De sista bussarna vid Elmia 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 februari 2008, 17:51:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så har jag då kommit till vägs ände när det gäller redovisningen av mina inscannade diabilder från Elmia 1986. Först ut blir två bussar till Billingens Trafik AB. Dessa blev senare Swebus 5374 och 5375 i visad ordning.

Och så en buss som fått ett andra liv som utställningsbuss för Jaro, som bland annat tillverkar stolsklädslar.

En trevlig buss men tyvärr lär det vara en förfalskning av en äkta Tidaholmare. Eller för att vara lite snällare: en replik så som jag skriver i bildtexten.

En demobuss som sedan kom till Hedgrens Busstrafik i Bor, AK Busstrafik på Vikbolandet och Ludvika Buss & Trafik.

Och så en liten Mercedes till Valbobuss

Slutligen en ännu mindre Mercedes som dock inte ställdes ut utan fanns på bussparkeringen utanför Elmia

Kinslayer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2008, 17:51:45 PM

Mmmmmm......denna bussen åkte man mycket med i slutet av 80-talet!
Trevliga bilder som vanligt från dig Staffan  :)

NZZ

Intressanta  bilder här får man se den buss som jag körde första turen med folk.
Det var KUU 047 det kan ha varit jag som körde denna tur.Denna buss gick flygbusslinje mellan Karlskrona o Ronneby flygplats.Jag tror det det var årsmodell 1981.
NZZ.

Stefan P

Hej

Vart Billingens Trafik AB uppköpta av Swebus?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 13 februari 2008, 16:56:42 PM
Hej

Vart Billingens Trafik AB uppköpta av Swebus?

mvh Stefan P

Ja, det såldes till Swebus 1997.
Är osäker på hur ägandet var vid försäljnngen men på 1980-talet ägdes BTA av SJ och Skövde kommun.

S Svensson

När SJ tog över sina delar så var ägandet ungefär lika stort SJ och Skövde. Däremotstoppade Skövde in nya pengar genom nyemission vilket innebar att SJ ägde enbart en liten bit. SJ bidrog med en gammal buss en gång.
Om Staffan tittar efter i minneshäftet står detta på slutet i ett av kapitlen.Mitt häfte ligger nedpackat.
BTA har ingen fordonslista i häftet. Den fanns separat och den  och komplettering finns i Bussnytt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 14 februari 2008, 10:31:17 AM
När SJ tog över sina delar så var ägandet ungefär lika stort SJ och Skövde. Däremotstoppade Skövde in nya pengar genom nyemission vilket innebar att SJ ägde enbart en liten bit. SJ bidrog med en gammal buss en gång.
Om Staffan tittar efter i minneshäftet står detta på slutet i ett av kapitlen.Mitt häfte ligger nedpackat.
BTA har ingen fordonslista i häftet. Den fanns separat och den  och komplettering finns i Bussnytt.

Jo, men minneshäftet kom ut 1978. Vad som hände därefter står det således inget om. Min fråga var hur det stod till vid försäljningen 1997. Vad jag minns hade inte SJ något ägande helt eller delvis i något bussbolag sedan Swebus såldes.
Enligt Toni Schönfelder skulle Gösta Werne ha varit ägare tillsammans med Skövde kommun. Det står inte när men det borde ju rimligen vara efter SJ-tiden eftersom Gösta Werne var anställd av SJ när han tillträdde som vd för BTA.
http://www.toni-schonfelder.com/print.asp?idte=915

S Svensson

Det är möjligt att det skett förändring efter 1978.