Bild på Swebus 4345 i Uppsalagrönt?

Startat av Niklas Bygdestam, 09 februari 2008, 23:01:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Är det någon som har en bild på Swebus 4345 när den var i Uppsalagrönt? Det är den enda Scania MaxCi som någonsin har varit Uppsalagrön så den är därför lite speciell
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Hur kommer det sig att Scanistaden Uppsala och GUB inte köpte MaxCi? CN113 har/hade man ju gott om
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 10 februari 2008, 10:32:41 AM
Hur kommer det sig att Scanistaden Uppsala och GUB inte köpte MaxCi? CN113 har/hade man ju gott om

Uppsala kanske ska betraktas som en fd Scaniastad

Jag vet att det fanns funderingar på MaxCi i Uppsala. Det provades till och med någon för att se vad man tyckte om bussmodellen. Jag håller med om att rent logiskt borde Uppsala köpt MaxCi när dessa tillverkades. Det var en stor dominans av Scania under många år, speciellt om man tänker på alla Scania CR 76, CR 110 och CR111. Få städer hade så stor dominans av Scania som Uppsala

Jag tror att intresset för Scania minskade för att Neoplan kom hit. Man fick smak för tysk standard. Redan de allra första Neoplan var låggolvbussar. Scania MaxCi är som bekant bara lågentré. Antagligen gillade man inte trappsteget mitt inne i bussen som finns på MaxCi och andra lågentré

Att det sedan till slut ändå fanns en MaxCi berodde bara på att det var Swebus som tog hit den och lackade om den i Uppsalagrönt. De hade andra sätt att tänka och dessutom kom den hit mest för att den råkade finnas till hands vid rätt tillfälle verkar det som. Egentligen hade Swebus beställt två OmniCity och MaxCi:n lär visst bara ha varit här från början som tillfällig lösning och var vit i början. Efter en tid blev det bara en OmniCity (Swebus 4116) medan den andra hamnade någon annanstans, vet inte riktigt var. MaxCi:n fick istället bli kvar och lackades om till Uppsalagrönt

Minns att en del passagerare här i Uppsala kunde reagera lite komiskt när det gäller den invändiga nivåskillnaden med trappsteget i mitten. En del snubblade på trappsteget och en del andra liknande saker kunde ske ibland. Det var tydligt att folk som åkte stadsbuss i Uppsala var vana vid att det antingen skulle vara riktigt låggolv som i främst Neoplan eller så skulle det vara trappsteg i dörrarna på det vanliga sättet men inga trappsteg mitt i bussen

Jag tror faktiskt aldrig att det blir några bussar med lågentré i Uppsalas stadstrafik. Det kommer nog alltid att handla om låggolv
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Tackar för ett uttömmande svar. Kanske var det så att GUB inte fick tillbaka en del stadstrafik förrän 99(?) och det hade kanske sett annorlunda ut om man haft behov av fler bussar under MaxCin guldålder i 95-99.

Vad gäller den andra Omnin så tippar jag att den hamnade i Karlstad där Swebus hade de flesta, men det är bara en gissning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Oskar A

När det gäller Uppsala och Maxci så ska man komma ihåg att man skar ner kraftigt i busstrafiken 1993 och då gjorde sig av med en stor mängd kortvagnar varav en del annars säkert skulle rulla ett-par år till. De första nya kortvagnarna som sedan levererades blev de fem Volvo B10L som kom våren 1996. Senare samma år startade satsningen på biogas i och med de sex Neoplan som sattes i trafik under hösten och för det ändamålet var ju Maxcin inte aktuell.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/