Så låter Lunds skrikande bussar

Startat av Johan Hansson, 13 februari 2008, 14:44:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jeppe Hagelbäck

Detta är ju fullt förståeligt, dessutom Södra stambanan och Västkustbanan ytterligare en bit bort. Men hur man än vrider och vänder på det fanns både järnvägen och bussgaraget där långt före de aktuella husen.
Jag funderar snarare på hur man kan tillåta gastankning "mitt i stan"?
Det finns en depå på Gastelyckans industriområde med många lediga platser sedan Arriva lämnat stan, kanske en lösning?

Peter Elmheden

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 13 februari 2008, 15:00:49 PM
Men hur man än vrider och vänder på det fanns både järnvägen och bussgaraget där långt före de aktuella husen.


Fast å andra sidan började man nog inte "tanka" gas förrän nu på senare år.

76

Liknande problem finns (fanns?) vid GUBs garage. Framförallt är (var?) det våra gasdrivna Neoplanledvagnar (101-104) som låter. Jag har vid något tillfälle beskrivit ljudet som "kåta valar"... Om det fortfarande är ett problem vet jag faktiskt inte, men två fyllda ramper med gasbussar som tankar är knappast tysta, det konstaterade jag när jag ställde in bussen igår kväll.

Jag fruktar att just detta är det som kommer att bli sista spiken i kistan för GUBs garage. Staden breder ut sig och det byggs bostäder runt garaget. Förr eller senare kommer nån kommunalpolitiker ta tag i saken, det är mycket attraktiv mark.


michael k

det blir ju inte spesielt miljövänligt med garagen långt ute på landet häller
massor med förare som tar bilen dit och lång framkörning
som vanligt med miljöarbete skott i foten

pst blir det bucklor i en hummer när man kör över miljötalibaner?

Nico


Jo, ibland känns det som om många förmenta miljövänner har svårt att se skogen för bara trän...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Varför inte tanka bussarna och sen koppla loss dom från gasen? Gasen är ju kvar i tanken och försvinner knappast.. Iaf. inte på en personbil.

/Fredde (som har kört V70 Bifuel i tidigare jobb)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 13 februari 2008, 22:33:23 PM
Varför inte tanka bussarna och sen koppla loss dom från gasen? Gasen är ju kvar i tanken och försvinner knappast.. Iaf. inte på en personbil.

/Fredde (som har kört V70 Bifuel i tidigare jobb)



Det fungerar väl så att gastankningen avbryts automatiskt när tanken är full och så går tankningen över till nästa buss. Åtminstone stod det så i tidningsartikeln.
Men det finns ett annat alternativ: att tanka varje buss separat vid ett särskilt tankställe med komprimerad gas. En sådan tankning går ungefär lika fort som att fylla med diesel. Fast det vill ju till att det finns en sådan anläggning med tillräcklig kapacitet och gärna i närheten av depån.

yngrot

Nackdelen med tanka på annat ställe kan vi ju se i Borås där bussarna körs bort till Gässlösa och tankas kostsamt det går åt en gubbe bara för att köra bort och tanka. Miljövänligt köra så mycket?? Knappast... sen blir inte bussen fulltankad heller vilket den blir vid ramptankning då kompenseras ev förlust av temperaturfall på natten.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2008, 00:14:47 AM
Nackdelen med tanka på annat ställe kan vi ju se i Borås där bussarna körs bort till Gässlösa och tankas kostsamt det går åt en gubbe bara för att köra bort och tanka. Miljövänligt köra så mycket?? Knappast... sen blir inte bussen fulltankad heller vilket den blir vid ramptankning då kompenseras ev förlust av temperaturfall på natten.

Visst. Men nu kommer det förmodligen en ny tankanläggning vid Åhaga och den ligger utmed den normala körvägen från centrum till garaget. Visst kostar det förartid att stanna och tanka men det blir i alla fall bättre än nu.
Görs tankningen i dag sedan bussen kommit in till garaget blir det väl en dryg halvmil extra körning. Och görs den med utgångspunkt från Södra torget cirka tre kilometer extra.
Är bullerproblemen vid tankningen outhärdliga enligt gällande normer finns det väl dock inte mycket att välja på. Om man inte kan få tyst på oväsendet vill säga.
Enligt uppgifter från BL räcker en Gässlösa-tankning till för ett normalt omlopp men det kan bli problem om bussen också skall gå i nattrafik.

yngrot

Tanken var att dra gasledning till BLs garage det blir ju den bästa lösningen. DEn som lever får se hur det går med det.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina