Huvudmeny

Pausbilder från Borås

Startat av Svemicke, 11 februari 2008, 03:03:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

cobra_81 har varit i farten med kameran igen och nu blev det lite bilder från Sjöbo i Borås och motivet är bussen han själv körde - BL 075:





Det blev även några interiörbilder från nämnda buss:





Och sist en bild från den, enligt mig, mycket obekväma förarplatsen:

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

cobra_81

MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Zella

Är det sådana boggiebussar Ale ev ska ha...

Sen en fråga ang BLT MAN bussar... får ni också mystiska medelanden i displayern så som uppsök verkstad etc etc  ::)

cobra_81

Citat från: Zella skrivet 12 februari 2008, 01:23:26 AM
Sen en fråga ang BLT MAN bussar... får ni också mystiska medelanden i displayern så som uppsök verkstad etc etc  ::)

Ja du. Vi får en massa meddelanden i den j**la displayen. Häromdan så fick jag ett meddelande att det fanns ett EBS-Fel och en MUX-kod som tillhör felet, och det meddelande va ett rött sådant, och det stod STOPP!!!
Meddelade TFL och fick bussen utbytt tack och lov.

Jasså ni har problem med era MAN bussar också när det gäller meddelanden ???
Får ni också en massa gula varningar pga t.ex "Låg kylvätskenivå"?  ::) :)
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Zella

Alltid... en massa medelanden mux o vux å gult...   :-\

Svemicke

#5
Citat från: Zella skrivet 12 februari 2008, 03:23:12 AM
Alltid... en massa medelanden mux o vux å gult...   :-\
Frågan är om det inte blir det samma oavsett vilka bussar som tillverkas nu. BL ska ju få nya Scania och jag misstänker att det blir samma problem med dem. Allt för mycket teknik i dagens bussar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

BL köper väl de absolut sista av gamla omni-serien, varför skulle en så gammal konstruktion ha samma problem som dagens bussar? eller konstruktion a la 2004 som felanpassades till svenska specifikationer?

yngrot

De nya Scania till Borås har inte lika mycket dataelände som MAN har så förhoppningsvis krånglar de inte heller.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nupski

#8
Meddelandet när det gäller kylarvatten är att givarn i behållaren sitter knasigt vilket gör att man ofta får felrapport på kylvätskan. Sen så läcker ju kärrorna som såll verkar det som. EBS fel kan man ofta få bort genom det klassika att bryta huvudkontaktor batteri och stänga huvudströmmen starta hela klabbet igen. Sen så gäller det att akta sig för potthål, brunnslock, asfaltsskarvar och fartgupp då kan givarna få fnatt i bussen. Det bästa jag fått när jag kört över ett fartgupp med en A23a var rimlighets fel i ECAS systemet vilket åtföljdes av röd lampa och ingen möjlighet att kvittera bort förutom att göra total återställning, ECAS är det elektroniska nivåregleringssystem. Sen kan man få givartjall på handbromskretsen vilket gör att du inte kan ställa om ratten pga att den då känner att handbromsen ej är dragen och du inte säkert kan ställa om ratten, och hur kul är det om en två meters killen har haft bussen innan ooch jag kommer dit med mina 1,68cm.


En fråga hur funkar era dörrar i Borås, ser att ni har utåtgående avstigningsdörrar?

Optimal

Lika klädsel som vissa SL vagnar har


Svemicke

#10
Citat från: Optimal skrivet 14 februari 2008, 01:10:31 AM
Lika klädsel som vissa SL vagnar har


SL klär väl inte om bussar som flyttats dit från övriga landet? Kanske förklaringen är att de bussar som har den klädseln varit gamla Västtrafik-vagnar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

IntresseTrafik

Denna klädesel användes i Linjebuss/Connex´s Scanior i 48xx & 49xx serien har jag för mig. SL Buss AB använde ett mönster som liknade detta. Men det var rosa/rött dessutom var de väl före med mönstret?

yngrot

Bl hade oxå rosa tyg förut men om Bl eller SL var först vet jag inte.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Yujin Zhang

Citat från: IntresseTrafik skrivet 15 februari 2008, 13:23:30 PM
Denna klädesel användes i Linjebuss/Connex´s Scanior i 48xx & 49xx serien har jag för mig. SL Buss AB använde ett mönster som liknade detta. Men det var rosa/rött dessutom var de väl före med mönstret?

Nej, den färgen är något mörkare än den här, men mönstret är samma.

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2008, 03:11:56 AM
SL klär väl inte om bussar som flyttats dit från övriga landet. Kanske förklaringen är att de bussar som har den klädseln varit gamla Västtrafik-vagnar?

Ja, det stämmer på Swebuss Brommas Maxci bl.a. och anledning är också troligen för att de inte har orkat byta tyg.
Fast Busslinks MaxCi i serien 5065(?)-5157 har två säten i varje vagn (andra raden) med den färgen, från leveransen.