Huvudmeny

Expressbuss Trafik

Startat av Stefan P, 12 februari 2008, 16:50:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka körde de första veckosluts bussarna och expressbussarna.

Vilket årtal försvann SJ:s behörighet att stoppa expressbussarna på grund av SJ tyckte att de inkräktade på SJ område.

mvh Stefan P

S Svensson

SJ började köra snabbussar cirka 1952.
När det gäller trafiktillstånd för linjetrafik så har SJ inflytande. Vad jag kan förstå finns detta kvar. Dvs SJ skall yttra sig över linjetrafikansökan.
Länshuvudmännen har trafikeringsrätt inom sina egna landsting. Gränsöverskridande trafik kräver linjetrafiktillstånd.( I stort sett alltså,vissa undantag t ex i Göteborgsregionen).

Observera att speciella veckoslutsbussar anses vara specialfall av snabbussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 februari 2008, 17:43:20 PM
SJ började köra snabbussar cirka 1952.
När det gäller trafiktillstånd för linjetrafik så har SJ inflytande. Vad jag kan förstå finns detta kvar. Dvs SJ skall yttra sig över linjetrafikansökan.
Länshuvudmännen har trafikeringsrätt inom sina egna landsting. Gränsöverskridande trafik kräver linjetrafiktillstånd.( I stort sett alltså,vissa undantag t ex i Göteborgsregionen).

Nya regler började gälla 1998 och finns i SFS 1998:79 http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980779.HTM står i pkt 3.1 Trafikhuvudman och den som driver järnvägstrafik skall ges möjlighet att yttra sig över en ansökan om linjetrafiktillstånd om de berörs av linjetrafiken.
Alltså har SJ liksom övriga tågbolag rätt att yttra sig. Däremot förekommer det väl knappast i dag att det fästs något större avseende vid vad dessa säger. Däremot har länshuvudmännen kan ha lite mer inflytande. I praktiken är det i dag ganska fritt att etablera expressbusstrafik så länge man inte tar upp resenärer för resor inom bara ett län. Sedan 1998 har vad jag vet det inte hänt att ett tågbolag lyckats stoppa ny expressbusstrafik.

S Svensson

Jag och Staffan menar säkert samma sak.
Det är alltså någon annan som beslutar. Jag är lite osäker på om Stefan P menar att SJ själva kan besluta. Det kan de alltså inte. Se den text som Staffan sände med.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 februari 2008, 18:50:16 PM
Jag och Staffan menar säkert samma sak.
Det är alltså någon annan som beslutar. Jag är lite osäker på om Stefan P menar att SJ själva kan besluta. Det kan de alltså inte. Se den text som Staffan sände med.

Visst var vi överens i sak. Jag ville bara förtydliga var det stod skrivet.
Och egentligen är det väl så att SJ aldrig har haft någon veto-rätt mot konkurrerande busstrafik men förr vägde deras utlåtande (i princip alltid nej) väldigt tungt på kommunikationsdepartementet. Nu var det ju inte bara SJ som gick emot, även Busstrafikförbundet brukade tycka att all ny trafik var av ondo för den som redan fanns.