Storkontroller på bussar

Startat av Hagri, 13 februari 2008, 11:16:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

I dag genomfördes Västtrafiks första storkontroll av bussar vid Skårs kyrka.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=401253

Janne

De får börja i ett lugnt område kanske för att de ska lära sig rutinerna, det är ju ganska få i bussarna i Örgryte mot vad det är exempelvis i centrala stan, Hisingen eller Angered.  Kanske färre som fuskåker också då?! Men snart lär nog kontroller utföras på stombussarna 16-19...

Nupski

Hörde att de hoppade på linje 63 som kördes med GS3 eller GS5. Hoppas alla kotrollanter fick plats  ;D. 5an är ju 8 meter lång. Måste vart en syn att se. Sen är det så att från och med den 5 januari skall uniformerad personal inom Västtrafik ha giltligt tjänstekort, undrar om de kollade föraren  ::).

Zella

Du menar entrepenörenas förare ska ha tjänstekort... dom hade det, men dom timanställda fick inte ha kvar det... är det på G igen  ???

Nupski

Citat från: Zella skrivet 14 februari 2008, 01:10:59 AM
Du menar entrepenörenas förare ska ha tjänstekort... dom hade det, men dom timanställda fick inte ha kvar det... är det på G igen  ???

Ja. Dispens är utfärdad tillsvidare. Västtrafik är underbart.

bjalle

Storkontroller måsta va bra om det görs regelbundet så kanske en del tröttnar på att fuskåka, får vi hoppas

Janne

Jo visst är storkontroller bra men det går ju aldrig att stoppa fuskåkningen i Göteborg så länge de användert det"öppna" system de har. det är ju aås lätt att bara hoppa på, numera inte bara på spårvagnar utan även på bussarna. Chaufförerna i Gbg som ofta inte heller kan svenska, kollar ju inte folks biljetter heller. Ibland roppar de om man inte stämplar på en vanlig busslinje men folk har också svårt att hålla resa på vilka linjer man får stiga på bak på och inte. det är ju så att det är bara tillåtet på de stora stombusslinjerna 16-19 men det förekommer på alla stans linjer numera, tyvärr!

Neko

Min buss blev kollad igår! Tror jag var den första bussen som blev kollad. :) *stolt*
Fast jag hade gärna varit med på kort eller GPs tv.  8)