Sjuktransportbuss från Olle far i buss AB

Startat av Taunusch, 12 februari 2008, 22:48:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Utanför onkologen på Akademiska sjukhuset träffade jag idag på en buss från Olle far i buss AB i Falun. En tvåaxlad Volvo B12M från 2004 som dessutom hade skylt "SJUKTRANSPORT" i vindrutan och logga för Ambulanssjukvården Dalarna på sidorna.

Förutom chauffören fanns ytterligare en personal ombord, bägge iklädda ambulanssjukvårdens kläder av mörkblå sort men helt utan text och symboler vad jag kunde se.

Att det är en sjuktransportbuss som går mellan Dalarna och Uppsala är jag helt på det klara med. Men utgörs personalen av en busschaufför och en ambulanssjukvårdare eller vad är det för konstellation?

adeln

Det är oftast båda ambulanssjukvårdare. Eller rättare sagt. Det ska vara två ambulanssjukvårdare men pga av personalbrist så händer det att man tar in personal från bolagen som man hyr bussarna av. Finns inte tillräckligt med ambulansjukvårdare helt enkelt så man bemanar med en ambulanssjukvårdare och en chaufför när schemana inte går ihop.
Landstinget Dalarna har även avtal med Orsa Trafik om en buss Mora - Gävle.
Den bemanas på samma sätt.

Men när det tas in chafförer från bolagen så har juh dom självklart deras respektive bolags kläder.

Niclas Rosenius

Fasen också Patrik, du han före mig  ;)

Men här är mina bilder på den.

//Niclas

Fredde

Tack för bra bilder på den riktiga bussen, killar!

Någon som vet hur den är inredd? Tänker på ev. bårplatser och sådant.

Niclas Rosenius

Citat från: Fredde_J skrivet 12 februari 2008, 23:24:31 PM
Tack för bra bilder på den riktiga bussen, killar!

Någon som vet hur den är inredd? Tänker på ev. bårplatser och sådant.

Har ej varit in i den men kan ju alltid försöka att göra det inom snar framtid. Den är ju här i stan varje vardag så....

//Niclas

Taunusch

Där hade vi bild på den också!  :D

Är det inte bara sittande resenärer i bussen? Så väl utbyggt som systemet med lättambulanser är i Dalarna kanske inte bårplatser i den här bussen behövs?

Fredde

CitatHar ej varit in i den men kan ju alltid försöka att göra det inom snar framtid. Den är ju här i stan varje vardag så....

//Niclas

Tycker jag du gör rätt i..

CitatÄr det inte bara sittande resenärer i bussen? Så väl utbyggt som systemet med lättambulanser är i Dalarna kanske inte bårplatser i den här bussen behövs?

Frågan blir ju då om man kör med dessa till Uppsala...?

Taunusch

Jodå, lättambulanserna är i Uppsala allt som oftast. Såg någon där i samband med dagens besök....

Frippe Fribas

Trevliga bilder, har denna buss fått en yngre kollega också?
Jag har för mig att jag sett en något nyare 9700 köra på sjukreseturen till Stockholm?
Bussen på bilderna är då och då i Stockholm också, har sett den några gånger vid St Görans sjukhus.
Är det en förlängning vid behov från Uppsala till Stockholm eller en egen tur?
//Fredrik