Huvudmeny

Ett norskt bussbolag.

Startat av Stefan P, 12 februari 2008, 15:34:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Jag skulle behöva ha hjälp med norskt bussbolag.

För att ta det från början tror jag att linjen började i Stockholm, tog vägen via Karlskoga till Hammerfest.
Kördes med en godsrumsbuss som var motivlackad med bilder från nordnorge. senast jag såg bussen är en fem år sen. Turen gick en eller två dagar i veckan.

Är det nån som kan ge mig hjälp vore jag tacksam.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 12 februari 2008, 15:34:45 PM
Hej 

Jag skulle behöva ha hjälp med norskt bussbolag.

För att ta det från början tror jag att linjen började i Stockholm, tog vägen via Karlskoga till Hammerfest.
Kördes med en godsrumsbuss som var motivlackad med bilder från nordnorge. senast jag såg bussen är en fem år sen. Turen gick en eller två dagar i veckan.

Är det nån som kan ge mig hjälp vore jag tacksam.

mvh Stefan P

Som framgår av Michaels länk kallade sig bolaget Express 2000 och körde en linje Hammerfest-Uppsala-Oslo. Jag kan inte minnas att den gick via Stockholm. Bussen hade en mycket komfortabel inredning i passagerarutrymmet men huvudsaken var att transportera gods. På väg söderut lär det mest ha varit fisk och någon av branschtidningarna beskrev den också som "Världens lyxigaste fiskbil".

De här bilderna från utställningen på Elmia 1986 har jag visat förut men gör det gärna en gång till:

michael k

jag såg bussen 2001 eller 2002(det är hämskt vad tiden går) utanför anker hotel i oslo då var den försedd med älgstaket och extralampor i fronten
jag blev ju litye avis då ;D
det hade ju varit något annat en 301,302 konskog hellerushaugen ;D

Stefan P

Hej

Tack för svaren. Det var rätt bussbolag. Tack för bilderna Staffan, du har rätt inte Stockholm utan Uppsala ska det vara.

mvh Stefan P

Clabbe

På sin tid den "häftigaste" lack som passerade Värmland  :D Sedan kom Fernandoz orkesterbuss (Ny platta släpps) http://www.fernandoz.se/