gick i trafik till maj-90. På slutet trafikerade den matarlinjen 28, mellan Råå och Raus Södra. Att man körde linjen med CR76 berodde på en numera bortbyggd järnvägsövergång som bussar av nyare snitt inte kunde ta sig över. Har bilder från sista turen. Ska bara bli färdig att välja scanner först, så håll ut ett par tre år till så lovar jag att visa dem  :)

Det känns verkligen ovant att se bladdörrar på en Scania CR 111 :)
Men var inte dessa dörrar utbytta på bussen? Trodde att bussen hade haft de där speciella inåtgående dörrarna som sedan byttes mot bladdörrar när de i Helsingborg övergick till påstigning fram

Det här kanske någon som kan Helsingborg kan svara på?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nils-Bertil skrivet 14 februari 2008, 19:52:50 PM
Vi hade prov med påstigning fram på linje 15, Hamntorget - Närlunda. Inbillar mig att det var i samband med att vi provade en Ny sorts "betalningsbössa". Sen fick vi, tror jag, påstigning fram och ett nytt linjenät 1982. Rätta mig om jag har fel.
Linje 17 gick Hamntorget - Elineberg, en kort men trevlig linje. Omloppstiden var 36 min. Som förare behövde man nästan aldrig lyfta en barnvagn. På linje 17 hjälptes alla åt.
Helsingborgstrafikens Museiförening har sparat en CR 76:a och den är i gott skick.

Enligt min outtömliga källa ner det gäller lokaltrafiken i Helsingborg - Ulf Rigstam "I fäders spår" - så var det i maj 1985 som det infördes påstigning fram och samtidigt också att avgiften togs upp vid påstigningen. Helsingborg var sist i landet med detta. Provet på linje 15 började emellertid i januari 1982 medan det nya linjenätet kom 1983.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2008, 22:09:43 PM

Det känns verkligen ovant att se bladdörrar på en Scania CR 111 :)
Men var inte dessa dörrar utbytta på bussen? Trodde att bussen hade haft de där speciella inåtgående dörrarna som sedan byttes mot bladdörrar när de i Helsingborg övergick till påstigning fram

Det här kanske någon som kan Helsingborg kan svara på?

Så här såg det ut:

Niklas Bygdestam

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 14 februari 2008, 22:01:50 PM

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 14 februari 2008, 22:21:31 PM
Så här såg det ut:

Intressant! Vet inte vilket jag tycker ser häftigast ut. Nästan så jag tycker att det ser allra häftigast ut att se en Scania CR 111 med bladdörrar. Kanske för att det ser så annorlunda ut mot vad man är van vid :)